Make your Inquieries side 2

Nytt innlegg

 Innlegg 
Morten Henriksen
Gulle Benjamin Eliassen 1836-1890
Jeg er på leting etter fotografier av bakermester Gulle Benjamin Eliassen, og evt. familie. Gulle kom opprinnelig fra en husmannsplass på Storstrand i Utskarpen. Han var en av totalt 10 brødre, og bror av min tipp-oldefar.

Han ble gift på Moskenes i 1863 med Marie Lund fra Brønnøy.
De etablerte seg med bakeri i Mosjøen samme år og fikk 5 sønner. Gulle hadde også en 6. sønn som resultat av en utroskaps-affære.
Gulles bakeri ble en samleplass for brødrene Eliassen. Jeg tror halvparten av brødreflokken var innom her i perioder av sine liv.

Gulle var finansielt involvert i opprettelsen av sølgruvene i Svenningdal på slutten av 1870-tallet.

Han solgte/overlot bakeriet til Christian W. Johansen i 1889 (Dette er vel et baker-navn som mange Vefsninger har et forhold til). Gulle fikk tuberkulose og døde i Mosjøen i 1890, 54 år gammel.

Enka Marie flyttet til Trondheim etter Gulles død. Alle sønnene har jeg ikke kartlagt ferdig enda, men det virker ikke som om noen etablerte seg i Mosjøen.

Selv om Gulle døde i 1890 er det jo muligheter for at det finnes fotografier av ham og evt. familien. Jeg er selvsagt også interessert i relevante opplysninger om Gulle og familien. De opplysningene jeg nevner ovenfor er forøvrig et utdrag.

Håper at noen kan bidra her!

Mvh Morten Henriksen
Utfløtta Hemnesværing



02 Aug 2013 17:51
IP: 109.189.85.128
Lillian Dombu
Gulle Benjamin
Hei,
jeg er gift med Gulles oldebarn, Bertil Eliassen fra Trondheim. Gulles yngste sønn, Trygve Petter, var døv, og ble sendt til døveskolen i Trondheim. Han var årsaken til at Marie flyttet dit. Trygve giftet seg med Hanna Massine Storaas fra Mosvik, også hun døv. De fikk 4 barn, hvorav min svigerfar Haldor Lund Eliassen. Jeg har rimelig god oversikt over den direkte linjen fra Gulle til vår familie i dag, men det er lite eller ingen kontakt med andre linjer fra Gulle. Det hadde vært moro å utveksle opplysninger. Gulles mellomnavn Benjamin er videreført vår sønn heter Benjamin Eliassen, og vår datter Hanna, etter sin fars farmor. Bilder er det lite av, ingen av Gulle, men Trygve fines det bilder av. Han var for øvrig maler. Som ung ble han antatt ved kunstakademiet i Stockholm, men mistet plassen da de oppdaget at han var døv. Han livnærte seg som husmaler, men malte kunstbilder på fritiden. Vi har noen fine minner av det.
Videre kontakt kan opprettes direkte via e-post lildo@online.no eller ved adresse 7745 Oppland.
Håper å høre fra deg :)
Med vennlig hilsen
Lillian Dombu

20 Aug 2013 20:47
IP: 88.88.54.191

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>