|
Innlegg |
Odd Andreas Sørgård Jørgine Bergitta Andreasdatter
|
Jeg søker etter informasjon om Jørgine Bergitta Andreasdatter, født 31/8 1874 på Sørgården, gnr 6 i Vefsn. Hun var datter av ugifte foreldre Andreas Johannes Abelsen Sørgård (1851-1928), og Berit Anna Johnsdatter (ca 1850-?). Hun er registrert konfirmert 1/7 1889. Videre liv ukjent. Har noen opplysninger om hvor gammel hun kan ha blitt, og om hun eventuelt har etterkommere?
|
07 Aug 2005 23:37
|
|
|
Med vennlig hilsen Odd Andreas Sørgård oddso@spray.no http://www.soergaard.info/
|
07 Aug 2005 23:41
|
|
Halvard Lundestad Jørgine Bergitta Andreasdotter
|
I kirkeboka er Jørgine Bergitta Andreasdotter notert som utflyttet til Amerika i 1893. Mvh Halvard Lundestad
|
15 Aug 2005 09:51
|
|
|
Takker for svar. Reiste Jørgine Bergitta Andreasdatter alene over til Amerika, eller hadde hun familie med (mann, barn, halvsøsken)?
|
16 Aug 2005 01:42
|
|
|
|
Takker for ytterligere opplysninger. Hvordan kan jeg så søke videre for å finne ut hvordan det gikk med Jørgine Bergitta Andreasdatter i USA?
|
18 Aug 2005 00:55
|
|
Geir Tverå Jørgine Andreasdtr
|
Det som kunne være interessant for deg, er bl.a. amerikanske folketellinger (censuses). Både Rootsweb, Ancestry.com m.fl. har digitaliserte, søkbare databaser av ymse slag, men de har det til felles at du må betale for å benytte dem. Dersom noen av disse nettstedene tilbyr gratis prøveperiode, kan det jo være noe. Du må imidlertid oppgi kredittkortnummeret ditt, og glemmer du å ringe å avbestille før prøveperiode utgår, blir du trukket... En annen mulighet er å spørre noen som allerede betaler for disse tjenestene. Prøv en nyhetsgruppe som leses av flere enn bare nordmenn, f.eks. http://groups-beta.google.com/group/soc.genealogy.nordic Lykke til Mvh Geir
|
18 Aug 2005 02:37
|
|
Lisbeth Dyrnes Jørgine Bergitta Andreasdtr
|
Du kan bli medlem av Norway List og sende inn spørsmål der. Det er gratis - og de aller fleste får svært god hjelp. BAre kontakt meg på schous@start.no hvis du trenger opplysninger om hvordan du går frem for å bli medlem - eller du kan sende ditt spørsmål til liste-eier og hun formidler det videre (om du ikke syns at du vil være medlem).
|
06 Sep 2005 18:57
|
|
|
Jeg har fått gjort noen undersøkelser omkring Jørgine Bergitta Andreasdatter. Som nevnt emigrerte hun til USA. Hvis opplysningene stemmer, har jeg funnet ut følgende om henne: Etter ankomsten reiste hun videre til Escanaba, Delta county i Michigan. I USA ble Jørgine Bergitta kalt Tina. Hun ble gift 11. juli 1898 med Richard Arnsen (1870-?). Hun døde i 1909. Jørgine og Richard hadde to døttre. 1 Fanny (Tonny) Arnsen (1901-1983) gift med Philip Weary (1904-1976). De hadde sønnen Philip Richard Weary (1931- ). 2 Camella Arnsen (1907-?). Hennes videre skjebne kjenner jeg ikke til.
|
02 Jan 2006 16:56
|
|
Odd Andreas Sørgård Richard Arnsen
|
Fikk inn denne angående Richard Arnsen, gift med Jørgine Birgitte, på mail: ---------- Du nevnte at Jørgine Birgitte ble gift i 1898 med Richard Arnsen fra Norge. Da vet du kanskje ikke at han kom fra Langstranda under Austbø i Alstahaug? Foreldrene var Arent Mortensson (1840-1873) og Karen Johanna Marie Johansdotter, født på Austbø i 1840. Rikard Johan Dahl Arentsen vendte tilbake til Norge etter konas død i 1909. Av emigrantprotokollene kan vi se at han reiser tilbake til Escanaba i 1911 sammen med de to døtrene Tonny og Camilla, men det var du kanskje klar over?
|
06 Jan 2006 16:39
|
|
|
Det ser ut til å ha oppstått noe forvirring angående med hvem og i hvilken rekkefølge Richard Arnsen ble gift. Jeg kontaktet Cheryl Savage i Delta County Genealogical Society (http://www.grandmastree.com/society/index.htm) ang. Jørgine og Petrine. Hun kunne fortelle at Richard Arnsen ble gift med "min" Jørgine (Georgine) 11. juli 1898, men at hun døde allerede 13. desember 1898. Mailen følger nedenfor. ---------- FOUND SOME MORE INFO ON THE FAMILY BUT IT ONLY ADDS TO MY CONFUSION. FOUND A DEATH RECORD AND OBIT FOR GEORGINA ARNSON. ACCORDING TO WHAT I FOUND THEY WERE MARRIED 7/11/98, BUT SHE DIED DEC 13, 1898. SHE WAS ONLY 24 WHICH AGREES WITH WHAT YOU SENT ME ABOUT HER. WHAT HAS ME CONFUSED IS THAT YOU SAID THAT JORGINE (GEORGINA) AND RICHARD HAD 2 CHILDREN FANNY BORN 1901 AND CAMELLA BORN 1907. THERE IS NO WAY THEY WERE MARRIED LONG ENOUGH TO PRODUCE ONE CHILD LET ALONG 2. SO IS JORGINE OR TINE(?) WIFE #2 YOUR GREAT GRANDMOTHER? ACCORDING TO THE DEATH RECORD GEORGINA'S FATHER WAS A .ANDERSON - MOTHER WAS NOT KNOWN. THE MARRIAGE RECORD LISTED THE PARENTS AS ANDREAS ALELSEN AND BERGIT JOHNSON. THERE ARE 3 MARRIAGE RECORDS FOR RICHARD ARNSEN. 1ST ONE TO GEORGINA ANDERSON (WHICH COULD BE ANDREASDATTER SHORTEN AND AMERICANIZED) THEN RICHARD MARRIED TINE JACOBSON. AND HIS LAST MARRIAGE WAS TO ANNA NELSON. ANY THOUGHTS?
|
16 Jan 2006 17:20
|
|
Odd Andreas Sørgård Jørgine Bergitta
|
Det ser altså ut til at Jørgine og Richard var gift kun kort tid. Hun kan dermed ikke ha vært mor til Fanny og Camella. Deres mor ser derimot ut til å ha vært Richards andre kone, Tine Jacobson.
|
16 Jan 2006 23:54
|
|
|
|
|