Make your Inquieries side 7

Nytt innlegg

 Innlegg 
Petter Nilsen
Forfedre fra Sør-Helgeland
Hei! Har en forfar som skal komme fra "Engeåsen". Han het Nils Johan Olsen, født 1821, død 1875. Gift med Pernille Steffansdatter??? f. 1821, død 1875. Hun kom visstnok fra Velfjorden. Nils Olsen dro nordover og havnet i Kvalsund v/Hammerfest hvor hans etterkommere senere har satt seg mangfoldig. Jeg har hørt at disse forfedrene mine skal komme fra Sømna/Brønnøy området, men finner ikke noe på dem eller deres røtter. Lurer derfor om dere kan hjelpe meg litt her? Med vennlig hilsen Petter A. M. Nilsen
Mail: pemnilse@online.no


17 Nov 2005 11:39
Marita Nilssen
forfedre fra Sør-Helgeland
Jeg lurer litt på dette etternavnet til Pernille. Du sier Stephensdatter.... er det denne familien du mener: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f62016.wc2&gardpostnr=1&personpostnr=1&merk=1#ovre
Hær står det da Eduardsdtr..

Men iallefall, skal det være Stephensdtr finner du på FS ei Peternelle Stephensdtr døpt 7/2/1813 Velfjord. Far Stephen Ingebrightsen og mor Elen Hermannsdtr.

Fant også på FS viet Nils Johan Olsen med Peternelle Stephensdtr 21/7/1839 Velfjord.

mvh Marita

21 Nov 2005 11:40
Petter Nilsen
Forfedre fra Sør-Helgeland
Hei Marita og dere andre, og tusen takk for svar. Jeg føler at vi er inne på riktig spor en plass her. Jeg er en smule forvirret i forhold til Eduardsdatter/Steffensdatter da jeg har opplysninger fra ulike kilder som spriker - jeg gjengir derfor dette nedenfor slik at dere som er øvet i dette kan vurdere videre om dere orker:

Fra statsarkivet - folketelling 1865 for 2016 Hammerfest:

Nils Olsen alder 46 Brønnø Prestegjeld (gjelder alle nedenfor)
Peternelle Eduardsdatter alder 54
barn:
Ole Nilsen 25
Petter Nilsen 17 (min oldefar)
Martin 13
Mine Nilsdatter 9

Fra statsarkivet - folketelling 1875

Nils Olssen f. 1817 Brønnø (Tømmermann/gardbruker/fisker)
Petronella Steffensdatter f. 1811 (kone)
barn:
Mine Nilsdatter f. 1857
Petter Nilsen f. 1849 (min oldefar)

Fra 1900 - tellingen

Nils Olsen f. 1817 Brønnø

Fra Norges slektsleksikon. Finnmark fylke, Kvalsund kommune 2017 av Ole Johan Nikodemussen (denne boka har mange feil og er uriktig mange steder):

Nils Johan Olsen f. 1821 gift 1839 Engeåsen
Pernille Steffensdatter f. 1813 Haugen i Velfjorden
barn:
Ole Stefanus Nilsen f. 1841 konf. 1856 Humbornes
Petter Johan Nilsen f. 1844 (Peder??)
Anne Margrete Nilsen f. 1846
Petter Norman Nilsen f. 1849 (min oldefar)
Martin Mikal Nilsen f. 1853
Mine Marie Julie Nilsdatter f. 1857

Fra Bygdebokmanus for Kvalsund kommune av Georg Johansen - Eiendomsbeskrivelse (heller ikke 100% å stole på):

" Da Nils Olsen i 1859 kom til Kvalsund med sin hustru Petronelle, og sine barn Ole, Martin, Mina (e?), Petter og Peder (Petter Johan??)fra Sømnes i Helgeland....."

Altså:

Dersom jeg har rett Nils Ols(s)en (1819/1817/1817/1821) hele veien?, har hans kone følgende navn:

1865 Peternelle Eduardsdatter f 1811
1875 Petronella Steffensdatter f 1811
1900 sannsynlig død
OJN Pernille Steffensdatter f 1813
GJ Petronelle

Barna, hvor min oldefar Petter (1848/1849) inngår, synes å være noenlunde de samme.

Det vil være spennende å høre hvilke konklusjoner dere vil trekke av dette -- og ikke minst, om jeg får skissert flere ledd bakover - eventuelt noen ord om fjerne slektninger idag.

Forøvrig så hette min bestefar Petter Anton Marensius Nilsen (f. 1880), min far Odin Norman Nilsen (f. 1913)
og jeg da.... Petter Anton Marensius Nilsen (f. 1953). Har 6 barn, så jeg håper en ny Petter (barnebarn) kommer til etter hvert......


Med vennlig hilsen
Petter A. M. Nilsen Mail: pemnilse@online.no

23 Nov 2005 23:39
Geir Tverå
Petronelle
På FamilySearch IGI finner jeg følgende:

Niels Johan Olsen og Petternelle Steffensdtr. viet i Velfjord den 21. juli 1839.

Ole Stephanus døpt på Sømna 03.10.1841 som barn av Niels Olsen og Petronelle Stephensdtr.

Petter Johan døpt på Sømna 19.05.1844 som barn av Niels Johan Olsen og Petronelle Stephensdtr.

Anne - fant henne ikke i farta...

Peter Nordmann døpt 10.11.1849 på Sømna som barn av Niels Olsen og Petronelle Stephensdtr.

Martines Mechael døpt 16.10.1853 på Sømna som barn av Niels Olsen og Petronelle Stephensdtr.

Mine Julie døpt 03.01.1858 på Sømna som barn av Nils Olsen og Petronelle Stephensdtr.

Selv om FamilySearch ikke er helt å stole på, og skrive- og avlesningsfeil vil forekomme, burde du kunne trekke noen konklusjoner ut fra dette.

Mvh
Geir Tverå

24 Nov 2005 01:15
Geir Tverå
Ditto
Finner i samme kilde Petronelle Steffensdtr. døpt 07.02.1813 i Velfjorden av foreldre Stephen Ingebrigtsen og Elen Hermansdtr.

Finner også en Niels Johan Olsen døpt 17.05.1821 i Velfjorden av Ole Christensen og Anne Maria Astrup Nielsdtr.
(Han må i så fall ha vært veldig ung da han giftet seg, men fult mulig.)

Mvh
Geir

24 Nov 2005 01:25
Marita Nilssen
Petronelle
Heisann,
Petronelle heter nok Stefansdtr, det kan du se her ved dåpen til et av hennes barnebarn http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=105536

Arkivverket har lagt ut kirkebøkern for tidsrommet du søker, du finner Kvalsund under Hammerfest . Her finner du nok dødsdato på Petronelle.

Og på RHD kan du også søke fram til 1898 (Hammerfest) her finner du dåp og dødsfall. Ser flere av barna til Petronelle og mannen dær ved dåp av deres barn. Lett å søke der. Lykke til.

Marita

24 Nov 2005 09:40
Marita Nilssen
foreldre til Peronelle
På FS Stephen Ingebrigtsen og Elen Hermansdtr viet 1/1/1804 Velfjord.

barn : Ingebright Steffensen dåp 2/8/1807 Velfjord

Så er det vel dette som er Stephen da http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11814.wc2&gardpostnr=182&personpostnr=3024&merk=3024#ovre

24 Nov 2005 09:56
Hanne Line O. Eide
Bydebøker
Det finnes bygdebøker både for Velfjord og Sømna. Jeg har ikke disse kildene, men legger du inn et innlegg ut på brukerforument på Digitalarkivet, så har du stor sjanse for svar fra noen som har disse eller har kopi av primærkildene.

Bygdebøkene fra Sømna har jeg selv brukt tidligere, og de er gode. Velfjord har jeg ikke sett på ennå.

Link: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar

Hanne Line



24 Nov 2005 12:42
Lisbeth Dyrnes
Forfedre fra Sør-Helgeland
hei!

Du finner familien i Sømna bygdebok bind 1 side 235.
den kan du låne via ditt bibliotek!

Nils Johan Olsen Engesåsen f 1821 død 1901 gift 1839 i Velfjord m Peternille Steffensdtr f 1813 død 1899, dtr av Steffen Ingebrigtsen og Elen Hermansdtr Akset i velfjord. Til Hammerfest i 1858.
Barn:
1Edvard Kristen f 1839 Haugen Velfjord
2Ole Stefanus f 1841 Engesås, Sømnag.m Thea Svendsen
3Peder Johan f 1844 Engesås,g.m. Elisabeth Fredriksdtr
4Anne Margrethe f 1846 Engesås
Petter Normann f 1849Engesås død 1916 g.m Marie Fredriksdtr
Martines Mikal f 1853 Frilstad, Sømna d 1920.g.m Serine Olausdtr
Mine Julie f 1857 Hombornes,Sømna d 1938.g.m Johan Fredriksen.

Håper du finner ut av hvem som er hvem :-))

Mvh Lisbeth Dyrnes i Velfjorden schous@start.no

11 Jan 2006 14:54
Terje Aarland
Jakob Olsen f. 09.04.1867 i Sund i Hordaland
Jeg har i lange tider søkt etter bror til min morfar Jakob Olsen Hævrøen f. 9. april 1867 i Sund sogn i Hordaland. Han reiste til Amerika i 1888 sammen med bl.a flere av sine fettre. En av dem var amerikansk stasborger og var bosatt i Mower county i Minnesota, nær landsbyen Adams. Jeg har hørt at Jakob døde ung, men jeg har aldri fått vite når tid han døde og om han hadde kone og barn. Jeg har hatt etterlysing på Digitalarkivet uten at jeg har funnet ut hvordan jeg skal gripe saken an for å komme videre i saken. Jeg vet at brødrene hans Nils Olai og Hans Olai også reiste til dette stedet i Mower county, men Nils Olai flyttet til Tulsa i Oklahoma, mens Hans ble igjen i Adams. Jeg vet det meste om Nils og Hans, men har aldri klart å finne ut noe om Jakob. Håper at noen kan hjelpe meg med dette og hvor jeg kan få hjelp til å finne ut noe mer om Jakob.

23 Dec 2010 02:20

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>