Make your Inquieries side 6

Nytt innlegg

 Innlegg 
Geir Tverå
Marit Olsdatter på Åneset, Vefsn
Når er hun født, og hvor kom hun fra?

Da hun giftet seg med Ole Ingebrigtsen, Remmen (fra Åneset) i 1746 oppgis Hellfjellet som bosted. (Dette skal altså være foreldrene til Ole Olsen Ruderås, 1754-1851.)

I følge boka Storjorden døde hun 50 år gammel. En usikker kilde oppgir at hun døde i 1777.
Ved 1769-tellingen bodde hun på Åneset og oppgis til 59 år, dvs. født omkring 1710. Da ville hun ha vært 50 år da siste barnet ble født.

Jeg finner ingen Marit Olsdatter født på Hellfjellet i det aktuelle tidsrommet.

Kan noen klargjøre hennes opphav for meg ?

På forhånd takk.
Mvh
Geir

08 Jan 2006 01:19
Geir Tverå
Marit Olsdatter, Åneset
Ved dåpen til sønnen Ingebrigt (Engelbrigt) i 1751 finner vi ei Maren Olsd. Hellefield blant fadderne. Kan dette muligens være en søster? Og kan dette være den Maren som ble døpt 30.05.1715 som 5. barn av Oluf Larsen Heilfjellet og hans kone Magli (kirkebokref. 820a02 s.64).

Man skulle da ha trodd at en av døtrene til Ole og Marit ville bli oppkalt etter hennes mor, men nei...

08 Feb 2006 23:40
Marit Olsdatter
svar på en gammel etterlysning
Mulige foreldre kan være Ole Larsen, født omkr. 1675 og død omkr 1760 på Hellefjell, og kone Marit Olsdtr, f. 1660 og død 1734 på Hellefjell.



21 Sep 2011 19:20
Geir Tverå
Marit Olsdatter
Det har gått noen år siden jeg postet etterlysningen, men jeg har vel ikke kommet så veldig mye nærmere et svar. Noen kandidater har jeg etterhvert kunnet utelukke, og det hjelper litt.

Jeg nevnte i forrige innlegg en mulig tilknytning til Hellfjellet. Ole Larsen på Storremma i Ytter-Hellfjellet (ca 1675-1748), gift med Magli (Magdalena) Olsdatter, hadde i følge skifte ingen datter ved navn Marit. Dattera Maren var dessuten ikke i Hellfjellet ved den aktuelle dåpsinnførselen.

Jeg har funnet en interessant kandidat født 1719 i Åkvika (foreldre Ole Olsen og Marit Olsdatter) som jeg ikke kan dokumentere den videre skjebnen til. Mora ble enke for andre gang i 1721, og jeg vet ikke hvor hun tok veien. Ble hun gift på nytt i Hellfjellet? To søstre ser ut til å ha hatt tilhold i Hellfjellet da de giftet seg.

Jeg vet ikke hvilket par det er du sikter til. Jeg greier ikke plassere dem. Jeg finner ingen Ole Larsen død ca 1760, eller ei Marit Olsdatter død 1734. Det hadde vært fint om du hadde kildehenvisninger. Det er/var mange gardsbruk i Hellfjellet, og jeg har nok ikke den fulle oversikten over brukerne i den aktuelle perioden.


21 Sep 2011 23:51
Asle Brækken
Ole Larsen
Jeg har ikke noen kilder for fødselsåret til Ole Larsen.
Men jeg har notert (fra bygdeboka tror jeg) at det var en lagrettemann i 1723 som het Ole Larsen Hellefjell.
Jeg har også notert at han var på Mellem-Hellefjell i 1757, men ikke hvor jeg fant denne opplysningen. Beklager.

23 Sep 2011 19:53

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>