Make your Inquieries side 6

Nytt innlegg

 Innlegg 
Tom-S Lenningsvik
Erik Nilssen Steffenrem
Hei!

Lurer på om noen har opplysninger angående Erik Nilssen Steffenrem, født ca 1740. Han giftet seg med en Marit Arntsdatter som visstnok var datter av en Arnt Pedersen Straum og Ane Johanna Monsdatter. Som dere ser har jeg ikke full kontroll over slektskapsforholdene her, og tar imot innspill om denne slekten med stor takk.

Mvh
Tom-Stian Lenningsvik

27 Apr 2006 15:11
Nils Erik Østerud
Erik Nilsen
Ft. for Vefsn 1769 står han oppført her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vefs1769&gardpostnr=1719&merk=1719#ovre

27 Apr 2006 17:22
Nils Erik Østerud
Erik Nilsen
Har ikke tilgang til Kb. Vefsn 1732, men ut fra folketellinga skal han være 37 år i 1769 og altså født 1732. Det burde være mulig å finne ham den vegen.

27 Apr 2006 17:24
Tom-S Lenningsvik
Erik Nilssen Steffenrem
Tusen takk for den opplysningen! Da har jeg fått ham tidfestet bedre.

Mvh
Tom-Stian

27 Apr 2006 17:41
Tom-S Lenningsvik
Erik Nilssøn Steffenrem
Jeg har da funnet fødselen til Erik Nilssøn 1734 i Vefsn, og han
oppgis å være sønn av Nils Pedersøn Steffenrem. Morens navn
er ikke oppgitt, og den eneste aktuelle kandidaten jeg har
funnet er en Solla Larsdatter Smedseng som ble gift 1730 med
Nils Pedersøn Heringen. Kan dette være rette foreldre? Jeg
finner videre en Solla Larsdatter Remmen som gifter seg 1739
med Johannes Eriksøn. Er det her snakk om Solla. Nok en
gang har jeg flere spørsmål enn svar. Håper noen sitter på
opplysninger om dette, og har lyst til å dele de.
På forhånd takk for hjelpen!

Mvh

Tom-Stian

07 Jul 2011 21:29
Geir Tverå
Erik Nilsen, Steffenremma
Jeg kan nok ikke besvare spørsmålene dine på en tilfredsstillende måte, har bare et par innspill å komme med.
Du har funnet dåpen til Erik, sønn av Nils Pedersen på Steffenremma. En Nils Pedersen betalte husmannskatt der i 1744. Det ser ut til at Nils Pedersen kun hadde denne ene sønnen, Erik. Folk hadde det med å følge oppkallingstradisjonene, og jeg har derfor vanskelig med å skjønne hvorfor dette ene barnet fikk navnet Erik. Fadderne var Oluf Larsen Smitseng, Gregus Høyremmen, Hans Eriksen Hellefiæld, Agatha Jacobsd. Heringen og Anna Eriksd. Stephanremmen.

Det er godt mulig det er Eriks foreldre som gifter i 1730, ting tyder på det. Det er ingen andre aktuelle ektepar å finne i kirkeboka, men så er den ganske mangelfull i tiden 1726-1730.
En Nils Pedersen døde på Steffenremma i 1760, 56 år gammel (øverst til venstre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-90
Ei Solla Larsdatter døde på Steffenremma i 1767 som enke, 66 år gammel (knapt lesbart nederst på høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-213

Det er klare forbindelser til Smedsenga og andre garder omkring Fustvatnet og Heringen. Jeg kan imidlertid tid ikke så noe bestemt om opphavet til Nils og Solla. Jeg har ikke funnet noen koblinger, verken i arveskifter, kirkebøker eller andre tilgjengelige kilder. Ville gjetninger har du ingen nytte av.
Det jeg kan fastslå, er at denne Solla IKKE er identisk med Solla Larsdatter, Remma (som giftet seg i 1739).


17 Jul 2011 15:52
Tom-S Lenningsvik
Erik Nilssøn Steffenrem
Takk for innspill Geir. Har bange anelser om at dette kan bli en
vrien nøtt å knekke, men setter pris på all hjelp, og synes du
hadde mye interessant å komme med. Så jeg får bare nok en
gang si tusen takk for hjelpen, og fortsette letingen etter Eriks
opphav.

Mvh
Tom-Stian

17 Jul 2011 16:16

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>