Make your Inquieries side 5

Nytt innlegg

 Innlegg 
Geir Tverå
Hans Erlandsen, Hagforsen
Hans Erlandsen ble gift med Dordiana Olsdtr. fra Hagforsen i 1773 og var tydeligvis bruker der frem til sin død i 1805.
Jeg er usikker på opphavet hans. I følge 1801-tellingen var han født ca 1741. Jeg finner en Hans Christian døpt i 1745 som sønn av Erland Jonsen i Dolstadsjøen. Jeg har ikke funnet andre aktuelle kandidater. Stemmer dette?

Når døde Dordiana?

Er Erland Jonsen identisk med den skomakeren som og døper sønnen Jonas fra Rynes i 1738, Malena (1743), Jens i Dolstadsjøen (1748)? I Vefsn Bygebok bind I er det nevnt en Erlend Jonsson som drev som skomaker i Dolstadsjøen på denne tiden. "Når folk skulle ha retteleg fine sko, gjekk dei til han", står det.
Jeg finner navnet Erland Jonson kun i forbindelse med disse 4 barndåpene. Han er ikke nevnt i skifter eller folketellingen 1769. Hvem var han, når var han født og vet noen navnet på kona?

På forhånd takk.
Geir


30 May 2006 16:54
Tom-S Lenningsvik
Hans Erlandsøn
Hei!

Jeg har notert meg at Dordianna Olsdatter Hagfors døde i 1815. Hun var datter av Ole Bendigtsøn Hagfors og Berit Larsdatter. Hun finnes oppført i folketellingen for Vefsn 1769 som 20 år og hjemmeværende datter på Hagfors. Hans Erlandsøn Hagfors har jeg notert meg som født på Forsmo i Vefsn. Han skal være sønn av Erland Baardsøn og Barbro Nilsdatter. Jeg finner han i folketellingen 1769 som 14 år gammel sønn på Kulstad 8. Jeg har ikke dobbeltsjekket disse opplysningene, så ta de med en klype salt. Håper uansett at de kan være til hjelp.

Mvh

Tom-Stian Lenningsvik

03 Jun 2006 16:11
Geir Tverå
Hans Erlandsen Hagfors
Jeg fant hypotesen din interessant og har kikket nærmere på den. Hans Erlandsen Kulstad må ha blitt født omkr. 1753/55. Han ville da ha vært max. 20 år da han ble gift i 1773, men det er fullt mulig.

Det er andre opplysninger som peker i retning av at det var en annen Hans Erlandsen som havnet på Hagforsen.
I 1801-tellingen er han oppgir å være 60 år, altså født ca 1741. Ved død i 1805 oppgis han å være 68 år, altså født ca. 1737. Selv om alder ved folketellinger og død ofte er feil, er avviket i dette tilfellet veldig stort.

Jeg finner kun to Hans Erlandsen i Vefsn i 1769 og 1801. Begge var på Kulstad i 1769, henholdsvis 14 og 23 år. I 1801 finner en på Hagfors (60 år) og en i Båthola (Kulstad) 50 år. Båthola er trolig identisk med Kulstad "8" i 1769-tellingen.

Jeg er derfor av den oppfatning at han som var 14 år i 1769 tok over farsgarden på Kulstad, og han som havnet på Hagforsen må være han som er 23 år i folketellingen 1769. I så fall er opphavet høyst uklart.
Et skifte etter Erland Baardsen på Kulstad ville ha vært til stor hjelp for å avklare dette, men det foreligger ikke.

Når det gjelder opplysningene om Dordianas opphav, stemmer det med det jeg har.

Geir

03 Jun 2006 17:26
Tom-S Lenningsvik
Hans Christian Erlandsen
Hei!

Nå har jeg leita gjennom kirkebøkene for Vefsn, og tror jeg med stor sikkerhet kan si at det er Hans Christian Erlandsen, født 1745 Dolstadsøen som gifter seg med Dordi Anna Olsdatter i 1773. I flere dåpsinnskrivelser blir navnet skrevet Hans Christian, og så vidt jeg kan se er Hans Christian Erlandsen født i Dolstadsøen den eneste som er aktuell i dette tidsrommet. Videre finner jeg ved flere dåpsinnførsler av Hans Christians barn en fadder ved navn Beata Erlandsdatter. På grunnlag av farsnavnet er det jo naturlig å anta at Hans og Beata er søsken. Finner Beata Elizabeth Erlandsdatter, døpt 1740 i Vefsn som datter av Erland Jonsen skomaker i Dolstadsøen. Ser at det finnes mye "storfolk" blant fadderne til barna til Erland Jonsen, og det kan godt hende at det skyldes at han gjennom sitt virke som skomaker hadde en fremtredende stilling i lokalmiljøet. Men jeg vil gjerne vite hvem han var gift med? Finner i kirkeboken for Alstahaug en Erlend Jonsen som i 1736, og i januar 1738 har døtre til dåpen. I dåpen til Margrethe Marthe Erlandsdatter 1738 opplyses moren å være en Maren Gyth. Jonas Erlandsen blir etter hva jeg ser båret til dåpen i juli 1738 i Vefsn. Det blir veldig nært i tid mellom de to fødslene, men det er en forsvinnende liten mulighet for at det her er snakk om samme par. Navnet Jonas er heller ikke et veldig mye brukt navn i Vefsn i denne perioden etter hva jeg kan se. Maren Andersdatter Gyth på Hellesvik i Alstahaug har en bror som heter Hans og en onkel ved navn Jonas. Kan det være snakk om oppkalling? I slektsidene til Erik Berntsen på nettet kan jeg finne Maren Andersdatter Gyth, og der blir det oppgitt at hun ifølge Alstahaug kannikgjeld er gift med en Erling Jansen Skomaker. Kan dette være en forvanskning av Erland Jonsen? Jeg kan ikke finne giftemålet til Erling Jansen og Maren Andersdatter Gyth i kirkebøkene i Alstahaug, men noen andre har kanskje det? Ser at det meste jeg skriver her bygger på antagelser, men jeg lurer på om noen der ute sitter inne med sikre opplysninger om disse menneskene. Håper på svar, og på forhånd takk for hjelpen.
Med vennlig hilsen

Tom-Stian Lenningsvik

01 Apr 2008 00:27
Geir Tverå
Hans Christian Erlandsen
Jeg har i mellomtiden kommet til nøyaktig samme konklusjon som deg når det gjelder opphavet til Hans Christian Erlandsen.

Når det gjelder kona til skomaker Erland Jonsen, er det mye som fortsatt er uklart.

I 1777 er det skifte på Valla etter Maren Gyth. Hennes ektefelle Erland Jonsen levde da fortsatt, og i skifte nevnes barna Rebekka (gift med Ole Olsen Reines) og Margrethe Marta (gift med Eskel Eliasen i Lofoten).
I Alstahug Kanikgjeld kalles han Erling Jansen, skomaker på Skei, men det har neppe betydning for denne saken.

Erland Jonsen, vår skomaker i Dolstadsjøen, gravlegges 16. januar i 1763, og han oppgis da å være 63 år. Jeg har funnet fem barn døpt i Vefsn. Den første, Jonas, døpes 20. juli 1738, på samme tid som Margrethe Marta døpes i Alstahaug. Dette, samt skifte i 1777, tilsier at det er to forskjellige Erland Jonsen vi har med å gjøre.

Jeg ser imidertid ikke bort fra at skomakeren i Dolstadsjøen kom fra Alstahaug eller Leirfjorden. Jeg finner i hvert fall ikke vielsen i Vefsn. 5. januar 1727 blir det i Sandnes kirke inngått trolovelse mellom "Erland Joensen og Ane Hansdatter, Huusfolk Aaesen. Forlovere/Forløftningsmænd: Joen Joensen Meisfiorden, Aren Hansen ibid., Elias Tormondss. Aaesen, Ole Nielsen Simsøen og Værnikk Joens. Aaesen". Vielsen finner sted 4. mai. Hvis dette er riktig par, er det en periode på 10 år fra de gifter seg til de døper barn i Vefsn. Jeg har imidlertid ikke sjekket kirkebøkene i Alstahaug nærmere i jakten på flere barn.

Jonas ble født på Rynes (videre skjebne ukjent). I tilegg har jeg funnet følgende barn født i Dolstadsjøen: Beata Elisabeth (1740-1787, var gift med husmann Jacon Nilsen i Dolstadsjøen), Mallena (1743-1791, gift med Paul Johannesen i Dolstadsjøen), Hans Christian (1745-1805, Hagforsen) og Jens (1748-?).

Mvh
Geir

01 Apr 2008 01:58
Geir Tverå
Hans Christian Erlandsen
Etter videre undersøkelser har jeg funnet at det er en Elling Jonsen (også kalt Jonasen) som døper barn fra Blomsøya i Alstahaug.
Navnevalgene er påfallende lik skomakeren i Vefsn:
- Jens, 1734
- Else Kirstina, 1736
- Birgitha Martha og Jonas, 1737 (tvillinger)

Jeg finner ikke flere barn døpt, men jeg ser han er fadder ved en barnedåp i april 1738. Om denne Elling Jonasen er identisk med Erland Jonsen som døper barn i Vefsn i juli 1738, er uklart. Jeg har heller ikke funnet ut om det han som som gifter seg med Ane Hansdatter i 1727.

Innspill og synspunkter mottas med takk.

Mvh
Geir

02 Apr 2008 20:52
Halvard Lundestad
Elling Jonassen
Elling Jonassen på Blomsøya døde i 1788. Han ble gift i 1734 med Anna Jonsd. død 1772. Foreldrene hans var Margrete Hansd. død 1738, og Jonas Ellingsen Blomsøya, død 1732.

Mvh
Halvard L.

03 Apr 2008 15:05
Geir Tverå
Hans Christian Erlandsen
Vi kommer vel ikke så mye lenger med denne saken, men det ble i hvert hatt en interessant diskusjon ut av det.

Takk til Tom-S og Halvard for innspill i saken.

Mvh
Geir

05 Apr 2008 13:35
Tom-S Lenningsvik
Hans Christian Erlandsen
Ja, det ser ut til at det blir mer leting før denne saken er løst. Jeg må selv si tusen takk for nyttige innspill i letingen etter skomakeren.

Mvh

Tom-Stian

06 Apr 2008 23:20
Halvard Lundestad
Erland Jonsen
Kirkebok for Vega (1725-1756), s. 230, viser at Erland Jonsen
fra Vefsn ble trolovet med Idde Maria Smøde den 19. september 1737.

30 Apr 2009 12:43
Geir Tverå
Erland Jonsen
Takk for den opplysningen! Da har vi navnet på kona bekreftet. Dette må det være den Idde Marie Olsdatter som bodde "i et hus for seg selv" på Dolstad i 1769.

30 Apr 2009 17:25
Klaus Johnsen
Erland Jonsen og Ane Hansdatter
På hjemmesiden til Börje Jonsson finner jeg en Erland Jonsen gift Ane Hansdatter. De er oppført med barna Jon født 1730, deretter Hans og Anna.
http://www.trekilen.com/slekt/toril4k/sidad/h___imad.htm

Jeg vet ikke om de er identisk med det ekteparet som ble gift 4.mai 1727 i Sandnes kirke.

Som tjenestefolk i 1764 ses oppført en Arent Colbentsen. Kan han være identisk med han vi finner i skifte Birchnes Vefsn 1740 ?

Mvh Klaus

09 May 2009 15:58
Tom-S Lenningsvik
Idde Maria Olsdatter/Smøde?
Hei!

Har lett en del etter Ide Maria Smøde, og hennes eventuelle
tilknytning til Hans Erlandsen Hagfors.
I kirkebøkene for Vega har jeg ikke funnet spor etter henne
i det aktuelle tidsrommet, men i kirkeboken for Vefsn finner
jeg døpt 29 november(?) 1733 Hans Christian sønn født
utenfor ekteskap av Henrich Thomesen og Ide Marie
Olsdatter, begge fra Trondheim.
Finner ikke denne Hans Christian Henrichsen i folketellingen
1769 for Vefsn. Lurer på om denne Hans Christian muligens
døde som barn, og at "vår" Hans Christian Erlandsen (hans
halvbror?) er oppkalt etter ham?
Dette er kun tankespinn fra min side, men er interessert i
innspill fra andre.

Mvh

Tom-S


07 May 2010 18:52
Roy Søfting
Hans Erlandsen. Hagfors
Jeg bare lurer på om den konklusjonen på om Hans Erlandsen er korrekt ? I skiftet etter Barbro Nilsdatter som var gift med Erland Baardsen på Kulstad i 1766 er følgende oppført :


** Kulstad; Vefsn/1766
9129 Barbro Nilsdatter K Hovedperson
9130 Erland Baardsen M Ektefelle
9131 Hans Erlandsen M 14 Sønn
9132 Lars Erlandsen M 12 Sønn
9133 Baar Erlandsen M 8 Sønn
9134 Nils Erlandsen M 3 Sønn
9135 Marithe K 9 Datter
Erlandsdatter
9136 Malene Erlandsdatter K 4 Datter

Denne Hans Erlandsen er født ca. i 1751 og passer bedre i alder til den personen som giftet seg med Dordianna Olsdatter. I folketellingen i 1769 finner vi igjen Erland Baardsen men da gift med Kirsten Larsdatter, og vi finner Hans Erlandsen som da er oppført å være 14 år og følgelig født ca. 1755. Jeg har i allefall oppført Hans Erlandsen som sønn av Erland og Barbro.

Mvh.
RToy Søfting



19 Mar 2012 16:32
Roy Søfting
Hans Erlandsen
Glemte å føye til at ifølge FamilySearch så skal Erland Baardsen ha døpt en sønn som het Hans Erlandsen den 22 oktober 1752, men jeg klarer ikke å lese kirkebøkene som er så gamle slik at jeg ikke får sjekket om det kan stemme - av og til så stemmer faktisk det som står på FamilySearch.

Ser videre av skifte i Kulstad i 1778 at Kirsten Larsdatter, og som står oppført som kona til Erland Baardsen i 1769 er død, og at Erland og Kirsten har fått 2 barn sammen, begge født etter 1769.

Mvh.
Roy Søfting

19 Mar 2012 16:48
Geir Tverå
Hans Erlandsen
Skomaker Erland Jonsen hadde sønnen Hans Christian, f. 1745 i
Dolstadsjøen. Navnet skrives også Hans Christian da han giftet
seg med Dordiana Olsdatter, og da dattera Dordi ble døpt i 1783.
Det var ikke selvfølgelig eller enkelt å få bekreftet opphavet
hans, men jeg mener det ikke kan være noen annen enn han som
havnet på Hagforsen.

Erland Baardsen, Båthola på Kulstad, hadde sønnen Hans f. 1752.
Denne Hans ble gift med Marit Andersdatter fra Hellfjellet og
overtok i Båthola etter faren. I innrulleringsmanntalet 1809 oppgis
Båthola som fødested. Her mener jeg sammenhengen er åpenbar.
Han het dessuten ikke Hans Christian.

Dette er nå mine vurderinger

19 Mar 2012 19:47
Roy Søfting
Hans Erlandsen
Da skal jeg justere min oversikt

19 Mar 2012 21:48

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>