|
|
Innlegg |
Geir Tverå Mathias Olsen, f. ca 1819, til Ravassåsen
|
Mathis Olsen skal være født på Fallmoen, Turmoen eller Valryggen, kildene oppgir forskjellig fødested, men jeg finner ingen forbindelse til noen av brukerne der. Det ser ut som han har hatt tilhold på Turmoen frem til han giftet seg. I 1851 blir han gift med Dordi Lavina Johannesdatter, brukerdatter fra Finnsåsen. Det oppgis da at faren hans het Ole Nielsen. Innen 1854 hadde han tatt over som bruker i Bortigarden på Ravassåsen hvor han døde i 1899. Jeg har mistanke om at han var "uægte", men jeg mangler tilgang til kirkeboka for det aktuelle tidsrommet (før 1820). Er det noen som vet hvem foreldrene til Mathias Olsen var? Mvh Geir
|
02 Jun 2007 13:03
|
|
Halvard Lundestad Mathias Olsen
|
Etter mine notater var Mathias født i Åkvika i 1819. Faren var Ola Nilsson, f. 1780 på Åneset. Han omkom på reise til Lofoten i 1828. Han var da dreng på Turmoen. Han ble gift i 1805 med Dordi Nilsdotter, da Mo. Mvh Halvard L
|
04 Jun 2007 13:07
|
|
Geir Tverå Mathias Olsen
|
Tusen takk! Setter stor pris på å ha deg tilbake på forumet, Halvard! Da kan jeg fastslå at det er denne Ole det er skifte etter på Turmoen i 1830. Geir
|
04 Jun 2007 16:55
|
|
Carol Langhelle Mathias Olsen
|
Er det noen som vet hvem foreldrene til Dordi Nilsdatter var? mvh Carol
|
30 Jan 2011 11:03
|
|
 |