Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

 Innlegg 
André Martinsen
Elen Olsdatter, Forsmo/Forsjord
God dag.

Jeg søker foreldrene til Ellen Olsdatter fra Forsjord som giftet seg med Hans Pederssen på Tverå i 1756. Hun skal være født om. 1729.

Ektevielse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-43
Manntall: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vefs1769&gardpostnr=605&merk=605#ovre

Jeg sitter foreløbig med:

- Elen, f. 1824, datter av Ole Jonssen Vikdal
- Elen, f. 1824, datter av Ole Sakariassen Bystad(?)
- Eli, f. 1829, datter av Ole Nilssen Tverå
- Elen Anna, f. 1831, datter av Ole Iverssen Angermo

Den sistnevnte døde visst i 1764 og er således utelukket.

Hvis noen sitter på opplysninger om Ellen Olsdatters foreldre og opphav, så mottar jeg det gjerne. Takk.

30 Oct 2008 16:32
André Martinsen
Det er kanskje unødvendig å påpeke at hver og en av pikene var født i det 18. århundre, og ikke i det 19.

30 Oct 2008 16:37
Geir Tverå
Eli/Elen
Jeg har notert meg at Eli/Elen Olsdatter ble født på Tveråga i 1729. Foreldre: Ole Nilsen og Marit Andersdatter.
Jeg mangler imidlertid dokumentasjonen som fastslår dette med full sikkerhet.

Ved skifte etter faren i 1755 var hun på Justad.
Da hun giftet seg, var hun på Forsjorda.

Mvh
Geir

30 Oct 2008 17:13
André Martinsen
Det kan jo være en forbindelse. Det virker sannsynlig, men det er noen ganger det sannsynligste som viser seg å være fullstendig galt. Jeg får forsøke å følge de gjenværende som heter Elen/Eli og se hvorvidt de ble gift. Det kan hvis ikke annet gjøre den førstnevnte antagelsen sikrere.

Takk for hjelpen.

30 Oct 2008 17:26
Geir Tverå
Elen
Ja, det skal jo ikke være for opplagt

Jeg sjekket dette etter at jeg skrev innlegget med skiftebøkene til Svein Edvardsen. Ved skiftet etter Elen Olsdatter, Tveråga, sine foreldre i 1739 og 1755, er det notert at hun ble gift med Hans Pedersen, Tveråga. Jeg vet ikke hva denne opplysningen bygger på. Det eneste jeg har funnet som sannsynliggjør dette, er at Ole Olsen, Tveråga, var forlover, og han var halvbroren til Elen Olsdatter.

Dersom man skal sjekke andre kandidater, må man også se nærmere på Elen/Eli Olsdatter, født ca 1727 i Øksendalen. Denne familien flyttet senere til Forsjorden hvor det er skifte etter faren i 1753. Denne Elen Olsdatter var i 1753 i tjeneste hos Ole Johannesen, Grøva. Denne Ole Johannesen var forøvrig også forlover da Ellen ble gift med Hans...

Jeg tror ikke begge disse fortsatt levde i 1769. Spørmålet er hvem av disse som giftet seg med Hans Pedersen. Jeg kommer tilbake med nye opplysninger hvis jeg finner noe.

Mvh
Geir

30 Oct 2008 20:40
André Martinsen
Jeg skal undersøke det nærmere. Jeg ser for øvrig at der er endel Olssønner og -døtre som faddere til Hans Pedersen og Eli Olsdatters barn, og de kan gi svar.

Jeg tror ellers at en (halv)bror som fadder må veie tyngre, men som det ble sagt: det sannsynlige er ikke alltid det riktige.

Takk igjen for hjelpen.

02 Nov 2008 14:16
Geir Tverå
Elen
Jeg mener nå å ha funnet frem til et svar på spørsmålet. Elen Olsdatter, f. 1729 i Tveråga, ble IKKE gift med Hans Pedersen, slik det står i skifteavskriften til Svein Edvardsen. Hun er på Justad i 1755 ved skiftet etter faren Ole Nilsen, og hun er fortsatt der når hun gifter seg i 1756 med Peder Ingebrigtsen, Kvalnes. Dette bekreftes også av skiftet etter hennes tante Kirsten Andersdatter, Aufles i 1768. Elen var da død.

Elen Olsdatter på Forsjorda kan da neppe være noen annen enn dattera til Ole Olsen og Marit Christophersdatter, født ca 1727/28. Det er i hvert fall mitt beste forslag inntil nye overraskelser eventuelt dukker opp.

Mvh
Geir

02 Jan 2009 02:10
André Martinsen
Jeg har ikke undersøkt det nærmere siden sist, så jeg har ikke oversikt over hva du kan ha lagt til grunn for antagelsen om at Elen Olsdatter på Forsjorda var datter av Ole Olsen og Marit Kristoffersdatter. Du har kanskje undersøkt og utelukket Elen Vikdal og Elen Bystad, i tillegg til Elen Angermo, som jeg har utelukket.

Det kan jo være vanskelig å fastslå med sikkerhet hvis datter Elen Olsdatter var, da kirkeboken for det angjeldende tidsrom er mangelfull, Elen Olsdatter var et alminnelig navn og kvinner i gifteklar alder ofte bodde og tjente på andre gårder enn hjemgården.

Takk for oppdateringen.

03 Jan 2009 13:51
André Martinsen
Jeg ser nu at Forsjorda, hvor Elen Olsdatter bodde, og Øksendal, som Elen Olsdatters antatte far Ole Olsen er fra, ligger i nærheten av hverandre. Jeg er ikke så kjent i slike øde og avsidesliggende strøk.

Det styrker jo antagelsen betraktelig.

03 Jan 2009 13:58
Geir Tverå
Elen
Min antagelse var basert på at Ole Olsen, faren til Elen Olsdatter (født Øksendalen), var på Forsjorda da han døde. Ved skiftet etter faren var Elen på Grøva hvor hun hadde en tante som også het Elen Olsdatter. I utgangspunktet kan det finnes flere muligheter.
Jeg sitter imidlertid med flere løse tråder som har viklet seg sammen til en aldri så liten floke.

Aktuelle kandidater var som følger:
Elen, f. 1724, datter av Ole Jonsen Vikdalen
Elen, f. 1724, datter av Ole Sakariassen Gystad (Justad)
Eli, f. 1729, datter av Ole Nilsen Tveråga
Elen, f. 1727/28, datter av Ole Olsen Øksendalen

Følende vielser er funnet:
1751 – Elen Olsdatter Moen (alder ukjent) gifter seg med Isach Jacobsen Kierstad (i Leirfjord/Tjøtta?)
1751 – Elen Olsdatter Aufles (død 1763, 43 år gammel) gifter seg med Ole Olsen Tveråga (sønn av Ole Nilsen Tveråga og bror av Elen ibid.)
1756 – Elen Olsdatter Forsjorda gifter seg med Hans Pedersen Tveråga
1756 – Elen Olsdatter Justad (f. 1729 i Tveråga) gifter seg med Peder Ingebrigtsen Kvalnes

Det kan være flere vielser jeg ikke har oppdaget.

Mvh
Geir


03 Jan 2009 16:09
André Martinsen
Mange forhold taler jo for at Elen Olsdatter på Forsjorda var gift med Hans Persen, og ikke minst styrkes antagelsen ved at vi kjenner til at hennes farsøster het Olsdatter.

Jeg vil se nærmere på saken når jeg får høve til det. Du får ha takk for svært nyttig hjelp.

06 Jan 2009 21:09

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>