Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

 Innlegg 
Åsmund Johansen
Gåten Pernille Larsdatter, Drevja i Vefsn.
Hei alle sammen !

Hvis det er noen som har opplysninger, - eller er i stand til, - å løse denne gåten, hadde jeg blitt meget takknemmelig. Har brukt mye tid, men står bom fast.

Søker opplysninger om forfedrene til min mormors farmor (min tipp oldemor) Pernille Larsdatter fra Drevja, Vefsn.
Opplysninger jeg har, for å begynne med det siste først:
Enke Pernille Marie Larsdatter, Sørnes, født 1823 (slik jeg tyder årtallet) i Drevjen, Vefsn.
Død 1905, gravlagt på Leirvik, Kvalnes, (ligger mellom Kvalnes og Åkvik i Leirfjord.)
Kilde : Ministerialbok for Tjøtta 1884–1920. Nr. 7, side 372.

Første sikre skriftlige kilde: Dåp 30 okt 1853 i Tjøtta kirke:
Ane Bergithe f. 1 okt. 1853. Uægte.
Pige af Vefsn Pernelle Larsdatter.
Dreng Lars Michael Jensen, Vestvog.
Faddere:
Jens Larsen, Jens Jensen, Berit Haagensdtr og Ane Olsdtr, Aune. Ingeborg Pedersdtr, Næverskaft.
Kilde 1: MBfor Alstahaug 1831-1865.- Nr 79, side 242.
Kilde 2: KB for Tjøtta 1841-1869. - Nr 18, side 36.

Gift 8 november 1853 i Dolstad kirke, Vefsn:
Ungk. Lars Math. Jensen, Aune,Vistvog(30) Far:Lars Jensen.
Pige Pernille Larsdatter, Lindseth (29) Far: Lars Jacobsen.
Forlovere: Per Olsen, Vistvog og Lars Jacobsen, Holand.
Kilde 1: MB for Vefsn 1846-1854:Viet nr. 38, side 190.
Kilde 2: KB for Vefsn 1851-1858 : Viet nr. 38, side 169.
Øvrige barn: Olaus (f.1855) – Elias Peder (f. 1862) –
Olava «Lava» (f. 1866) og Jens Andreas (f. 1869).

FT 1865: Nesset gård, Tjøtta (Vet ikke hvor den garden ligger) Alder 48 år fra Vefsen Prestegjeld.
FT 1875: Aagvik, Tjøtta (nå Leirfjord), født 1820 Vefsen.
FT 1900: Sørnes, født 1820?, Vefsen.

Penilles far var Lars Jacobsen, Lindseth, (dpt 29 juli 1800) senere Malerviken, Holand.
Sønn av Jacob Jørgensen og Maren (Karen) Hansd. Lindset.
Gift 10 juli 1825 i Dolstad kirke:Lars Jacobsen, Lindset (24) og Lava (Olava) Jonsdtr, Lindset (26).
Kilde: Klokkerbok for Vefsn 1820-1825. Nr. 1 side 397.

Når og hvor ble Pernille født ? Og hvem var hennes mor ?
Ut fra navn på datter, skulle man tro Lava var hennes mor.
Ut fra dåp, vielse og folketelling, skulle hun være født i Vefsn 1817 – 1824.
Har opplysninger fra et familiemedlem, som har forsket på slekten tidligere, at Pernille var født
(døpt) 10 august 1817, men ikke hvor. Hvis så var tilfelle, var Lars Jacobsen bare 17 år, da han ble far første gang, og Pernille 52 år da hun ble mor siste gang. Kan ikke finne noen dåps -, vaksinasjons -, eller konfirmasjonsdag, som bekrefter at Pernille er født i Vefsn.
Av en eller annen grunn, er hun utelatt. Hun finnes rett og slett ikke noe sted, hverken i kirke- eller klokkerbøkene for Vefsn i tidsrommet 1815 - 1845. Har også sjekket omkringliggende prestegjeld, som Hemnes, Nesna, Dønna, Alstahaug med Herøy, Tjøtta og Vevelstad, Vega, Brønnøy med Naustvik, uten å finne noe spor av henne.

Pernille hadde en søster Karen (f.1827 på Herringen) gift med Peder Andreas Olsen, Halsen på Tro, Tjøtta.
Viet 1852 i Alstahaug kirke, Karens far er oppgitt å være Lars Jacobsen, Holand.
De hadde 2 sønner som er kjent: Leonard Christian (f.1851) og Peder Morten Emaus (f.1865).
I tillegg har jeg funnet, at Pernille også hadde en bror, - Jacob Hermann (f. 1830). Han var ugift, ifølge boken om Drevja, av Gunnar Holand. Om han hadde barn, er så langt ukjent.

Har et notat etter min far, skrevet i sekstiårene, hvor det står at Pernille ble oppfostret,hos kirketjeneren på Dolstad.
Og at hans navn var Nils Pålson (Paulsen), Holand og konen het Karen, - dette paret var barnløs.
Denne Karen skulle være søster til Lars Jacobsen, Lindseth.

Videre har jeg et brev etter min mormor, skrevet i 1959, sitat.:
«Nils Tanke Kvalnes, var vist født på Kvalnes, såvidt jeg husker farmor (Pernille) fortalte, og hans mor var vist søster til hennes far, altså datter av Jacob Jørgensen, Lindseth, for Nils Tanke og farmor var søskenbarn. Videre..Nils Tanke Kvalnes var gift med Ellen Serine, men ifølge min viten, var hun fra Remnes, og hette Jacobsen, hennes søster Alette på Nordenget i Åkvik hette ialfall slik.»
Dette er Niels Tanke Nielsen, Kvalnes g.1846 m.
Ellen Serine Jacobsdatter, Remnes.
Og Jacob Jørgensen, Lindseth, er farfar til Pernille.
Eller får jeg ikke ut noe av det, som står ovenfor til å stemme. Selv om det min mormor har skrevet om Niels Tanke Nielsen, hans barn og søsken, - forøvrig. Stemmer med det som står, om samme peroner i heftet, Jekteskipperen Thomas på Sund, av G.K. Lysholm.
Hvordan kunne Niels Tanke Nielsen,Kvalnes og Pernille, være søskenbarn ?
Er det noen halvsøsken, som ikke er kjent ?

Ja dette ble et langt innlegg, men det er jo ofte slik, når man holder på med slektsforskning, - at det har en tendens til å «balle» på seg.
Håper disse opplysningene kan være til nytte, og at noen er i stand til å løse denne gåten.

Med vennlig hilsen
Åsmund V Johansen
aasmund.johansen@monet.no

19 Nov 2008 18:38
Geir Tverå
Pernille Larsdatter
Hvor mange kilder har du som utpeker Lars Jacobsen, Lindset/Holand, som hennes far? Kan det tenkes at presten har skrevet feil ved vielsen ettersom Lars Jacobsen er forlover? Det er nemlig merkelig at det ikke skulle finnes spor etter Pernille, verken som døpt, vaksinert eller konfirmert. Det er ei Pernille (Petronelle) Larsdatter som konfirmeres fra Holand i 1841. Hun var født i 1823 i Holmvassdalen i Grane, og foreldrene var Lars Jonsen og Gunhild Persdatter.

Dersom det var slik at Pernille var datter av Lars Jacobsen, er det flere forhold jeg allikevel ikke får til å stemme. Lars (døpt 01.06.1800) hadde broren Hans (død ugift) og halvsøstrene Berit Maria (gift med Peder Bentsen, Lindset) og Kjerstina (trolig ugift).
Lars hadde altså ingen søster Karen som var gift med Nils Paulsen. Nils Paulsens kone Karen Maria Johannesdatter (gift 1830), døde i 1862. Hun var datter av Johannes Jonsen, i Høynesdalen i 1801.
På samme måte blir slektsskapet til Nils Tanche Nilsen, Kvalnes, umulig å forstå. Han var sønn av Nils Christian Hansen og Anne Birgitte Tanche Nilsdatter (fra Lading). Kona hans, Elen Serine, var datter av Jacob Jonsen, Remneset.

Olava var vel datter av Jon Jonsen og Dordi Olsdatter i Austerheringen og hadde i så fall søsknene Jens (gift, Trondheim), Marit og Ingeborg. Det er altså ingenting her som bekrefter de slektskapene som er angitt.
Jeg kan heller ikke se noen forbindelse mellom folket i Holmvassdalen, Karen på Holand eller folket på Kvalnes.

Nå har jeg ikke full oversikt over befolkningen på denne tiden, men etter å ha kikket nærmere på de opplysningene som foreligger, sitter jeg bare igjen med en masse spørsmålstegn.

Mvh
Geir


22 Nov 2008 02:34
Åsmund Johansen
Pernille Larsdatter
Det som jeg har av kilder, som knytter Pernille til Lars Jacobsen, Lindset, har jeg først og fremst fra mine tanter og onkler, med henvisning til sin mor + notat etter min far + brev etter min mormor, som jeg har referert fra.
(Min mormor Anna Munkvik f. 1886, vokste opp i samme hustand som Pernille på Sørnes. Noe som skulle forsterke at hennes uttalelser er riktige, men vanskelig å bevise.)
Og det var:
1)Pernille var datter av Lars Jacobsen, Lindset,
2)Pernille hadde en søster Karen, gift med Peder A. Olsen, Bjørnvik, Giskå, Tjøtta (nå Vevelstad).
3)Lars Jacobsen var sønn av Jacob Jørgensen, Lindset.
4)Vielse 1853: Far Lars Jacobsen. - Forlover Lars Jacobsen, Holand. ( Konkluderte med at det er en og samme person. Fordi jeg mener å ha sett ved enkelte andre vielser, - at far også er oppført som forlover. Er innforstått med, at det behøver ikke å være riktig, - i dette tilfelle.)
5)Det har vært antatt (av familien) at Pernille og Karen var søsken, - ikke halv- eller ste-søsken. (De bodde ikke så veldig langt fra hverandre, den ene på Sørnes og den andre på Giskå, ved Stokkasjøen, i daværende Tjøtta)
Men at Pernille og Karen, hadde en bror Jacob Hermann, - var ukjent.

Ser man på Svein Edvardsens skiftesamling for Vefsn 1811-1845, side 71 for Lindset. Så oppholder Lars Jacobsen seg: Hjemme i 1815 ved skifte etter mor. Ved Holandssjøen ved farens skifte i 1832, og på Holand i 1836, ved skifte etter hans bror Hans.
Ved giftemål i 1825 er Lars og Lava på Lindset, jeg finner også Lava på Lindset i allerede i1819, da som fadder.(Kilde: MB Vefsn 1800-1819, side 174).
I 1827 ved Karens fødsel, er Lars og Lava på Herringen. Noe som forsterker sansynligheten for at Jon Jensen og Dordi Olsdatter, Austre Herrringen, er Lavas foreldre.
I 1830 ved Jacob Hermans fødsel, er Lars og Lava ved Holandssjøen.
Ut fra ovenstående, og Gunnar Holands bok Drevja side 30-34, har jeg konkludert med følgende:
Lars Jacobsen, Lindset
Lars Jacobsen, Holand
Lars Jacobsen, Holandssjøen
Lars Jacobsen, Malervika, Holand, - må være en og samme person.

Så var det alle disse spøsmålene, som ikke så lett lar seg besvare.
Jeg tror at man kan fastslå, at Pernille ble født før Lars og Lava giftet seg i 1825. Og at det igjen sansynliggjør, at hun ble bortsatt til oppfostring.
Men så var det tidspunket ?
Ble hun bortsatt før hun ble døpt ?
Har hun brukt ste- faren sitt navn, før hun ble gift ?
Når det gjelder oppfostringen, har jeg tre versoner. Fordi det er et eller annet, slik jeg har forstått det, som knytter Pernille til Dolstad og kirketjeneren:
1: Hun ble oppfostret på Dolstad, av kirketjeneren og hans hustru.
2: Hun ble oppfostret av kirketjeneren på Dolstad, og hans hustru.
3: Hun ble oppfostret av kirketjeneren på Dolstad, Nils Paulsen og hustru Karen.
Når det gjelder Nils Paulsen og Karen, er jeg kommet til samme konklusjon som deg Geir.
Vet ikke om Nils Paulsen var kirketjener i det hele tatt. (Det er nok klokker eller graver, - det siktes til.)

Har jo også vært inne på, at det kan være feil Lars Jacobsen, men så var det hvor Jacob Jørgensen, Lindset, kom inn i bildet? Har også et skriv fra et familiemedlem hvor Jacob Jørgensen , Lindset, er oppført som far til Pernille, - men ingen henvisning. Det har jeg konkludert med, må være en skrivefeil, og at det er farfar det skal være. Selv om sønnen Lars Jacobsen, ikke er nevnt.

Kan det være en kinkig farskapssak, vi har foran oss ?
Har et lignende tilfelle på Stokka i Tjøtta, hvor Hans Hansen d.e., påtok seg farskapet for et barn, med en av tjenestejentene. Men hvor sønnen Hans Hansen d.y.,
var den biologiske far.

Hvis denne Lars hadde en søster som het Karen, så finnes det en kandidat i samme tidsrom. Og det er Lars Jacobsen, Vikdal, han er født ca. 1801, og har en søster Karen født ca 1804. Se skifte Vikdal 1807 og Digermulen 1813.
Kilde: Skifter for Vefsn 1780-1810 og 1811-1845, av Svein Edvardsen.
Lars Jacobsen, Vikdals videre skjebne jeg ikke kjent med.

Ellers så har jeg forgreninger til Vefsn, både på min mors og fars side. Og har dermed aner fra mange gårder i Vefsn, også fra Tverå hvor du har ditt slektsnavn ifra.
Selv om det har vært hindringer tidligere, så de vært overkommelige, - men denne Pernille sliter jeg med.

Mvh
Åsmund


23 Nov 2008 14:38

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>