|
|
Innlegg |
André Martinsen Anders Jonsen og kone, Bjørnå
|
Anders Jonsen fra Bjørnå og Karen Olsdatter Tanche, datter av Ole Larsen og Helleborg Torsdatter (av Tanche) på Remma, trolovet seg i 1783 og giftet seg i 1784. I kirkeboken står det at de var beslektet i tredje ledd. Vil det si at de var søskenbarn eller tremenninger? Jeg forsøker å finne frem til deres felles ane. Anders Jonsen var fra Bjørnå og skulle være født om. 1747. Jeg har funnet de følgende: 1. 1747: Anders, sø. av Jon Erlandsen på Bjørnå øv. og Marit Mikkelsd. Jon var trolig sønn av Erland Andersen. 2. 1747: Anders, sø. av Johan Aronsen på Sørnes. 3. 1749: Anders, sø. av Jon Ingebriktsen eller Engelbrektsen i Åkvik. 4. 1751: Anders, sø. av Jon Nilsen i Herringbotn. 5. 1752: Anders, sø. av Jon Arentsen på Bjørnå ne. og Ingeborg Olsd. Jons var trolig sønn av Arent Jonsen og hans søsken var trolig Matias på Mo og Marit på Bjørnå ne. 6. 1752: Anders, sø. av Berit Andersd. og Jon Nilsen, begge på Holand. Jeg har i stor grad utelukket nummer to, tre og seks. Jeg vet ikke hvorvidt slektskapet er på farssiden eller morssiden. Jeg ser imidlertid at Jon på Bjørnå ne. har Arentsen som farsnavn, og navnet Arent forbinder jeg med Sund i Leirfjord, som var sete for slekten Tanche på Helgeland. Arent Jonsen var på den annen side født på Bjørnå ne. Ole Larsen kunne være sø. av Lars Pedersen og Karen Maria Ingebriktsdatter, hvor den sistnevnte var da. av Maren Arentsdatter fra Sund. Det kunne isåfall være en forbindelse. Jeg har dog ikke funnet dåpsinnførselen for Ole Larsen, som skulle være født om. 1719, og kan hverken bekrefte eller avkrefte det. Jeg håper at noen har og kan legge frem enten slektsforbindelsen mellom Anders og Karen eller deres anetavler. Andre opplysninger om alle disse personene mottaes også. Takk.
|
30 Nov 2008 13:55
|
|
Geir Tverå Anders Jonsen og Karen
|
De var tremenninger, begge oldebarn av Søren Olsen og Ane Olsdatter på Remma. Slektsrekkene skulle bli som følger: Anders Jonsen (1752-1809) Ingeborg Olsdatter (1719, Ramnåga, g.m. Jon Arentsen) Marit Sørensdatter (død 1724/25, g.m. Ole Pedersen, Ramnåga) Søren og Ane på Remma. Karen Tanche Olsdatter (1755-1785) Ole Larsen (1715-ca1794, gift med Helleborg Thorsdatter) Lars Sørensen (ca 1684-1767, gift med Maren Pedersdatter) Søren og Ane på Remma.
|
30 Nov 2008 18:04
|
|
André Martinsen
|
Måtte de kanskje ha kongelig allernådigst løyve for å få inngå ekteskap? Hvor finner man isåfall det? Takk for hjelpen.
|
30 Nov 2008 20:37
|
|
Geir Tverå ...
|
Christian den 5. Norske Lov av 1687. Se kap. 18, art. 9: http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_03_18.html I følge dette kan tremenninger ikke gift seg (uten lyve). Hvor lenge disse bestemmelsen, gjaldt, vet jeg ikke, men utstedelse av slike bevillinger/dispensasjoner var uten tvil innbringende for statskassen.
|
30 Nov 2008 21:32
|
|
André Martinsen
|
Ja, det var omstendelige bestemmelser. Takk for hjelpen.
|
30 Nov 2008 22:41
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |