Make your Inquieries side 2

Nytt innlegg

 Innlegg 
Odd Andreas Sørgård
Familie fra Husvika?
Husvika skole mottok 14/11 2008 følgende epost fra Kimberly Skjelde med tittel "En rar forespørsel".

<-------start-------->
Hei.

Jeg heter Kimberly Skjelde, er amerikansk men bosatt i Fjell kommune på vestlandet. Jeg har en bekjent i USA (Dave Huswick) som tror hans nærmeste slektninger kommer fra Husvik i Nordland, men jeg har funnet two steder med dette navnet. Vet at dette er nok en rar henvendelse men dersom det er av interesse kan dere ta kontakt og se om dere finner familien hans. Han kan ikke norsk så det hadde kanskje vært en fin oppgave for en engelsk klasse. Bare om dere har lyst. Han vet ikke at jeg har gjort dette, men er nok veldig glad for all info han kunne få fra dere. En kjempesnill man som hjelper ofte andre men er ikke flink til å be om hjelp selv.

Håper dere finner dette av interesse. Ta kontakt om du trenger å vite mer.

Vennlig hilsen
Kimberly Skjelde
<-------slutt-------->

Kimberly har videresendt en del supplerende informasjon fra Dave Huswick.

<-------start-------->
Here goes, best I can without the diagram. Anton Reinert Andressen (Husvick),b orn 6-6-1862, Hov, Kopredal Nord.Married 1889, Died 4-22-1943 in Ferndale, Wa, age 80. Married: Ursille Dorthea Nilsdtr., born 12-24-1864. Died 1-3-1948 in Ferndale Wa, age 84. They came to the US through Canada. Four children from this marriage: Arthur Albert Husvick, born 9-15-1892, Astoria, Or. Married 12-20-1921. Died 2-11-1950 in Seattle Wa, age 58. Joseph, Peter and Ragna, born in Washington state. Married: Malla Jacobine Jensen. Married 10-7-1845, baptized 12-31-1817 Married: Rebekka Johanna Steffendrt, born 10-6-1822, Hunsvig, confirmed 7-1-1838. Died 9-1901, age 79. Two children from this marriage: Steffen Nelsen and Beret Kristendtr. Nils Peder Steffensen, born 6-16-1829. Died 7-27-1909, age 79, buried Velvestad Church. Married: Petrine Eriksdtr, born 5-16-1844. Died 11-1915, age 71. Two children from this marriage: Erik Hansen and Daaret Petersdtr Anderas Moxssen Husvig, born 1816 or 1817, Tjotta, Norway.
..........
HI KIM--IN CASE YOU ARE CONFUESD BY DONNAS MESSAGE --MY GRANDFATHER WAS ANTON REINERT ANDRESSEN BORN 6-6-1862 AT HOV-KOPERDAL NORD-HE USED THE LAST NAME HUSVICK HERE---------------ANTONS FATHER WAS ANDERAS MONSSEN HUSVIG -BORN 1816 OR 1817 AT TJOTTA-ANDERAS WAS SON OF MONS OLSEN BORN AT JURVIK--ANTONS MOTHER WAS REBEKKA JOHANNA STEFFENSEN--HER DAD WAS STEFFEN NELSEN AND STEFFENS WIFE WAS BERET PETERS DTR---THATS MY DADS SIDE-------------------------------NOW FOR GRAMMAS SIDE --URSILLE DORTHEA NILSDTR BORN 12 -24 -1864 --SHE WA S DAAUGHTER OF NILS PEDER STEFFENSEN BORN 6 16 1829 -HE DIED 7 27 1909 AND IS BURIED AT VELVESTAD CHURCH--NILS WIFE WAS PETRINE ERIKSDTR BORN 5 -`16- 1844 DIED 1915 --SHE WAS DAUGHTER OF ERIK HANSEN AND DAARET PETERSDTR-------------A WHILE AGO I WAS AMAZED TO READ PASSENGER LIST OF IMMIGRANTS NAME S SHIPS NAME CAPTAINS NAME ETC REAL RECORD KEEPERS OF MIGRANT S HEADING FROM TRONDHEIM TO THE STATES -- NOW I 3WONT CONDFUSE YOU ANYMORE TODAY--THANK YOU SO MUCH MERRY CHRISTMAS --DAVID
<-------slutt-------->

Så er spørsmålet, ut fra disse opplydningene, stammer Dave's familie fra Husvika? Her menes altså Husvika i Tjøtta, og som senere fulgte med denne kommunen inn i Alstahaug, for til slutt å bli overført til Vefsn.

Mvh Odd Andreas

21 Dec 2008 21:02
Geir Tverå
Husvika
Jeg mener svaret er JA.

Anton Reinert Andreasen, f. 06.06.1862, finner vi døpt i kirkeboka for Tjøtta den 20.07.1862 (nr. 3 fra toppen): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10036&idx_id=10036&uid=ny&idx_side=-3

Foreldre: Gbr. (gardbruker) Andreas Monsen Husvik og Rebekka Stephensdatter.

Familien i 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1817&kenr=002&bnr=0013&lnr=000

Ordene Hov, Kopredal, Nord, gir ingen mening for meg. Det kan i hvert fall ikke ha noe med fødestedet å gjøre.

Mvh
Geir

21 Dec 2008 22:13
Geir Tverå
Husvika
Her utvandrer Anton i 1889: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMITROND&gardpostnr=60279&merk=60279#ovre

Kan du forresten fortelle meg hvilket år Husvika, Oppland, Vestvågen m.fl. ble overført fra Tjøtta/Alstahaug til Vefsn. Jeg lurt på dette lenge, og vet det ikke er så veldig mange år siden, men ikke funnet opplysninger om dette noe sted.

Mvh
Geir

21 Dec 2008 22:31
Olav Nordsjø
Hov Kopperdal
Jeg går ut fra at stedsnavnene Hov / Kopredal (Kopperdal) viser til Hov på Løkta (poststed på handelsstedet Kopperdal).
De bodde sikkert på Hov før de utvandret.

22 Dec 2008 07:47
Odd Andreas Sørgård
Husvika etc
Husvika, Oppland, Vestvågen m.fl. ble overført fra Alstahaug til Vefsn i 1993/94. Husker ikke årstallet eksagt. Det ble holdt en folkeavsemming om videre tilknyttning i forbindelse med et valg i 1993 tror jeg, og så ble overføringen gjort året etter.

Det er opplyst at far til Andreas Monsen Husvik, Mons Olsen, var fra Jurvik. Det skal vel kanskje være Juvika i Halsfjorden, like ved Husvika? Lurer på om Andreas Monsen tilhører Falch-ætten? Har desverre ikke heftene om Falch-ætten av Arnt Åsvang tilgjengelig, men de burde isåfall være nevnt der.

Mvh Odd Andreas

27 Dec 2008 18:46
Geir Tverå
Husvika
Takk for den oppklaringen.

Andreas ble født på Tangen i 1817 og døpt på Tjøtta den 23.11.1817 av ugifte foreldre. Disse var drengen Mons Olsen Juvig og pigen Maria Andersd. Tangen (se høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-90

Her er Mons og foredrene i 1801: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f11820&gardpostnr=156&personpostnr=3659&merk=3659#ovre

Dette mener jeg bekrefter det du skriver; at han var fra Juvika mellom Husvika og Halsneset.

Jeg kan ikke svare på om Andreas kan ha vært av Falch-ætt. Boka til Åsvang har ikke jeg heller tilgjengelig. Men det må vel være en grunn til at du lurer på dette?
Antagelig må man følge disse slektslinjene enda 100 år tilbake i tid før man med sikkerhet kan se om det er noen forbindelser til Falch-slekta.

Mvh
Geir

31 Dec 2008 00:47
Odd Andreas Sørgård
Andreas Monsen
Er det mulig å finne ut om Andreas Monsen har etterkommere bosatt på Helgeland?

01 Feb 2009 22:56
Tor Åge Tømmervik
Husvik
Hei

Ser at det er lenge siden denne etterlysningen var aktiv og det kan vel hende alle svar er kommet for dagen.

Jeg en helt enig med Geir. Vi finner bestefaren (ANTON REINERT ANDRESSEN), både i 1865 og i 1875 tellingen, men med fødested Tjøtta prestegjeld.

(http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71817&personpostnr=1371&merk=1371)

Antons nest eldste bror, Peder Andreassen, ble gift med Nicoline Christine Schjønning oppfostret på Kopardal.
Peder drev med notfiske og eide minst en jekt. Han gjorde det svært godt. Etterhvert (1883) kjøpte han gården "Nersjyen" på Hov, med leilendingsbruk (gården ble kjøpt på tvangsauksjon). Han kjøpte etterhvert også et tilstøtende leilendingsbruk og gav til en av sine søstre (Marthine Johanna?). Peder går etterhvert under navnet Peder Salomon Andreasen Husvik.

Gården drives i dag av min onkel, Per Arne Husvik, Peders oldebarn. Så, ja, det er etterkommere av Andreas Monsen, bosatt på Helgeland :)

Av det jeg har blitt fortalt, har ikke "onkel Anton" bodd på Hov før han dro til Amerika. Iallfall ikke for lengre tid. Kanskje har Hov dukket opp som et viktig sted, pga nært forhold til broren Peder.

Peders sønn, Petter fortalte sin svigerdatter at de var i slekt med Falch folket, da hun gikk på husmorskole med ei Falch fra Husvika. Svigerdatteren er min høyst oppegående mormor, med god greie på slekta ;)

Hilsen Tor Åge

10 Apr 2013 20:53

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>