Make your Inquieries side 7

Nytt innlegg

 Innlegg 
André Martinsen
Ole Jensen, skomaker, Mosjøen
Ole Jensen, f. Kilboghamn i Rødøy, kom til Mosjøen på begynnelsen av 1900-tallet og begynte som skomaker i Sjøgata.

Jeg forsøker å finne opplysninger om ham: når han kom til Mosjøen, hvor han bodde og hadde sitt virke, hvor lenge han arbeidet som skomaker og så videre.

«Far etter fedrane 2007» inneholder bare en setning om Ole Jensen, nemlig om at han eiet «Nelle Johanste-stuo» i Sjøgata. Varehuset Domus dekker i dag plassen hvor huset stod.

Er her noen som har kjennskap til eller opplysninger om Ole Jensen? Alt tilfang mottaes med takk.

23 Dec 2008 17:17
Geir Tverå
Ole Jensen
Ole Johan Meyer Jensen ble født i Rødøy i 1900 (er dette riktig person?), konfimert i Rødøy i 1915 gift 15.11.1924 i Vefsn med Valborg Pauline Andreasdatter Kimsås. Han har vel kommet omkring 1920 en gang. Jeg finner døtrene Vigdis Oliva (1927) og Liv Ragnhild (1930) døpt i Vefsn (Mosjøen). Han er oppført som skomaker ved vielsen og barnedåpene.
Han døde i 17.02.1963.

Mvh
Geir

25 Dec 2008 23:01
Geir Tverå
Ole Jensen
Finner også barna Gerda Bertine (1925) og Bjørg (1936), men det kan ha vært flere som jeg har oversett.

26 Dec 2008 00:45
André Martinsen
Ja, det er riktig. Han hadde forresten også sønn(er), men de er muligvis født etter 1930 og derfor ikke å finne i tilgjengelige kirkebøker.

Hvis det ellers er noen som kjenner til hans liv og virke, så mottaes gjerne opplysninger om det.

Takk for hjelpen, Tverå.

28 Dec 2008 19:30
Ole Jensen
Bjarne Nilsskog
Ole Jensen hadde en datter Gunhild og 2 sønner som er
tvillinger og er født 15.07.1939. di heter og Arne og Odd,
Arne er død. Det er 3 døttre Gerd, Vigdis og Bjørg som også
er død. Jeg er svigerfar til Bjørn A. Furre som er sønn av Liv
som er gift Furre Brynval, som er død. Gunhild og Odd bodde
i Austerbygdveien der jeg også bodde.

Håper dette kan vere til hjelp.

mvh. Bjarne.

31 May 2009 00:29
B. Nilsskog
Ole Jensen
Rettelse av navn Bjørn Furre. Skal vere R. for Bjørn Roger Furre.
Ble skrevet A istedet for R.

BjarneDBF

01 Jun 2009 22:47
André Martinsen
Takk for interessante opplysninger. Ja, én innflyttet mann kan etter bare et par generasjoner få mange etterkommere i en by.

07 Jun 2009 09:30
ellen dittchrist
Ole Jensen
Meine Mutter ist Gerda Ingenhoff, geb. Jensen, die älteste
Tochter von Ole Jensen. Insgesamt hatte Ole und Valborg
Jensen 7 Kinder: Gerda+,Vigdis+, Gundhild, Liv, Björg+,
Arne+ und Odd. Gerda wohnte in Tyskland. Liv wohnt in
Leirfjord, Gunhild in Sarpsborg und Odd in Porsgrunn. Mein
morfar Ole war in Sjögata Schuhmacher bis zu seinem Tod.
Wir haben ein Bild im Museum an der Sjögata abgegeben, es
ist Ole als Schuhmacher. Es hängt aber nicht aus, ist vielleicht
im Archiv

28 Dec 2010 17:06
André
Liebe Ellen, es ist ja ein Vergnügen Ihre Meldung zu lesen. Ich wusste nicht, daß ich durch dieses Geschlecht Verwandte in Deutschland habe. Gerda und meine Urgroßmutter waren Cousinen.

Dankeschön für die Auskünfte oberhalb. Wünschen Sie mehr oder etwas besonders um den Geschlechtsursprung zu erfahren, dann soll ich behilflich sein.

30 Dec 2010 20:23

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>