Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

MildaLudvikka Helmersdatter
Milda Ludvikka var tremenning til min mor så jeg fikk en del h.jelp med den greina.
Men det er en i familien jeg ikke vet noe om, en Johan Benjammin Olssen. Han bodde i Dolstadsjøen i 1900 med
kone og tre vo ksne sønner. Er det noen som kan fortelle
meg noe om diss folka.Johan hadde fem søsken, den elste
Ane Gurine f. 1826 vet jeg heller ikke noe om.
Venlig hilsen Liv.

15 Jan 2009 22:29
Geir Tverå
Milda Ludvikka
For det første: Milda Ludvikka var ikke Helmers datter, hun var ei Johansdatter, datter av Johan Olsen (Stormobakken) og Pauline Emilie Persdatter (fra Litl-Fiplingdalen). (Hun kalle Helmersdatter i folketellingen 1900, men det er feil.)
Hun var forøvrig halvsøstera til min farfar.

Johan Benjamin Olsen (født 1837 på Ravassåsen) døde i Dolstadsjøen i 1907. Han ble morbror til Pauline Emilie.
Han ble gift 1873 med Elisabeth Kristine Hansdatter fra Dolstadsjøen. Jeg har ikke undersøkt noe mer omkring disse.

Johan Benjamin hadde vel 6 søsken dersom vi tar med Else Johanna (1824-1827).

Ane Gurine ble gift i 1847 med Ole Mathias Bentsen (Bendiktsen) fra Eiteråholmen (f. 1822). De bodde først som inderster på Ravassåsen. Senere finner vi dem på Storenget under Forsjorda.
I 1900 var hun blitt enke, og hun bodde da på Austre Båfjellmoen hos sønnen Ole Andreas. Dødsåret kjenner jeg ikke.

Mvh
Geir

16 Jan 2009 00:19
Liv Almås
Johan Benjamin Olssen
Johan Benjamin sin kone tror jeg er fra Stamnes f. 1839.
Skal forandre faren til Milda Ludvikka. Mor hadde litt prat med Milda Tverå så det var da jeg begynte å "nøste". Jeg hører til den yngste av de sju søsken ,Lovise Marie.
Takk Geir
M.v.h. Liv.

16 Jan 2009 11:48
Geir Tverå
Johan Benjamin Olsen
Elisabeth Kirstine Hansdatter ble født i Dolstadsjøen, Vefsn i 1844. Foreldre, ugift: Hans Christophersen og Karen Marie Nilsdatter, se nr 98: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16545&idx_id=16545&uid=ny&idx_side=-137

jfr. vielsen hennes i 1873, øverst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2551&idx_id=2551&uid=ny&idx_side=-259

16 Jan 2009 16:43
Geir Tverå
...
Stamnes 1739? Du tenker vel på hushjelpen hans i 1900. Han var da enkemann.

16 Jan 2009 18:01
Geir Tverå
Korreksjon
Feil årstall i forrige innlegg. Det skulle stå 1839, og hushjelpen oppgis født i Stamnes.

16 Jan 2009 18:02

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>