Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

 Innlegg 
Egil Stuvland
Vet du noe om Albert Olaf Larsen f. 1892?
Albert Olaf Larsen f 10.02.1882 vokste opp sammen med min bestefar Einar Pettersen (f. 1885) på Stuvland og emigrerte i 1911 sammen med en annen Einar Pettersen Stuvland fra nabogården. Albert's foreldre var såvidt jeg vet Lars Johnson og Lovise Eriksdatter. Albert hadde også to eldre søsken, Johan Albert og Mikael Edwin og flere halvsøsken Julie, Einar og Mathias.

Jeg har nå kontakt med Albert's barnebarn i USA via Facebook (Daniel Stuvland) og forsøker å finne ut hvorfor hans bestefar endte opp med å vokse opp opp på min olderfars gård.

Er det noen som hjelpe her?

18 Feb 2009 20:44
Geir Tverå
Albert Olaf Larsen Stuvland
Vi har ingen å spørre lenger, men det er to forhold som kan forklare dette.

Alberts mor døde i 1897. Albert var da 5-6 år gammel, og faren Lars ble da sittende alene med 4 mindreåreige barn i alderen ca 3-10 år. Det var sikkert ikke stor velstand for en husmann og fisker i Alternesvika i Vikdalen. Alberts far var forøvrig døvstum, heter det i skiftet etter Lovise.

Petrine Jonsdatter, Stuvland var en av Alberts faddere, og hun var selv fra Vikdalen. Det kan forklare hvorfor Albert vokste opp der. Albert bodde fortsatt på Stuvland da han ble konfirmert i Drevja kirke i 1907.

Mvh
Geir

18 Feb 2009 22:47
Geir Tverå
Albert L. Stuvland, f. 1892
Den tredje forklaringen er at Lars Kristian Jonsen og Petrine Kristine Jonsdatter var søsken. Albert vokste altså opp hos sin tante og hennes familie.

Geir

19 Feb 2009 00:27
Egil Stuvland
Takk for svar - gåten er løst
Takk for hjelpen Geir.
Er du i slekt med nå avdøde Martha og Harry Tverå som bodde på Hamar?
De var naboer til mine foreldre og Harry var en livslang venn av min far Eilif Stuvland.

19 Feb 2009 16:45
Geir Tverå
Harry
Et søskenbarn av min far (eller vi er i 2. og 3. ledd beslektet, som det heter på kirkebokspråk).

Geir

19 Feb 2009 17:17
Ise Vikdal
Vet du noe om Albert Olaf Larsen f. 1892?
Det er riktig at ongan var plasert bort. Det var visst berre ein att heime.
Etternamnet skal etterkommerene ha blitt fortalt før kvifor det er slik med etternamnet. Men det kan hende det er fleire greiner der borte?
Alberts bror Mikal har eit barnbarn som er her på besøk eit par gonger i året. Han har hatt kontakt med nokon i USA. Men sist eg prata med han, sa han at han følte det som om han hadde mista kontakten med dei.
Ønskes det kontakt kan eg fomidle det vidare.

Ise Vikdal
ivikdal@yahoo.no



20 Feb 2009 11:24
Geir Tverå
Vet du noe om Albert Olaf Larsen f. 1892?
Når det gjelder Alberts helsøsken, kan det se ut som de befant seg i Vikdalen til de var konfimrert.

Johan Albert bodde i Vikdalen da han ble konfirmert i 1902. Har ikke undersøkt hvor han tok veien. Finner ham ikke utvandret.

Mikal Edvin bodde også i Vikdalen da han ble konfirmert i 1904. Han utvandret i 1913. Før dette hadde han dattera Ragna Mathilde, f. 1910, med Olea Edvine Lund Larsdatter, Høynesdalen.

Edvin Johan bodde i Vikdalen da han ble konf. i 1910. Utvandret i 1915.

Mvh
Geir

20 Feb 2009 13:04
Ise Vikdal
Vet du noe om Albert Olaf Larsen f. 1892?
Eg lurer på om Edvin og Mikal i det heile utvandret??? For Mikals barnebarn er det ukjent at Mikal var i USA.
Edvin omkom i forlis under 1. verdenskrig.
Mikal bodde i Vikdal. Eg hugsar han frå min barndom.
Johan kjøpte gården og budde der til dei måtte på gamleheimen. ( først på 70tallet? )

Ise Vikdal

20 Feb 2009 19:11
Geir Tverå
Mikal og Edvin
Mikal finner jeg i emigrasjonsprotokollen fra Trondheim. Han reiste 09.04.1913.
Edvin finner jeg som utflyttet i kirkeboka, men jeg har ikke greid å finne han i emigrasjonsprotokollen. Men det er ikke sikkert han reiste fra Trondheim, selv om de fleste vefsningene gjorde det.
Ut fra det du opplyser, må de ha returnert til Norge igjen etter ei tid. Det var noen som gjorde det, inkludert min egen oldefar.

Mvh
Geir

20 Feb 2009 19:54

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>