|
|
Innlegg |
André Martinsen Kulstad
|
Jeg minnes den glade barndom på Kulstad. Jeg husker også at vi pleiet å si at vi bodde i Kulstadlia, også folk som bodde på selve Kulstad eller nede ved Kulstadsjøen. Et søk på navnet Kulstadlia i Kvasirs karttjeneste gir ingen tilslag. Det eneste som kommer frem, er navnet Kulstadåsen. Er Kulstadlia rett og slett et uoffisielt navn på åsen ovenfor Kulstad? Dekker navnet Kulstadåsen både sørsiden og nordsiden av åsen, eller kun nordsiden (mot Åremma)? Bør man slutte å si Kulstadlia? http://www.kvasir.no/kart/index.c?id=a_10000051406
|
23 Mar 2009 17:06
|
|
André Martinsen
|
Man ser jo at navnet Kulstadåsen føyer seg inn i et mønster, i alle fall i denne delen av Vefsn: Dolstad og Dolstadåsen (hvor man dog finner Kjerkelia og Kjerringlia), Rynes og Rynesåsen, Åremma og Åremåsen, samt uavhengige navn som Nordåsen og Hjartåsen.
|
23 Mar 2009 17:12
|
|
Geir Tverå Kulstadlia
|
Kulstadlia er kanskje en lokal betegnelse på byggefeltet? Det finnes også andre lokale navn som vi ikke finner på noe kart. Hva med Åsbyen, Vestersida og "Helvete"? Geir
|
24 Mar 2009 01:08
|
|
Olav Nordsjø Kulstadlia
|
Jeg tok en titt på "Økonomisk Kartverk" fra 1976. Fotografert i 1964 - før utbygging av boligfeltet startet. På dette kartet er det ikke noe Kulstadlia. Derimot er en liten ås (et trigonometrisk punkt), omtrent der Linerlevegen og Trastvegen ligger, kalt for Kulstadåslia. Ellers finner vi navnene Kulstad (navnet på gården), Kulstaddalen, Langteigen (der Stortingsmannsvegen ligger), Kulstadsjøen og Røyten. Kulstadlia er nok navnet på boligfeltet og derfor en nyere konstruksjon. Det skulle vært artig å finne ut hvem som gav området dette navnet (sannsynligvis en eller ennen som stelte med regulering).
|
24 Mar 2009 09:03
|
|
André Martinsen
|
Jeg deler mistanken om at navnet Kulstadlia kan ha oppstått i forbindelse med boligfeltsutbyggingen og den påfølgende innflytting. Jeg har søkt etter navnet Kulstadåsen på nettet, og det er hovedsakelig Vefsn kommune og Helgeland Arbeiderblad som benytter navnet. Kommunen er nok nøye på slikt. Jeg vet ikke hvordan navnet kan ha blitt til. Det kan muligens være en forenkling av navnet Kulstadåslia, som nevnes ovenfor, eller rett og slett en analogisk dannelse. Det sistnevnte fremstår som sannsynlig når man vet at flertallet av innflytterne ikke var fra Kulstad, Halsøy eller de nærliggende områder. Forskjellen mellom ås og li er nok vesentlig, men jeg har ikke tilstrekkelig kjennskap til hva forskjellen innebærer. Det visste nok bondefolket før i tiden. Jeg anser det slik at en ås er hele høydedraget, samt toppen av det, og at en li kan ligge i selve åsen, som en begrenset, topografisk definert enhet. Lien er da kanskje litt brattere enn resten av åsen. Navn som Åsbyen, som nevnes ovenfor, er jo forholdsvis nye. Navnet Åsbyen har vel to mulige opphav, slik jeg ser det: 1.) Et navn på byen (stedet, sentret) under åsen, eller etter byutvidelsen: bydelen under åsen. Vollan med Dolstad var jo i gamle dager et forholdsvis selvstendig sentrum, uavhengig av Mosjøen, med både kirke, jernbanestasjon, hotell og konditori, og kan derfor ansees som en slags byaktig bebyggelse, derav ordet 'by' i Åsbyen. 2.) Et navn på bydelen ved og i åsen etter at byggingen av boliger til både Elkem-ansatte og direktøren ble igangsatt rundt og etter 1958. Vet noen for øvrig hva navnet Helvete kommer av?
|
24 Mar 2009 10:47
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |