Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

Ole Jakobsen, Nilsskog
God dag.

Ingeborg Nilsdatter, Søfting, og Ole Jakobsen, Nilsskog, fikk sønnen Ole i 1817, † som barn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-73

Ole Jakobsen var ukonfirmert ved sønnen Oles dåp, og ble konfirmert det påfølgende år. Han angaves da å være 17 år gammel c: f. om. 1801.

Den yngste i folketellingen for Vefsn 1801 er Ole Jakobsen, 2 år, på Kulstadsjøen. Den nest yngste er Ole Jakobsen, 7 år, på Dolstad(sjøen). Man finner hertil Ole Jakobsen, f. 1802, på Aufles.

Jeg lurer på hvorvidt noen vet hvem Ole Jakobsen var.

09 May 2009 17:54
Geir Tverå
Ole Jakobsen, Nilsskogen
Nå har jeg for øyeblikket ingen oversikt over hvor det ble av kandidatene fra Kulstadsjøen og Dolstadsjøen, men det er Ole Jakobsen fra Aufles jeg finner som dreng (og fosterdreng) på Nilsskogen i innrulleringsmanntallene fra 1809 til ut i 1820-årene. Han må ha kommet til Nilsskogen for å bo hos halvbroren Erik Jakobsen etter at mora døde. Han er i følge kirkeboka døpt Ole, men han er ved flere av manntallene oppført som Ole Michael Jakobsen. Jeg finner ingen Ole Michael Jakobsen døpt i det aktuelle tidsrommet, så det kan være presten har glemt å føre inn begge fornavnene.

Ut fra det som ellers står om at han var ukonfirmert dreng da sønnen døpes i 1817, og at han finnes konfirmert året etter, finner jeg det sannsynliggjort at det må være Ole fra Aufles.

Mvh
Geir

10 May 2009 00:24
André Martinsen
Heisann.

Ja, det er nok ingen tvil om at vedkommende var fra Aufles, alle forhold tatt i betraktning.

Mange takk.

10 May 2009 23:13

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>