|
|
Innlegg |
|
André Martinsen
|
Det militære innrulleringsmanntall opplyser om at han var født på Hjortskarmo. Under Øver-Hjortskarmo finner jeg en Kristen Persen, hvis sønn Erik «fra ca. 1799/1800 (var) bonde på Ner-Hjortskarmoen». Det er utvilsomt vedkommende. Her er forresten Kristen Persen i 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011824&gardpostnr=172&merk=172#ovre Jeg kan da ikke forstå annet enn at ett av brukene under Øver-Svenningdal i 1801 i senere tid er blitt ansett å tilhøre Øver-Hjortskarmo. Hva som ligger til grunn for det, er uvisst for meg. Jeg får feste min lit til Bygdebokkontoret. Takk.
|
15 May 2009 00:39
|
|
Geir Tverå Erik Kristensen
|
Det er bare slik at det i eldre skrifter har vært inkonsekvent når det gjelder bruken av gardsnavn i Svenningdalen. Jeg tror også dette er nevnt i gardshistoriebøkene for Grane. Det man ofte vil se, er at Ner-Hjortskardmoen gjerne omtales som Øver-Svenningdalen, selv om det er snakk om to forskjellige garder. Men det må vel skyldes at gardene var/er nære naboer på hver sin side av Vefsna. Mvh Geir
|
15 May 2009 01:29
|
|
André Martinsen
|
Ja. Mange takk.
|
15 May 2009 10:57
|
|
 |