Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

 Innlegg 
Solfrid A. Vatshaug
Gardshistorie for Vefsn
Noen som vet om den neste gardshistoria for Vefsn er langt unna ?

29 May 2009 19:13
Nils Erik Østerud
Gardshistoria
Som du sikkert vet skiftet vi redaktør for bygdebokarbeidet i vinter. Knut Skorpen har overtatt arbeidet. Han startet i vinter, omkring 1. mars eller april. Vet ikke hvor langt han har kommet men det kan du jo spørre ham om. Han har kontor på politimestergården i Mosjøen.

01 Jun 2009 19:18
André Martinsen
Jeg pleier å si at der er to ting jeg håper å få oppleve før jeg dør: Jesu tilbakekomst og bygdebøkene for Vefsn.

14 Jun 2009 21:58
Geir Tverå
...


15 Jun 2009 16:46
Odd Andreas Sørgård
Skorpen har vært på flere besøk i Hundåla i sommer. Og etter det jeg skjønner er det g.nr 1-15 han skal ta for seg i kommende nr.

Mvh Odd Andreas

25 Aug 2009 21:19
André Martinsen
Knut Skorpen arbeider med g.nr. 1-24, som er gårdene fra Juvika i Vefsnfjorden og til Øksendalen. Han kommer deretter til å fortsette med enten gårdene i Eiterådalen, Vefsndalen og Bjørnådalen, eller de gjenstående gårder i Drevja.

Jeg håper for min del at bygdeboken for det sentrale Vefsn, herunder store og viktige gårder som Dolstad, Mo, Skog, Hals, Kulstad, Rynes og Søfting, velges først. Det er for meg utrolig at dette området — selve hjertet av Vefsn — forblir ubehandlet, men det slår meg at det kan skyldes 1.) at tilfanget for dette området er størst og vanskeligst, og derfor krever mere tid, og 2.) at Bygdebokkontoret ønsker å avslutte serien av Vefsn-bøker med selve bygdeboken for Vefsn herred — som en grande finale. Det har en større symboleffekt enn å skulle slenge på et lite bind om Drevja et år eller to etter at selve storverket — Bygdebøkenes bygdebok — er blitt utgitt. Det handler om å få interessen for bøkene til å vedvare, og det gjør man ved å spare det beste til sist.

26 Aug 2009 14:20

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>