Make your Inquieries side 10

Nytt innlegg

 Innlegg 
Evy Hvidsten
Kirekbokregistrering
Noen som vet hvordan registreringen går? Når vil innsendt materiale bli offentliggjort?

10 Aug 2009 11:53
Nils Erik Østerud
Kirkebokregistrering
Her har laget et problem. Vi har en masse registrert materiale men plages med korrekturlesingen. Dessuten stoppet det opp i lang tid i forbindelse med omlegging til ny registreringsrutine, så endel ting må gjøres med det som er registrert.

13 Aug 2009 19:13
André Martinsen
Jeg håper at dere vil ta betalt for avskrifter og lignende, som med kirkebok-CD-ene. En liten slant bør da tilkomme Slektshistorielaget for dets videre arbeide.

15 Aug 2009 23:51
Geir Tverå
Da Vefsn Slektshistorielag satte i gang med kilderegistrering i 2003, var det som del av en nasjonal dugnad der målet (på lang sikt) var å få skrevet av alle kirkebøker slik at de ble digitalt søkbar. Dette var før vi fikk skannede kirkebøker på nettet. Dugnaden ble godt hjulpet av DIS og Arkivverket som bl.a. bidro med kirkebokkopier til formålet. Hvis jeg ikke husker feil, hadde slektshistorielaget rettighetene til avskrifter som ble gjort i regi av laget, men det var også forutsatt at materialet skulle sendes inn og komme til allmenn nytte gjennom Digitalarkivet. Mye vann har rent ut i Vefsnfjorden siden den gangen.

Lagets mulighet for inntekter er selvfølgig viktig, men jeg er prinsippielt uenig i at det skal tas betaling for å få tilgang til dette materialet. Hvis det dreier seg om distribusjon på CD eller i bokform, stiller det seg annerledes, men utgangspunktet har vært å gi et bidrag til glede for mange. Det er derfor man kan søke gratis på Digitalarkivet i nærmere 5000 databaser (bl.a. et par kirkebøker fra Vefsn) som er innsendt av privatpersoner- non profitt. Det er derfor jeg selv har bruk hundrevis av timer på avskrifter.

Ser vi på naboen i nord, Rana Slektshistorielag, legger de ut både kirkebokavskrifter og gardshistorie fritt tilgjengelig. Vefsn Slektshistorielag er pr dags dato ikke noe dårligere. Jeg vet ikke om det er meningen, eller om det har oppstått en feil, men kirkebokavskriftene ligger for øyeblikket fritt tilgjengelig (!!) på lagets starside, høyre kolonne, under linken ”Nye registrering for Augustus…”
Alt man trenger er å installere Augustus og pakket ut en rar-fil…


16 Aug 2009 02:34
André Martinsen
Selve kildetilfanget er jo fritt tilgjengelig for den som måtte ønske tilgang til det.

Spørsmålet om mulig betaling kommer opp når det gjelder bearbeidelsen av tilfanget. Hvis Slektshistorielaget skriver av kildene og deretter lager en søkbar database på grunnlag av dette, så må det, slik jeg ser det, være legitimt å ta seg betalt for bruken av denne tjenesten (det vil si verktøyet og til en viss grad arbeidet som er gått med, og ikke innholdet i seg selv).

Økede inntekter som følger av betalingstjenester vil gjøre Slektshistorielaget i stand til å ta enda større tak i det lokalhistoriske arbeide. Det trenges, for mye er ennu ugjort!

20 Aug 2009 01:37

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>