|
|
Innlegg |
André Martinsen Næringsliv i Mosjøen og Stor-Vefsn
|
Jeg sitter på boken «Det norske næringsliv — Nordland Fylkesleksikon» (1954), og tilbyr oppslag i den. Fortegnelse over mellom- og etternavn i Mosjøen og Stor-Vefsn: ——— MOSJØEN - Aalbotsjord - Aas - Adolfsen - Almås - Andersen - Andreassen - Andås - Angermo - Ansteen - Arntzberg, Lind - Arntzen - Aune - Baadstrand - Baadstø - Bangsund - Barth - Bjerkeseth - Bjørnå - Blåbervik - Brandth - Breimo - Brun - Børsvik - Carlsen - Coldevin - Daleng - Danielsen - Furø, Helland - Eliassen - Elstad - Eriksen - Flokkmann - Forsjord - Frantzen - Fridheim - Garberg - Greva - Gundersen - Hagen - Hansen - Henrichsen - Hvalryg - Holan - Jarnæs - Jacobsen - Jensen - Jenssen - Jenssen-Hals - Jenssen-Hals, Haugan - Johansen - Johnsen - Julstad - Juvik - Jürgensen - Jørgensen - Karlsen - Kaalvik - Krüger - Lading - Langjord - Liberg - Lind - Lindberg - Lindgaard - Lund - Madsen - Mjåvatn - Moen - Mortensen - Nilsen, Berg - Nilssen - Nordgaard - Nygaard - Olsen, Bjerkeseth - Olsrud - Pedersen - Pedersen, Arctander - Petersen - Pettersen - Reinfjell - Rodahl - Rogne - Rønning - Rørvik - Røseth - Råben - Sandvik - Sandø, Ring - Schille - Skjold - Skjølberg - Skog - Skogsaas - Sletten - Solheim - Stenhaug - Stenhaug, Hansen - Stokland - Strand - Straumann - Svare - Svendsen - Søfting - Sørensen - Sørnes, Juul - Thomesen - Tofte - Tungodden - Vang - Vatshaug - Vik - Wangen - Weding - Wika - Wikan - Yttervoll - Ørnes - Øybakken - Ånes ——— VEFSN HERRED - Aas - Baadstrand - Benum - Bjørnå - Breitmo - Hagen - Holand - Holst - Jürgensen - Kristoffersen - Lading - Løkke - Moen - Mosaas - Nilsen - Pedersen - Røkke - Rønning - Rørmark - Stamnes - Stenersen - Sund ——— GRANE HERRED - Arntsberg - Breimo - Bronkebakken - Eidem - Fagerli - Fellingfors - Haugen - Kappskarmo - Kløvimo - Kroken - Lie - Luneng - Mikalsen - Nilsen - Paulsen - Pedersen - Smedseng - Svebakk - Tinglum - Åsland ——— HATTFJELLDAL HERRED - Dalen - Finsås - Gabrielsen - Grubben - Jamtli - Olsen - Schjølberg-Gamnes ——— DREVJA HERRED - Bratbakk - Dahlmo - Forsmo - Hagen - Holand - Hvidsten - Johansen - Larem - Moen - Nilsskog - Ofstad - Stuvland ——— ELSFJORD HERRED - Aasen - Aasheim - Andersen - Angermo - Berg - Drevvatn - Drevvatne - Flatås - Jakobsen - Johnsen - Knutli - Kobhaug - Luktvasli - Luktvaslimo - Luktvatn - Nilsen - Nordeng - Nordås - Pedersen - Sørvig (Listene er ufullstendige.)
|
21 Aug 2009 18:07
|
|
André Martinsen
|
Jeg ønsker forresten oppslag i tidligere utgaver av boken.
|
21 Aug 2009 18:08
|
|
Geir Tverå
|
Kan du si noe om hva slags opplysninger (personopplysninger) man kan forvente å finne i boka, gjerne med et eksempel?
|
21 Aug 2009 20:38
|
|
André Martinsen
|
Det er forskjellig hva slags og hvor omfattende opplysinger boken gir. Jeg kan gi en rekke eksempler: ——— EKSEMPEL 1: Karen Aas Broderiforretning, Mosjøen. Innehaver er Karen Aas. Forretningen ble startet i 1938. Virksomheten omfatter broderi- og souvernirsforretning etc. (Mindre virksomhet med smal omtale.) ——— EKSEMPEL 2: Angermo & Sønner A/S Kjøttforretning, Mosjøen. Tlf. 40. Aksjekapitalen er kr. 8000.00. Disponent er Rolf Angermo. Virksomheten omfatter kjøttforretning, pølsemakeri, røkeri, salteri og landbruksproduksjon. (Større virksomhet med bred omtale.) ——— EKSEMPEL 3: Skomaker Per Bangsund Skomakerverksted, Sjøgata 10. Telefon 482. Per Bangsunds far som er skomakermester startet dette verkstedet i juni 1946. Per Bangsund kom til Mosjøen 4/4-47, og overtok verkstedet, som han siden har arbeidet opp til det idag er fullt utstyrt med de nødvendige maskiner. Forøvrig byens eneste maskinverksted. (Meget detaljert, og har også nyttige opplysinger for slektsgranskende etterkommere, bl.a. dagen som Per Bangsund kom til Mosjøen.) ——— EKSEMPEL 4: Sigv. A. Brandth Blikkenslagerverksted, jernvareforretning, kjøkkenutstyr, støpegods, sanitærutstyr, blikk- og metallvarefabrikk, Mosjøen. Tlf. 113 og 467. Tlgr.adresse «Brandth». Firmaet ble etablert i 1889. Virksomheten omfatter (...) ——— EKSEMPEL 5: Fotograf Coldevins eftf. G. Svartvasmo, Mosjøen. Tlf. 454. Forretningen ble startet av Johan Coldevin omkring 1870. Han var født i Skogn i Trøndelag 1841 og døde 1903. Johan Coldevin ble etterfulgt av sine 2 sønner Axel og Ernst Coldevin (...) I 1908 begynte Gjertin Svartvasmo i lære hos Coldevin, 1924 overtok G. Svartvasmo halve forretningen og i 1931 hele forretningen. ——— EKSEMPEL 6: Edv. Eliassens eftf. Handel, innehavere S. Ørnes og Joh. Børsvik. Firmaet ble etablert i 1891. Virksomheten omfatter (...) ——— EKSEMPEL 7: Fiskematkjelleren Mosjøen. Tlf. 391. Innehaver er Eilif Jørgensen. Virksomheten omfatter fremstilling og salg av fiskemat. (Sparsommelig med opplysinger.) ——— EKSEMPEL 8: Fønix Kafé Skjervg. 14, Mosjøen. Tlf. 374. Kafeen ble startet i 1924 av nåværende innehaver, Pauline Hansen Stenhaug. Virksomheten omfatter servering av kaffe, smørbrød, kaker, mineralvann m. m. Kaféen er beliggende i sentrum. (Dette er svært viktige opplysninger for byhistorien, da forretningsbygget faktisk lokaliseres, hvilket var uvanlig eller sjeldent i Mosjøen. Byfolk i gamle dager brukte vanligvis ikke adresser.) ——— EKSEMPEL 9: Skomaker Ole Jensen Skomakerforretning, Mosjøen. Firmaet ble startet 15. juni 1926 av nåværende innehaver, Ole Jensen. Virksomheten omfatter (...). ——— EKSEMPEL 10: C. W. Johansen Bakeri og kolonialforretning, Mosjøen. Tlf. 238. Tlgr.adr. «Baker Johansen». Bakemester C. W. Johansen, som hadde gått i bakerlære i firma Chr. Johnsens Enke, Bergen, ble i 1880 ansatt som baker i firma Gulle Eliassen, Mosjøen. I 1889 overtok han denne bedrift, som han utvidet til også å omfatte kolonial, og drev den til sin død i 1942. Bakemester Johansen var en driftig og klarsynt forretningsmann. Ved hans død stod forretningen meget godt. Ved testamente gikk hans forretning over til hans datter Eli, som har den daglige ledelse av bedriften. Hovedbygning og bakeri er restaurert. Bakerilokalene, som dekker en golvflate på ca. 70 m2, er holdt i lyse og vennlige farger, og har moderne maskiner. Butikklokalet er holdt i hvitt, og golvflaten er ca. 40 m3. En tilhørende brygge i 2 etasjer , med en golvflate på ca. 100 m2, benyttes til lager. 3 mann arbeider i bakeriet, og 3 damer står for ekspederingen i butikken. Bud bringer varene rundt til kunder. Den 30. april 1949 feiret forretningen sitt 60-års jubileum. (Beskrivelser som denne er en drøm for oss som arbeider med nærings- og bedriftshistorie.) ——— Dette var bare et lite utvalg av hva som finnes om Mosjøen og Stor-Vefsn. Boken inneholder ellers en høvelig mengde bilder av innehavere, forretningsbygg og videre, samt en tegning av H. R. Lingaards forretning i krysset Fearnleys gate og Chr. Qvales gate (som vel er der hvor Eberg Hansens nipsforretning lå, vis-à-vis Byparken og Gymnaset) og faktisk en flaskeetikett for «Mosjöen Mineralvandfabrik»s heggebærbrus.
|
21 Aug 2009 21:27
|
|
André Martinsen
|
Denne boken er så innholdsrik og spennende at den trolig har interesse for langt flere enn oss etterkommere og granskere. Den er en utmerket lokalhistorisk kilde. Jeg skal derfor undersøke lover og regler, samt om opphavsretten, og deretter tilby meg å skanne sidene omhandlende Mosjøen og Stor-Vefsn på vegne av Slektshistorielaget, som da kan legge det ut på sitt nettsted. Tilfanget bør bli alment tilgjengelig (hvilket det ikke er i dag, da denne boken er yderst sjelden og vanskelig å få tak i). Det kan dog ta lang tid, så det er best for dere å spørre her og nu hvis noen ønsker et oppslag.
|
21 Aug 2009 21:30
|
|
Odd Andreas Sørgård Logoer etc
|
En av mine interesser er heraldikk med beslektede emner (bumerker, logoer etc). Finnes det noen firmalogoer eller lingende avbildet/-tegnet i denne boken? Mvh Odd Andreas
|
25 Aug 2009 21:07
|
|
André Martinsen
|
Hei. Boken er på 1.200 sider, så jeg håper at det er fortrinnsvis Mosjøen og bygdene rundt som du er opptatt av. For Mosjøen finnes det bare en logo, som er for Mosjöen Mineralvandfabriks heggebærbrus. Logoen er høyst spesiell, og verdt å beskue. Det finnes ingen logoer i avdelingene for de andre herredene. Jeg kan undersøke andre byer og herreder på Helgeland, men det får bli senere. Jeg kommer i nær fremtid til å legge ut brusetiketten på nettet, og gir da beskjed.
|
25 Aug 2009 22:42
|
|
Odd Andreas Sørgård logoer/firmamerker
|
Spennende med logoen til Mosjöen Mineralvandfabriks heggebærbrus. Jeg kunne også tenke meg info fra andre byer og herreder på Helgeland. Mvh Odd Andreas
|
26 Aug 2009 21:48
|
|
|
André Martinsen
|
Det kan forøvrig gjentaes at boken har et rikt utvalg av portretter, fotografier av hus, forretningsbygg, båter og lignende, logoer, tegninger og så videre, selvsagt i tillegg til et omfattende tekstmaterial. Den som søker dypere innsikt i dette, anbefales derfor å skaffe seg boken, som virkelig er en liten skattekiste. Sørgård: Boken er som sagt vanskelig å få tak i, men jeg ser at Thorsens Antikvariat i Grimstad for tiden har et eksemplar. Gå til http://www.antikvariat.net og søk på "Nordland fylkesleksikon".
|
27 Sep 2009 19:48
|
|
Halvard Lundestad Nordland Fylkesleksikon
|
Boka lånes ut av Bodø bibliotek.
|
28 Sep 2009 16:41
|
|
Odd Andreas Sørgård etiketter og logoer