|
|
Innlegg |
Roy Søfting Helle Jørgensen, Juvika i Vefsn
|
Jeg lurer på om noen kan hjelep meg til å finne ut hvor Helle Jørgensen og Martha Johansdatter kommer fra ? Han dør i Juvika i 1767, og det jeg har funnet er fra skiftet som så slik ut : ** Juvigen.; Vefsn/1767 8154 Helle Jørgensen M 8155 Martha Johansdatter K Ektefelle 8156 Jørgen Hellesen M 20 Sønn 8157 Erich Hellesen M 12 Sønn; Omkring 1790 i Leinesodden. 8158 Johan Hellesen M 7 Sønn 8159 Tj.Sund Karen K Datter Hellesdatter 8160 Kirsten Hellesdatter K Gift Datter; Anders Iversen; Anders Iversen overtok i 1801 Ner- Bjørnåga. 8161 Ingeborg K 16 Datter Hellesdatter 8162 Johanna Hellesdatter K 14 Datter Tror nok de må ha kommet til Vefsn, men klarer ikke å finne ut hvor de kommer fra. Roy Søfting
|
12 Oct 2009 14:26
|
|
Geir Tverå Helle Jørgensen, Juvika
|
Helle (eller Helge) Jørgensen ble født i 1716 på "Ness". Om dette er Sørneset eller Nordnes, er jeg ikke sikker på. Sørneset er kanskje mest sannsynlig. Foreldrene ble gift i Dolstad kirke i 1714 og het Jørgen Larsen (død 1755 i Juvika, 72 år gammel) og Kirsten Hansdatter. Jeg kjenner ikke foreldrenes opphav. Jørgen Larsen klarer jeg ikke identifisere i 1701-manntallet. Jørgen og Kirsten hadde også datteren Ingeborg, f. 1717. Mvh Geir
|
12 Oct 2009 17:53
|
|
Roy Søfting Takk for svar
|
Tusen takk for hurtig svar, har stått fast veldig lenge på akkurat disse slektningene - og da er det veldig moro og komme videre. Har noen til som jeg har vært plaget med en stund, og tar det som et eget spørsmål. Roy Søfting
|
13 Oct 2009 08:37
|
|
Roy Søfting Takk for svar
|
Tusen takk for hurtig svar, har stått fast veldig lenge på akkurat disse slektningene - og da er det veldig moro og komme videre. Har noen til som jeg har vært plaget med en stund, og tar det som et eget spørsmål. Roy Søfting
|
13 Oct 2009 08:37
|
|
Roy Søfting Jørgen Larsen, heter han noe mer ?
|
Jeg har sett litt på kirkeboken når Jørgen Larsen gifter seg med Kirsten Hansdatter, og tror ikke det står Ness bak navnet hans. Jeg tror det står Hass, altså at han heter Jørgen Larsen Hass. Jeg ser av navnene til de som står som faddere at det blant annet står Hans Aars, og så et kvinnenavn med etternavnet Jørgensdatter, og så klarer jeg ikke å lese det neste navnet, mens det neste tror jeg er Jørgen Nilsen Agersborg og det siste klarer jeg ikke å tolke. Kan det være at Jørgen er i Agersborg-slekten eller ? Dersom det står Jøgen Nilsen Agersborg så står det mye om denne slekten her : http://www.bjornnyheim.com/sl_agersborg.pdf Men jeg ser ikke Jørgen Larsen nevnt. Men det er flere med etternavnet Hass slik at om jeg tolker etternavnet til Jøgen rett så kan nok du finne det ut
|
16 Oct 2009 19:01
|
|
Geir Tverå ...
|
Det står Ness. Trolovelsen øverst til vesntre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16537&idx_id=16537&uid=ny&idx_side=-23 Se på bokstaven H i Hansdatter. Se på bokstaven N i Nielsen (Jørgen Nielsen Agersborg). Forlovere: Hans Aars, Erich Jørgensen, Jacob Klocker, Jørgen Nielsen Agersborg og Erick Jonssen Hatten. Det er ikke fritt for fint folk blant fadderne til Helge i 1716 heller: Jeg self Oluf Broch (presten), Jacob Klocher, Peder Suensen skomager, Maren Jørgensd. Kulstasøen og Aaselle Olsd. Ness
|
16 Oct 2009 20:21
|
|
Roy Søfting Hvem er fore4ldrene ?
|
Du har nok rett, det står nok Ness. Dersom man skal komme videre her, hva skal man se etter ? Når står foreldrenens navn i kirkebøkene på denne tiden ? Når folk gifter seg, når de blir født, eller ? Kan det være at det er Kirsten Hansdatter som har berømte foreldre ? Jeg synes at slike utfordringer er ekstra morsomme og dersom man kommer videre så er det noe spesielt. Det kan ikke være så mange ganger at det har vært så mange prominente folk samlet i Dolstad kirke og da hadde det vært greit å finne ut hele bakgrunnen for giftemålet. Roy
|
16 Oct 2009 22:54
|
|
Geir Tverå Hvem er foreldrene
|
Det er sparsomt med opplysninger i de eldste kirkebøkene i Vefsn. Det er først fra 1825 at fedrenes navn er oppgitt. Frem til siste halvdel av 1700-tallet, var det ikke vanlig å oppgi barnets mor ved dåp. Dersom man ikke finner personene nevnt i arveskifter eller manntall, blir det vanskelig. Parets tilgang på prominente forlovere og barnefaddere er uvanlig, men på den annen side var dette folk som bodde i Vefsn og som besøkte kirka jevnlig. Inntil ny dokumetasjon skulle dukke opp, melder jeg pass.
|
16 Oct 2009 23:26
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |