|
|
Innlegg |
Roy Søfting Oline Marie Olsdatter og Maren Jonsdatter
|
Fikk så raskt svar på mitt spørsmål i går slik at jeg prøver meg en gang til :-) Jeg har lenge prøvd å finne foreldrene til Oline Marie Olsdatter som var gift med Arne Mathias Nilsen, og det siste sporet jeg har er fra folketellingen i 1875, og veldegger en link her : http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f71824&gardpostnr=21&personpostnr=224&merk=224#ovre Der ser jeg at hun skal være fra Stamnes S i Alstadhaug, men jeg klarer ikke å finne ut hvem som er foreldrene - kan noen hjelepe meg her ? Videre så har jeg forgjeves prøvd å finne ut hvem som er foreldrene til Maren Jonsdatter fra Storvika i Vikdalen. Hun må ha vært gift med Michel Hansen, slik ser det i allefall ut av skiftet i 1795 når hun dør og da er gift med Ole Olsen. Der står barna fra 1 ekteskap listet opp, og de er barna til Michel Hansen. Men hvem kan være foeldrene til Maren Jonsdatter ? ** Storvigen; Vefsn/1795 17972 Maren Jonsdatter K Hovedperson 17973 Ole Olsen M Ektefelle 17974 Johannes Michelsen M Sønn; 1.ekt. Forslandsdalen. 17975 Anders Michelsen M Sønn; 1.ekt. Digermulen. 17976 Clemet Michelsen M Sønn; 1.ekt. Wigdalen. 17977 Ane Johanna K Gift Datter; Michel Andersen, Michelsdatter Arvetomten. 17978 Siri Michelsdatter K 27 Datter; Formynder broderen. tj. Håper noen kan hjelpe meg videre med disse 2 personene som jeg ikke kommer videre med. Roy Søfting
|
13 Oct 2009 08:48
|
|
Geir Tverå Oline og Maren
|
Disse svarene la jeg inn her tidligere i dag. I mellomtiden har innlegget mitt blitt slettet fra forumet av årsaker som er ukjente for meg. Jeg prøver for andre gang… SVAR PÅ SPØRSMÅL 1: Når man skal finne opphavet til en person, kan det være til god hjelp å finne vielsen. Som regel fant vielser sted i det soknet bruden var hjemmehørende, men i dette tilfellet finner jeg vielsen i Vefsn i 1865, nr. 10 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2550&idx_id=2550&uid=ny&idx_side=-313 Vi får opplyst at hun var fra Dagsvika og at faren het Ole Klemmetsen. Døpt 1835 som Olina Margrethe (nr 28): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2578&idx_id=2578&uid=ny&idx_side=-168 Samme navn står ved konfirmasjonen i 1851 og ved vielsen. Ved å sammenligne opplysninger fra skiftene etter faren Ole Klemmetsen i 1835, og skiftet etter hennes søster Nikoline Birgitte i 1903, mener jeg å komme frem til at det er riktig person til tross for navneforskjellene. Det er allikevel påfallende at hun konsekvent skulle bli kalt Oline Marie etter at hun var gift, både i folketellinger og ved barnedåpene. SVAR PÅ SPØRSMÅL 2: Maren Jonsdatter har jeg notert som datter av Jon Klemmetsen og Siri Andersdatter, født på Hellfjellet i 1717. Nevnt ved skiftet etter broren Povel i 1767, da gift med Ole Storvigen. Maren og Ole ble gift i 1764. Ole var fra Valberg, født ca 1739 og sønn Ole Olsen og Guro Jonsdatter. Maren ble først gift med Mikkel Hansen i 1742. Mikkel ble gravlagt i 1763, 41 år gammel. Storvika er ikke i Vikdalen. Storvika er ved Fustvatnet. I enkelte eldre kilder kalles garden også Breivika. Mvh Geir
|
13 Oct 2009 22:35
|
|
Teknisk, Karl Skartv Svar ikke slettet
|
Sitat: Disse svarene la jeg inn her tidligere i dag. I mellomtiden har innlegget mitt blitt slettet fra forumet av årsaker som er ukjente for meg. Jeg prøver for andre gang… Sitat slutt. Hei Geir. Innelgget ditt ble ikke slettet. Men vi la alt innholdet over på ny server i kveld. Det innlegget du skrev kl. 18:03 havnet på den gamle serveren, straks etter vi hadde kopiert innholdet over på den nye, men innen dns hadde rukket å peke til den nye serveren. Vi hadde planlagt å overføre innlegg som havnet i denne blindsonen nå, men du kom oss i forkjøpet. Beklager bryderiet. Mvh Karl Skartveit
|
13 Oct 2009 23:07
|
|
Geir Tverå Svar ikke slettet
|
Om det ikke var slettet, så hadde det fordampet på et eller annet vis. Greit å få en forklaring. Var spent på om fenomenet skulle gjenta seg. No stort bryderi var det ikke. Jeg hadde kladdet og lagret innlegget i Word før jeg postet det.
|
13 Oct 2009 23:19
|
|
Roy Søfting Oline og Maren
|
Nok en gang, tusen takk for hjelpen. Forstår at du er dreven i dette faget, fint å få tips fra en som kan slikt. Har enda et par personer som jeg plages med, men skal prøve et par ganger til før jeg plager deg igjen. :-) Roy Søfting
|
14 Oct 2009 09:45
|
|
Klaus Johnsen Skifte Dagsvig 1835
|
Nicoline Bergithe Olsdatter (søster til Oline Margrethe) ble døpt i Stamnes i 1832 (nr 13 øverst): http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016610456.jpg I skifte Dagsvig 1835 står står det at Beret Nielsdatter var fruktsommelig da mannen døde. Ettersom Oline ikke er nevnt der, var hun neppe født da skiftet ble satt opp. Mvh Klaus
|
16 Oct 2009 19:23
|
|
Geir Tverå Olina
|
Det stemmer nok det. Ole Clemmetsen er "afdød" ved dåpen til Olina Margrethe, jfr. lenke til dåpen i første innlegg, nr 58, (ikke nr 28, som jeg først skrev).
|
16 Oct 2009 20:10
|
|
Klaus Johnsen Ole Clemetsens døtre
|
Nicoline Bergithe Olsdatter og hennes søstre finner vi i skifte Holand 1903. Mvh Klaus
|
16 Oct 2009 20:23
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |