|
|
Innlegg |
Roy Søfting Foreldrene til Kirsten Larsdatter
|
Jeg trenger hjelp til å finne ut hvem som er foreldrene til Kiersten Larsdatter, som i 1799 står oppført som mor til en gutt som får navnet Nils Olsen. Legger her ved en link til kirkeboken : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=168&uid=150681&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1 Jeg klarer å lese meg til at faren er Ole Jonsen, Kulstad og ser at moren heter Kiersten Larsdatter. Det står forresten at gutten er uegte døpt, hva betyr det ? At foreldrene ikke er gift ? Jeg ser noen andre navn der også, blant annet Mons Larsen, Kulstad og Pernilla Jacobsdatter. Jeg tror da at Mons kan være broren til Kiersten Larsdatter, og finner igjen skiftet til Mons Larsen i 1809 : ** Kulstad; Vefsn/1809 9332 Mons Larsen M Hovedperson; Formynder for barna er halvbroderen Jacob Ingebrigtsen, Almlien. 9333 Pernilla K Ektefelle Jacobsdatter 9334 Jacob Monsen M 12 Sønn 9335 Lars Monsen M 7 Sønn 9336 Christopher Monsen M 5 Sønn 9337 Hans Monsen M 1 1/2 Sønn 9338 Anna Monsdatter K 10 Datter og videre et skifte i 1820 hvor moren til Mons Larsen dør : ** Kulstad; Vefsn/1820 9408 Ingeborg Olsdatter K Hovedperson 9409 Lars Monsen M Ektefelle 9410 Hans Larsen M Sønn 9411 Christopher Larsen M Sønn 9412 Mons Larsen M Død Sønn 9413 Jacob Monsen M Barn av Mons 9414 Lars Monsen M Barn av Mons 9415 Christopher Monsen M 15 Barn av Mons 9416 Hans Monsen M 12 Barn av Mons 9417 Anna Monsdatter K 20 Barn av Mons 9418 Kjerstie Larsdatter K Enke Datter 9419 Dordie Larsdatter K Ugift Datter På det siste er det nevnt en Kirstie Larsdatter, som jeg tror er den person jeg søker. Om det er rett så har jeg funnet moren, men hvem er faren ? Håper noen kan hjelpe meg her. Roy Søfting
|
15 Oct 2009 13:56
|
|
Geir Tverå Kirsten Larsdatter
|
Permanent sidelenke til dåpen (nr. 3, venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16542&idx_id=16542&uid=ny&idx_side=-168 Uekte betyr utenomekteskapelig, dvs. at foreldrene ikke var gift. Du har rett når det gjelder opphavet til Kirsten. Hun var datter av Lars Monsen og Ingeborg Olsdatter. Se også skiftet etter Lars Monsen, Skitvika (Sandvika) 1825. Kirsten har tydeligvis stukket fra prestegjeldet etter sønnen ble født og ble i 1802 gift med Sivert Olsen (Brødløs, Alstahaug i 1801). De fikk dattera Berit Maria i 1802. Nils Olsen vokste i hvert fall opp hos faren Ole Jonsen som var bruker på en av gardene på Utnes fra 1805. Ole Jonsen ble født på Kulstad i 1772 som "uekte" sønn av Jon Nilsen og Lisbeth Clausdatter, død 1851. Nils Olsen var husmann på Søfting fra midten av 1820-årene. Gift to ganger. Død ca 1846/47. Nils Olsen er min tipp-tipp-tippoldefar. Mvh Geir
|
15 Oct 2009 18:48
|
|
Roy Søfting Kirsten Larsdatter
|
Nils er også min tipp-tipp-oldefar, så da har vi et fellespunkt der . Jeg er imponert over hvor raskt du har funnet spor videre der hvor jeg nå har stått fast noen ganger. Håper kanhende jeg kan hjelpe deg også en gang, og blir du lei av mine spørsmål får du bare la være å svare - Jeg har nemlig et par steder til hvor jeg står fast. Roy Søfting
|
15 Oct 2009 20:03
|
|
Geir Tverå ...
|
Tre av dine fire spørsmål har vært personer jeg har forsket på og registrert i slektprogrammet tidligere, så da er det enkelt å svare raskt. Akkurat denne saken du tar opp her, Nils Olsens foreldre, kan jeg huske jeg sleit ganske lenge med. Jeg fikk god hjelp av Halvard Lundestad, kan jeg huske. Den dagen jeg går lei, er den dagen det ikke er flere spørsmål å finne svaret på. Hvilket av Nils sine barn er det du nedstammer fra? Min tipp-tippoldemor er Elisabeth Lavine (1834-97), gift med Nils Mathias Jonsen på Kløftan, Søfting. Mvh Geir
|
16 Oct 2009 00:03
|
|
Roy Søfting Nils sine barn...
|
Min slektning er broren til Elisabeth Lavina, Nils Henrik Nilsen, som gifter seg med Elen Kierstina Mathisdatter og til slutt bosetter de seg på Søfting (Kløftan). Som du sikkert gjetter av etternavnet mitt har jeg en del slekt fra Søfting/Skaland-området Mvh. Roy
|
16 Oct 2009 07:54
|
|
Geir Tverå Nils sine barn
|
Nils Henrik og Elisabeth Lavina var vel halvsøsken. Jeg har ikke notert meg noe mer enn at Nils Henrik var i live og bodde i Vefsn i 1916. Har du flere opplysninger? Hvor bodde han, hvem var han gift med og når døde han?
|
16 Oct 2009 12:35
|
|
Roy Søfting Nils sine barn
|
Ja det stemmer at de var halvsøsken. Nils Olsen var først gift med Marit Larsdatter som døde i 1836, og så giftet han seg med Martha Andersdatter 10.09.1837 og fikk sønnen Nils Henrik og Johannna Marie. NIls Henrik Nilsen giftet seg med Elem Kiersti Mathisdatter 01.11.1863 og da bodde de midlertidig i Høinesdalen. Siden flyttet de til Kløftan hvor de fikk 4 barn, og da er det Mikal Lossius Nilsen som er min stamfar - han ble født 06.05.1867. Mvh. Roy
|
16 Oct 2009 16:53
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |