|
|
Innlegg |
Roy Søfting Paul Olsen og Karen Anna Larsdatter's foreldre
|
Jeg har problemer med å finne foreldrene til et par som jeg har funnet ut dette om : Paul Olsen, f. 1794, d. 1847 i Lindset i Vefsn. Han giftet seg med Karen Anna Larsdatter, gift 29.08.1824 i Vefsn. Barn: Anne Lavina Paulsdatter, f. 16 mar 1827 i Skaland. Hun giftet seg med Lars Kristian Nilsen. Ole Michael Poulsen, f. 1825, døpt 18.03.1825 i Lindseth i Vefsn. Helena Poulsdatter, f. 1831 i Lindseth i Vefsn. Karen Poulsdatter, f. 1836 i Lindseth i Vefsn. Jeg har vært og sett på hvem som er forlovere, og ser at adressen når de gifter seg trolig er Høglien, og ser også noen navn på fadderne når barna blir født. Men kan noen hjelpe meg til å finne hvem foreldrene til Paul Olsen og Karen Anna Larsdatter er ? Roy Søfting
|
16 Oct 2009 08:59
|
|
|
Geir Tverå Paul Olsen og Karen Anna Larsdatter
|
Jeg blir ikke klok på opphavet til Karen Anna. Jeg har kikket på forlovere og faddere da barna ble døpt, uten å finne åpenbare ledetråder. Jeg greier ikke finne noen Karen Anna Larsdatter døpt i tidsrommet mellom 1793 og 1804, og jeg finner ingen konfirmanter i Vefsn med dette navnet. Hun kunne være ei av dem vi finner i 1801-tellingen, men jeg evner ikke å finne sammenhengene. Dersom ikke andre kan hjelpe deg, får det du hva som dukker opp med tiden til hjelp. Huusmand Poul Olsen Lindseth døde 14.05.1845. Kirkeboka er mangefull, du finner ikke dødsdallet der. Opplysningen er hentet fra dødsmeldingen som ble sendt til sorenskriveren. Det står der at ”Han endte sine Dage ved Strikken” hvilket betyr at han hengte seg. Enka ønsket å sitte i uskiftet bo med felles barn. Karen Anne Larsdatter døde 26.12.1846, oppgis da å være 49 år, nr. 68: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2548&idx_id=2548&uid=ny&idx_side=-230 Mvh Geir
|
17 Oct 2009 17:19
|
|
Roy Søfting Karen Anna
|
Du verden så mye du klarer å finne frem til. Men jeg får dårlig samvittighet for at du bruker så mya av din fritid til å hjelpe meg. Jeg har holdt på i hele dag og ført inn foreldre og barn til de personene du har funnet til meg tidligere. Når jeg først finner en generasjon etter hjelp fra deg så har jeg klart å finne en masse data videre. Har enda et par steder som jeg står fast som jeg nok vil prøve å fa hjelp til her i senere. Mvh. Roy
|
17 Oct 2009 17:58
|
|
|
Geir Tverå Karen Anna
|
Lenken din virket ikke, men: Er det ikke MAREN ANA du har funnet, døpt 2. søndag i advent 1796? Hun døde 7 uker gammel og ble gravlagt 7. jan 1797. I 1798 døper paret barn igjen (3.sist, venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16542&idx_id=16542&uid=ny&idx_side=-164 Dette barnet er innskrevet i kirkeboka med kun navnet Karen. Kan hun ha blitt døpt Karen Anna allikevel? Har presten glemt å skrive hele navnet? Det har skjedd før. Samme året døpes ei Karen Olena Larsdatter fra Åkvika. Det er disse to som passer best inn aldersmessig i Vefsn.
|
17 Oct 2009 22:02
|
|
Roy Søfting Karen Anna
|
Jo du har nok rett, dessverre, det står Maren og ikke Karen. Her gjelder det å ha skarpe øyne, og gjerne forstørrelsesglass. Jeg tror jeg gir opp Karen Anna nå. Takk for hjelpen. Mvh. Roy
|
17 Oct 2009 22:20
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |