|
|
Innlegg |
Roy Søfting Brynild Nilsdatter, hva heter foreldrene ?
|
Jeg håper noen kan lese hva som står i kirkebøker bedre enn meg. Jeg lurer på hvem som er foreldrene til Brynild Nilsdatter, som i 1801 bor på Stuvland, og kan ses på denne linken : http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18011824&gardpostnr=78&personpostnr=1676&merk=1676#ovre Der står det at hun er 38 år, og da skulle være født ca. 1763, og i kirkeboken for 1763 så finner jeg at det blir døpt ei som heter Brynhild, og jeg klarer å lese at foreldrene skal være fra Øver-Laxfors området. Men jeg klarer ikke å lese om faren heter Nils og ikke hva de andre heter heller. Klarer noen andre å lese hva det står ? Jeg har studert folketellingen for 1769, men klarer ikke å finne noen som da skulle ha vært 6 år og heter Brynhild, eller noe liknende.
|
18 Oct 2009 09:30
|
|
Geir Tverå Brynhild Nilsdatter
|
Den Brynhild jeg finner døpt i 1763, er denne: "Døbt Niels Daniels. Svenningdahlens pigeb." Faddere fra bl.a. Øver-Laksforsen og Laksforsmoen. Nils Danielsen var fra Ner-Laksforsen og ble gift i 1761 med Berit Larsdatter, fra en husmannsplass under Ner-Svenningdalen. Denne Brynhild finner du i 1769-tellingen på Brattbakken hos sin tante Alet Danielsdatter. Nils Olsen, Stuvland og Brynhild Nilsdatter, Brattbakken ble trolovet og gift i 1788. For mer informasjon om folket på Ner-Laksforsen og Ner-Svenningdalen, anbefales gardshistoriebøkene for Grane. Mvh Geir
|
18 Oct 2009 13:44
|
|
Roy Søfting Brynhild
|
Igjen må jeg bare takke deg for uvurderlig hjelp. Jeg forstår nesten ikke hvordan du får det til, jeg har prøvd lenge og vel på denne. Mvh. Roy
|
18 Oct 2009 15:05
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |