Make your Inquieries side 9

Nytt innlegg

 Innlegg 
Roy Søfting
Brynild Nilsdatter, hva heter foreldrene ?
Jeg håper noen kan lese hva som står i kirkebøker bedre enn meg. Jeg lurer på hvem som er foreldrene til Brynild Nilsdatter, som i 1801 bor på Stuvland, og kan ses på denne linken :

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18011824&gardpostnr=78&personpostnr=1676&merk=1676#ovre

Der står det at hun er 38 år, og da skulle være født ca. 1763, og i kirkeboken for 1763 så finner jeg at det blir døpt ei som heter Brynhild, og jeg klarer å lese at foreldrene skal være fra Øver-Laxfors området. Men jeg klarer ikke å lese om faren heter Nils og ikke hva de andre heter heller. Klarer noen andre å lese hva det står ?

Jeg har studert folketellingen for 1769, men klarer ikke å finne noen som da skulle ha vært 6 år og heter Brynhild, eller noe liknende.

18 Oct 2009 09:30
Geir Tverå
Brynhild Nilsdatter
Den Brynhild jeg finner døpt i 1763, er denne: "Døbt Niels Daniels. Svenningdahlens pigeb." Faddere fra bl.a. Øver-Laksforsen og Laksforsmoen.

Nils Danielsen var fra Ner-Laksforsen og ble gift i 1761 med Berit Larsdatter, fra en husmannsplass under Ner-Svenningdalen.

Denne Brynhild finner du i 1769-tellingen på Brattbakken hos sin tante Alet Danielsdatter.

Nils Olsen, Stuvland og Brynhild Nilsdatter, Brattbakken ble trolovet og gift i 1788.

For mer informasjon om folket på Ner-Laksforsen og Ner-Svenningdalen, anbefales gardshistoriebøkene for Grane.

Mvh
Geir

18 Oct 2009 13:44
Roy Søfting
Brynhild
Igjen må jeg bare takke deg for uvurderlig hjelp. Jeg forstår nesten ikke hvordan du får det til, jeg har prøvd lenge og vel på denne.

Mvh.

Roy

18 Oct 2009 15:05

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>