Make your Inquieries side 9

Nytt innlegg

Bendigt Jacobsen og Guru Maria Mikelsdatter
Jeg har enda et par hvor jeg ikke klarer å finne ut hvem som er foreldrene, Bendigt Jacobsen og Guru Maria Mikelsdatter, og her har jeg en lnik til skitet på han i 1834 :

** Øvre Bjørnaa; Vefsn/1834
21829 Bendigt Jacobsen M Hovedperson
21830 Guru Maria K Ektefelle
Mikelsdatter
21831 Jacob Bentsen M Sønn; Lonnen i Tjøtta.
21832 Magnus Bentsen M Sønn; Killeraas.
21833 Mathias Bentsen M Sønn; Biørnaa.
21834 Marith Bendtsdatter K 47 Datter; Tj. Nils Erichsen, Skaland.
21835 Gunnelle K Gift Datter; Anders Nilsen, Schaland
Bendtsdatter
21836 Maren Bendtsdatter K 34 Datter; Tj. Bendigt Mikkelsen,
Faldmoe.
21837 Ane Bendtsdatter K Gift Datter; Johannes Arentsen,
Schalandsøe
21838 Karen Bendtsdatter K Gift Datter; Peder Johnsen, Laxforsmoe.
21839 Maria Bendtsdatter K 20 Datter; Tj. Jacob Nilsen, Øvre
Biørnaa.

Kan noen hjelep meg med å finne disses foreldre ?

Roy Søfting

25 Oct 2009 09:25
Geir Tverå
Bendigt Jacobsen og Guro Maria Mikkelsdatter
Jeg er ikke helt sikker når det gjelder Guro Maria, men har så langt bare funnet en aktuell kandidat, døpt fra Kalvmoneset i 1773 som datter av Mikkel Jonsen og Målfrid Christophersdatter (venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-171

Bendigt Jacobsen og Guro Maria Mikkelsdatter ble gift 26.12.1804: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-100

Han må være identisk med han som blir enkemann tidligere samme år. Se skiftet etter Magnhild Larsdatter, Øver-Bjørnåga i 1804. I 1801 er dette paret på Grannesåsen (Skogsåsen?). Listen over barn i de to skiftene stemmer ganske bra over ens. Det kan ha kommet til flere barn i 2. ekteskap, uten at jeg har sjekket dette nærmere.
Bendigt Jacobsen har jeg notert som sønn av Jacob Bendigtsen og Gunhild Nilsdatter, født i 1762 på Øver-Bjørnåga.

Mvh
Geir

25 Oct 2009 16:04
Roy Søfting
Guru Maria
Jeg har lest det du har skrevet og forstått att det ikke var Guru Maria jeg var på utkikk etter. Det var derimot hun som Bendigt var gift med først og som var mor til barna, blant annet Ane Martha bendtsdatter jeg lette etter.

Tusen takk for hjelpen igjen

Roy Søfting

25 Oct 2009 16:25
Geir Tverå
Magnhild
Magnhild finner du på Skogsåsen i 1769-tellingen. Det er ingen annen Magnhild Larsdatter funnet døpt i 1760-årene. Ved dåpen står det Granaasen som bosted, men det riktige må være Grannesåsen eller Skogsåsen (nederst til høyre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-136

Foreldre: Lars Olsen (f. 1735 på Ner-Bjørnåga) og Maren Andersdatter (f. 1737 på Ner-Laksforsen, se Gardshistorie for Grane).

Mvh
Geir

25 Oct 2009 16:49
Roy Søfting
Guru Maria
Jeg har lest det du har skrevet og forstått att det ikke var Guru Maria jeg var på utkikk etter. Det var derimot hun som Bendigt var gift med først og som var mor til barna, blant annet Ane Martha bendtsdatter jeg lette etter.

Tusen takk for hjelpen igjen

Roy Søfting

25 Oct 2009 16:57
Roy Søfting
Mitt innlegg 2 ganger
Ser litt rart ut at jeg har fått ett innlegg 2 ganger, før og etter ditt innlegg. Jeg vet ikke hvordan det har foregått for jeg har kun skrevet det 1 gang.

Takk for siste innlegget ditt også Geir.

Mvh.
Roy

25 Oct 2009 17:00
Geir Tverå
Doble innlegg
Dette kan skyldes at du har oppdatert nettleseren (eller trykket F5) etter at det siste du gjorde var å poste et innlegg.

Da er det tryggest å manøvrere bort fra debatten og hente opp hovedsiden for etterlysninger på nytt.

25 Oct 2009 17:29
Roy Søfting
Dobbelt innlegg
Ja jeg trykket F5, så da var det feilen, fint å vite så slipper jeg å få flere slike doble innlegg.

Roy

25 Oct 2009 17:44

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>