Make your Inquieries side 9

Nytt innlegg

Elen østensdatte, hvem er foreldre
Kan noen hjelpe meg til å finne foreldrene til Elen Østensdatter som jeg har skiftet til her :

Stuvland; Vefsn/1803
18717 Ole Andersen M Hovedperson
18718 Elen Østensdatter K Ektefelle
18719 Niels Olsen M Gift Sønn; Arvetomten.
18720 Svend Olsen M Gift Sønn; Gisfjorden i Herø.
18721 Ana Olsdatter K Enke Datter; Var gift med Niels Hansen,
Granaasen.

Roy Søfting

26 Oct 2009 21:10
Geir Tverå
Elen Østensdatter
Venstre side, trolovelsen øverst og vielsen nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16540&idx_id=16540&uid=ny&idx_side=-225

Ut fra opplysningen om at hun var fra Nyland, finner jeg en kandidat som er aktuell, døpt fra Nyland 15.08.1728 som barn av Østen Arentsen (ca 1700 - 1766), gift 1724 med Anne Nilsdatter fra Stuvland (på Nyland i 1769). Øverst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16539&idx_id=16539&uid=ny&idx_side=-36

Det ser bare ut til å ha blitt døpt to jenter med navn Ellen Østensdatter i 1720/30-årene. Den andre ble døpt året før og var datter av Østen Siursen, Soverneset. Hun døde vel som barn for hun er ikke nevnt i et eneste av skiftene på Soverneset.

Mvh
Geir

26 Oct 2009 22:52
Roy Søfting
Elen Østensdatter
Jeg synes det er helt utrolig hvordan du klarer å lese det som står i kirkebøkene på denne tiden. Selv om jeg forstørrer det maksimalt så har jeg problemer med å tyde enkelte deler av det som er skrevet selv om du har sagt fra hvor det står skrevet.

Tusen takk for hjelpen.

Mvh.
Roy Søfting

26 Oct 2009 23:09
Roy Søfting
Elen Østensdatter
Fant på ''Frode sin slektside'' et litt spesielt notat som var lagt til under Anders Nilssøn, hvor blant annet Elen Østensdatter har vært innstevnet som vitne i en sak :

Anders ble bosatt på farsgården Stuvland i Vefsen. Boplassen gikk også under navnene: Stuvlandsaasen og Aasen. Ifølge boka Alstahaug Kanikgjeld overtok han gården etter faren i 1720 og drev den selv til 1741 da sønnen Nils overtok fram til 1772. Ifølge samme bok var Anders en mester i båtbygging, og sønnen Nils fortsatte også som båtbygger.

Av et referat fra Vefsens høstting 11/10 1784 kan vi se at noen av Anders sine barn og svigerbarn har vært vitne til en uhyggelig tildragelse. Jeg siterer:

___"angaaende et Barn som er fundet i Elven ved Stuvlandsaasen, hvorved han indstefner til et endeligt forhør at erholde Elen Andersdatter Stuvland med flere vidner, som under falsmaal ere indstefnede; Stefningen blev læst lydende etc.T. De indstefnede vidner Elen Andersdatter Stufland, Ane og Marithe Andersdøtre ibid: Hans Pedersen Slaatrem, Niels Erichsen Almaaes, Niels Hendrich Andersen Stuvland og Hans Povelsen ibid; hans hustrue Dordie Jacobsdatter ibid, Elen Johansdatter Strøm, Maren Nielsdatter Strøm og Elen Østensdatter Stuvland, mødte og vedloge Lovlig Varsel."______

___"1 Vidnet Elen Andersdatter Stuvlandsaasen aflagde saadan forklaring; at da hun en aften silde dene Sommer i ugen mellem første og 2den Trinitatis Søndag, stoed inde i stue vinduet paa Stuvlandsaasen hvor hendes 2de søstre Marithe og Ane Andersdøtre Stuvlands=Aaes vare nærværende; seer Marithe Andersdatter Stuvlands Aasen udad Vinduet; da hun bad sine 2de søstre Elen og Ane Andersdøtre Stuvlands Aasen, see ud hvad hunden kom bærende med; Elen og Ane Andersdatter gik strax begge ud, da hunden bar i Munden et spedt dødt barn; som dog huud og Kiød var aftæret, og øjnene med tunge og næse borte; saa og en haand borte i Axelleden, men paa den eene Haand var der Huud og Kiød fra Albuen; paa fødderne var huud og Kiød, paa den eene fra Tykleggen, paa den anden fra Ankelen; men fulde Negler var der baade paa Hender og Fødderne. Deres Søster Marithe bad de kome ud; som og same Tiid besaae dette Barn; Marithe Andersdatter gik strax om Aftenen ud for at advare Folk herom; efterdj ej flere Folk var paa Stuvlandsaasen, paa vejen traf hun Niels Erichsen Almaasen(som hun senere ble gift med); som hun aabenbarede dette for, hvilken strax fulgte hende hiem; siden gik hun nerund til Stuvland for at faae flere Folk; da de nu her indstefnede Mænd og Koner kom op til Stuvlandsaasen same Nat, og besaae dette funden Barn".

Alle de andre vitnene forklarte seg i overenstemmelse med første vitne og ingen hadde noen forklaring på hvor barnet kom fra.

Barnet, eller "Cadaveret" som det ble kalt, ble begravet på Dolstad kirkegård.

27 Oct 2009 09:59
Geir Tverå
Stuvland
Det kan virke som man hadde sans for å utbrodere makabre detaljer. Det finnes flere tilsvarende eksempler i kirkebøkene. Opplysningene er interessante fordi vi ellers ikke har så mange opplysninger om disse personene og hendelser fra denne tida. Sitatet må tydeligvis være hentet fra justisprotokollen, for jeg finner ikke saken gjengitt i Alstahaug Kanikgjeld.

Jeg mener ellers at Frode Holte gjør feil når han kobler hendelsen til Anders Nilsen sine døtre. Skiftet etter Anders Nilsen ble holdt i 1780. Verken da, eller tidligere, nevnes en datter ved navn Elen. Han hadde riktignok døtrene Marit og Ane. Marit ble, som Frode Holte riktig påpeker, gift med Nils Eriksen (allerede i 1770), og hun døde på Almåsen samme året som denne hendelsen fant sted. Ane var gift på Angermoen.

Da er det vel mest sannsynlig døtrene til Anders Olsen og Marit Østensdatter (se Stuvland 1769). De hadde døtrene Marit, Ane og Elen - alle 20-30 år gamle da dette skjedde.

Mvh
Geir

27 Oct 2009 20:08

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>