Make your Inquieries side 9

Nytt innlegg

 Innlegg 
Roy Søfting
Ane Jonsdatter, hvem er foreldrene
Jeg har problemer med å finne ut hvem som er foreldrene til Ane Jonsdatter som var gift med Jacob Willum ( Wilhelm ) Hansen. Her er de i folketellingen i 1801 :

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18011824&gardpostnr=76

Der ser jeg at faren bor på gården og er 82 år, og skal hete Ole Jonsen. men det er vel feil, han har vel neppe samme etternavnet som datteren ? Trodde kanhende det var hennes etternavn som var feil, men når ektemannen dør i 1813 på Holand står det samme etternavnet på henne :

** Holand; Vefsn/1813
7105 Jacob W. Hansen M Hovedperson
7106 Anna Maria K Ektefelle
Jonsdatter
7107 John Jacobsen M Sønn; Tj. klokker Schytte.
7108 Hans Jacobsen M Sønn; Tj. arvetomten.
7109 Elisabeth K 35 Datter; Hjemme.
Jacobsdatter
7110 Liva Jacobsdatter K Gift Datter; Didrich Tverraa
7111 Anna Jacobsdatter K Gift Datter; Niels Pedersen, Holand.
7112 Randi Jacobsdatter K 29 Datter; Tj. lendsmand Agersborg.
7113 Berethe Jacobsdatter K Død Datter
7114 Siri Larsdatter K 10 Barn av Berethe
7115 Agnis Larsdatter K 8 Barn av Berethe; Hjemme hos faderen
Lars Bendigt, Bersnev

Så da er jeg tilbøyelig til å tro at hans fornavn må være Jon eller Joen, men jeg finner ingen skifter til noen på Holand med det navnet, regner med at han kommer derfra ettersom han er benevnt med ''Har hold eller kaar av gaarden''. Kan noen hjelpe meg til å finne ut hvem som er moren til Ane Jonsdatter og hvem faren er ?

Roy Søfting

27 Oct 2009 09:22
Geir Tverå
Holand
Anna Maria Jonsdatter var fra Negarden på Vasshøvet, født 1749 og datter av Jon Nilsen og Berit Persdatter (i følge Gardshistorie for Vefsn). Jon Nilsen døde i 1754.

Dette gir ikke noe svar på hvem Ole Jonsen på Holand var. Det er en eller annen feil i 1801-tellinga.

27 Oct 2009 20:54
Roy Søfting
Holand
Tusen takk for hjelpen nok en gang

Mvh.
Roy Søfting

27 Oct 2009 21:18
Sissel Lindseth
Ole Jo(h)nsen Holand
Ole Johnsen på Holand døde 6 juli 1804 - 86 år gammel. se side 370 i Minestralboka for Vefsn. Han er også registrert i folketellinga for Vefsn fra 1769. I oversikta Terje Christoffersen har laget finner vi han på Holand gård 4. Ole er 50 år og gift med Rannj Jakobsdatter. Kan ikke på nåværende tidspunk svare på han relasjoner til Anna Marie eller Jacob Velan (Willum)

28 Oct 2009 22:31

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>