Make your Inquieries side 9

Nytt innlegg

 Innlegg 
Roy Søfting
Aleth (Alette) Larsdatter
Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hvem som er foreldrene til Aleth Larsdatter som blir nevnt i dette skiftet :

** Kulstad; Vefsn/1778
9189 Mogens Larsen M Hovedperson
9190 Aleth Larsdatter K Ektefelle
9191 Lars Monsen M Sønn; Kulstad
9192 Anna Monsdatter K Gift Datter; Anders Ingebrigtsen,
Kulstad

Jeg lurer også på hvilke av bøkene i serien Vefsn Bygdebok som omhandler gårdene i Vefsn ? Har fått med meg hvilke som omskriver gårdene i Grane, hvor kan jeg eventuelt få kjøpt disse ?

Roy Søfting

Roy Søfting


29 Oct 2009 11:14
Geir Tverå
Alet Larsdatter
Alderen som oppgis, skulle tilsi at hun ble født ca 1711. Hun oppholdt seg på Øver-Øya da hun giftet seg med Mons Larsen i 1745. Jeg har forsøkt tidligere, men har ikke greid å finne ut av opphavet hennes.

Oversikt over bygdebøkene finner du f.eks. her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Vefsn_bygdebok

Neste utgivelse blir vel bok nr. 2 fra Hattfjelldal (særbind 6b), som visstnok skal være rett rundt hjørnet. (Jeg finner det litt merkelig at ikke Vefsn Slektshistoirelag ikke nevner bygdebøkene med et ord på sine nettsider.)

Bygdebøkene er lettest å få kjøpt i Mosjøen hvor både bokhandlere, Vefsn Museum og Alrunen Antikvariat burde ha de fleste bindene. Ellers kan du be ditt lokale bibliotek skaffe bøkene på fjernlån.

29 Oct 2009 22:23
Roy Søfting
Alet Larsdatter
Da var det ikke så rart at ikke jeg klarte å finne ut noe mere om henne, takk for hjelpen igjen. Synes det virker som om du har vært borti de fleste av de personene hvor jeg har stått fast.

Synes det er greit å ha bøkene selv så jeg skal sjekke om de er til salgs der du nevner.

Mvh.
Roy

30 Oct 2009 08:49

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>