Make your Inquieries side 8

Nytt innlegg

 Innlegg 
Edith M Toft
Anders Chr. Olsen, Hundal nedre
Hvem er mor til Anders Chr. Olsen, Hudal nedre og Berith Johanna Bentsdatter, Øren.
Da de giftet seg 05/10/1823 står hans far som Oe Nielsen og
hennes far Bendikt Bendiktsen.
Hva tid er de født?. Finner ikke kirkebøker utlagt for fødte, døpte for 1800 til 1820 på digitalarkivet.

Håper noen vet dette!
På forhånd takk

Mvh Edith

15 Feb 2010 17:57
Geir Tverå
Ole Christian Olsen
Ved vielsen er Bendigt Benjaminsen Øren og Ole Nielsen Nedre Hundahl forlovere. Navn på fedrene er ikke oppgitt og kom ikke inn i skjemaet før i 1826. I dette tilfellet er riktignok Bendigt Benjaminsen identisk med brudens far.

Kirkebok for Vefsn 1800-1819 er skannet og finnes på Digitalarkivet.

Dåpen til Anders Christian (høyre side), foreldre Ole Jacobsen og Else Andersdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-14

Dåpen til Berit Johanna, født mens foreldrene, Bendigt Benjaminsen og Hanna Johansdatter, bodde på Remneset i Leirfjord (øverst høyre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-181


15 Feb 2010 22:21
Geir Tverå
Anders...
Skrev feil navn i overskriften i forrige innlegg

15 Feb 2010 22:22
Edith M Toft
Anders Chr. Olsen,
Tusen takk Geir!

Kom ikke på at fødte står i den Kronologiske liste.

I 1801 telling finner foreldrene til Anders Chr. på gården Hundal øvre som tjenestefolk. Er det foreldrene til Ole Jacobsen som de er tjenestefolk hos her? Jacob Olsen og Ane Olsdatter?

Ser og at der er en Bendigt Benjaminsen som er tjenestedræng hos en Hans Benjaminsen (bror?) på samme gård. Er det far til Berith Johanne?
I 1769 telling finner jeg en Benjamin Bentsen tjener, på Lindset 1
Er det Bendigt's far?
Hvem er moren Hanne Johansdatter? Har lett på landsøk i 1801 telling uten å finne henne.

Mvh Edith

16 Feb 2010 15:09
Geir Tverå
Anders...
JA, Ole Jacobsen var sønn av Jacob Olsen og Ane Olsdatter.

JA, Bendigt Benjaminsen, som er tjenestedræng hos broren Hans, er riktig person.

JA. Benjamin Bentsen tjener, på Lindset i 1769, var Bendigts far (skifte 1781). Benjamins foreldre finner du som holdsfolk på samme gard.

Hanne Johansdatter er vanskelig å finne i 1801-tellingen fordi navnet er stavet Jansdatter. Du finner familien på Justad: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011820&gardpostnr=139&personpostnr=3442#nedre
Hanne er oppført som konens søsken. Mora, Ane Else Nilsdatter, er oppført som konens moder. Skiftet etter faren Johan Hansen ble avholdt i 1801.


16 Feb 2010 21:46
Edith M Toft
Anders Chr. Olsen,
Tusen takk Geir!

Dette var flott.
Kan vel ikke komme stort lenger.

Mvh Edith


16 Feb 2010 22:08
Geir Tverå
Anders...
Det skal du ikke si. Jeg har registrert ca 30 forfedre til Benjamin Bendigtsen (ca 1746-81), hvorav tre slektslinjer tilbake til 1500-tallet.

16 Feb 2010 22:25
Edith M Toft
Anders
Hei Geir!
Du skrev at foreldrene til Bendigt finnes på samme gård i 1801 telling som Holds folk? Er det moren som er gift på nytt, og heter Marit Hansdatter? Faren Benjamin døde vel i 1781. Hvor kommer disse folka fra? Siden de finnes på forskjellige gårder i forskjellige tellinger?

Er Benjamin din slekt, siden du har funnet tilbake til 1500 tallet
Eller skriver du bøker?
Ser at du er veldig flink til å svare alle som spør, du må ha funnet mye.

Skulle vært i dine papirer!

Takk for hjelpen


Mvh Edith

16 Feb 2010 23:10
Geir Tverå
...
Jeg må ha uttrykt meg uklart. Prøver igjen.

Benjamin Bentsen (Bendigtsen) var far til Bendigt Benjaminsen.
Benjamin Bentsen var i tjeneste på Lindset i 1769.
Benjamin Bentsens foreldre finner du også på Lindset i 1769 som holdsfolk. Disse var Bendigt Ingebrigtsen (ca 1704-89) og Maren Jacobsdatter (ca 1706-74).

Jeg er etterkommer av Bendigt Ingebrigtsen og Maren Jacobsdatter (i 10. ledd, eller noe sånt).

Benjamin Bentsen ble gift i 1769 med Marit Hansdatter, Holand. Hun ble født på Drevland i 1742 og vokste opp på Straum og Holand. Datter av Hans Nilsen (1713-82) og Elisabeth Nilsdatter (1715-1804).

Papirer? Du kan godt få rydde skrivebordet mitt, men det var vel ikke det du mente.
Oppgi heller en e-postadresse så jeg kan få sendt deg en tekstfil.

17 Feb 2010 00:06
Edith M Toft
anders...
Tusen takk for opplysningene!

Jeg er vel i det 9 ledd etter Bendigt Ingebrigtsen.

Det var min morfar Oluf Alfred Johansen f. 1877 i Mosjøen,
som flyttet her til Haugesund. Han var sønn av Johan Hermann Laren Andaas og Anna Ovidia Olsdatter fra Hundal.

Jeg sier takk til filen.

mvh Edith

edithmtoft@hotmail.com



17 Feb 2010 00:35

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>