|
Innlegg |
|
Sturla Sjåvik Bilder Skaland
|
Bilde 2 er fra Skaland. Sannsynligvis fra gnr./bnr. 201/4. Bak ser vi Hjartåsen, nærmest bak ser vi Klepphåjen som delvis er borte i dag (grusuttak). Bilde 3 er fra Romstad (201/5). bak ser vi Skaland og Klepphåjen til venstre. Bilde 7 er sannsynlivis fra Engelskvillaen på Sandfallet nedenfor Romstadgården. Bak ser vi Fustavassdraget og Åsneva til venstre og Dolstadåsen.
|
04 May 2010 08:51
|
|
Grete Müller Gamle bilder fra Vefsn
|
Hei! Takk for responsen på mine gamle bilder fra Vefsn. Takk til A. Martinsen som hjalp meg med å få lagt dem inn. Flott at du Sturla kunne gjenkjenne brukene! Dersom bilde 2 er fra Skaland, er det mulig at den gamle mannen i forgrunnen kan være Nils Ingebrigtsen, f. 1841. Er det noen som vet når Nils Ingebrigtsen Skaland døde? Mvh Grete Müller
|
04 May 2010 11:19
|
|
Sturla Sjåvik Rettelse
|
Må nok korrigere litt ang. bilde 2. Faren min kjente godt igjen gården og husene som er fra Skarpvollen (201/6). Han husket godt fjøset, buret og stua. Bygget helt til venstre stod ikke i hans barndom (født 1922). Mannen til venstre mente han var kårkallen på bruket, som var blind etter det han husker (Ol Jensso ?)
|
05 May 2010 11:03
|
|
|
Jeg var så spent på om personen på bildet, evnt. gården kunne ha noen tilknytning til min egen familie. Foreløpig finner jeg ingen forbindelse til Skaland eller Skarpvolden. Av ft. 1900 ser det ut som om Ole Jensen f. 1845 kan være personen på bildet som du Sturla antyder. Konen hans var datter av Jacob Andreas Ingebrigtsen, Skaland. Kan ikke se av folketellingen at ekteparet hadde barn eller hvem som kunne tenkes å ha overtatt Skarpvolden etter Ole Jensen og Anna Jacobsdatter. Er det noen som kjenner gårdshistorien til Skarpvolden? Mvh Grete Müller
|
05 May 2010 13:20
|
|
Sturla Sjåvik Skarpvolden
|
Du har nok funnet rett opplysninger om Skarpvolden, så langt jeg kan finne ut. Etter det jeg har blitt fortalt hadde ikke Ole Jenssen (Ol Jensso) noen barn. Gården ble kjøpt av Mathias ("Mattis") Granhaug og hans etterkommere har framdeles gården i eie.
|
13 May 2010 18:05
|
|
|
Takk for interessen for bildene mine. Trodde kanskje at noen av bildene var tatt i nærheten av Strøm i Drevja, hvor familien til min farfar opprinnelig kom fra. Selv var han født (1895) og oppvokst i Mosjøen. Hele familien emigrerte til Amerika rundt 1910. Omtrent samtidig reiste min farfar, Carl Strøm, til Svolvær for å gå i urmakerlære hos sin onkel Klaus Kristiansen, som altså kom fra Strøm, bnr. 5, gnr. 190 kalt Haugen. Onkel Klaus hadde selv gått i urmakerlære hos Klæboe i Mosjøen og arbeidet dessuten flere år som urmaker i Chicago før han startet egen urmakerforretning i Svolvær. Mine besteforeldre giftet seg i 1921. Derfor tror jeg at alle disse bildene ble tatt en gang mellom 1917 og 1921. Ser av bildene at man har fått elektrisitet. Er det noen som vet når Drevja og området rundt fikk elektrisitet?
|
15 May 2010 08:04
|
|
Sissel Lindseth Bilde 8 Halsøya
|
Bilde 8 er som antydet fra Halsøy. Samme bilde finner dere på s 76 i Vefsn Bygdebok særbind I. Bildet er tatt ca 1910. Det store huset i forgrunnen er det gamle skolehuset på Halsøy. I bakgrunnen Vefsn folkehøgskule - "Toppen". Halsøy fikk nytt skolehus i 1917-18, da ble det flyttet til bakken under Halsøytoppen. Alle opplysninger fra bygdeboka.
|
21 May 2010 09:35
|
|
|
Jeg har ingen forklaring på hvordan bilde nr. 8, som er hentet fra min bestefars private album, er havnet i "Særbind 1" fra Vefsn. I samme album er det et motiv tatt fra samme sted, med to kvinneskikkelser i forgrunnen som spaserer langs en vei hvor man tydelig kan se lysstolper i veikanten. Takk for nyttige opplysninger! Mvh Grete Müller
|
23 May 2010 08:26
|
|
Sissel Lindseth Gamle bilder fra Vefsn
|
Hei, vi diskuterte bildene på siste møte i slektshistorielaget, og det er nok ikke lysstolper vi ser på flere av bildene men telegrafstolper. Strømmen var ikke kommet til Vefsn enda, men telefonen kom forholdsvis tidlig. Når det gjelder bilde 6 er det muligens fra Haukland eller fra Jomfruremma, men det skal vi sjekke nærmere.
|
24 May 2010 00:18
|
|
|