Make your Inquieries side 7

Nytt innlegg

 Innlegg 
Leif Morten Aas
Slekt av Bergithe Nilsen
Kan noen hjelpe. Ha fått en henvendelse fra Audun Johansen (71) i fra Kløfta med slekt i Amerika som igjen har har aner fra Mosjøen. De ønsker å finne ut om denne delen av slekta og om her er noen etterslekt. Håper noen kan se på dette.

Nedenfor gjenngis henvendelsen fra Audun:

"Min farfars bror fra Hopen i Salten reiste til USA i 1890, traff ei norsk jente der (Bergithe Nilsen) som han giftet seg med og la grunnlaget for en betydelig etterslekt i USA. Lenge har det vært et mysterium hvor denne Bergithe kom fra, men ved et nylig besøk i USA fikk jeg tilgang på en bunke gamle brev fra Norge, hvorav to var fra Bergithe's mor, som signerte seg som Andrea. Brevene var også påført Mosjøen, og datert 1905 og 1913.

Registreringer i USA er påført 19. november 1873 som Bergithe's fødselsdato, med Andrea som mor.

Ved søk i kirkebøkene for Vefsn fant jeg en Bergithe Jørgine døpt den 14. desember 1873 – uægte – med Andrine Jacobsdatter Mo (45) og Johan Nielsen Bjørnaa som foreldre. Her var riktignok fødselsdato notert som 26. november 1873, men jeg har ofte nok sett slike uoverensstemmelser mellom registrerte og faktiske data, at jeg velger å tro at dette er den Bergithe jeg er på utkikk etter.

I folketellingen for 1875 finner jeg så både Andrea Jacobsdatter som tjenestepige født 1844, og Bergithe Johansdatter født 1873 som bosatt hos Anders Mathiassen på Mo gård, og formoder at dette er samme personer som jeg søker.

Denne Bergithe Jørgine Johansdatter fra Mo ble konfirmert 26. mai 1889, og her er morens navn registrert som Andrea Jakobsdatter, mens faren er Johan Nilsen (ikke Nielsen). Igjen understreker dette presisjonsnivået ved datidens registreringsmetode. For ytterligere å understreke dette så er fødselsdatoen her satt til 30. november, med dåpsdato 14. desember som tidligere.

Av brevene fra mor Andrea til Bergithe har jeg også grunn til å tro at Bergithe hadde en søster / halvsøster, men vet ikke om det er Ranveig eller Jenny. Sannsynligvis har denne søsteren en annen far enn den Johan Nielsen / Nilsen Bjørnaa som er registrert som Bergithe's far. Ingenting i brevene fra Andrea tyder på at hun senere ble gift, men derimot levde sine siste kummerlige år som invalid fattiglem. Jeg vet heller ikke når hun døde, men hun var 69 år i 1913.

På vegne av mine amerikanske slektninger vil jeg gjerne bidra til en best mulig oppklaring av slektsforholdene til deres moderlige opphav fra Norge, særlig da jeg har tilført dem et komplett familietre for deres faderlige stamfar her, min farfars bror fra Hopen.

Jeg har søkt etter fødsels- / dåpsdata for mor Andrea for årene 1843-44-45, men har ikke funnet henne i Vefsn. Men hun kan jo være født annet sted, og være innflyttet til Mosjøen. Jeg har heller ikke funnet spor etter Johan Nielsen / Nilsen Bjørnaa i folketellingene for 1875 og 1900.

Jeg skulle derfor gjerne vite:
- hvor Andrea Jacobsdatter kommer fra, om hun evt. har søsken eller familie som kan følges opp.
- hvor Johan Nielsen / Nilsen Bjørnaa kommer fra, om han har etterkommere som lar seg finne.
- hvem Bergithe's søster / halvsøster var, og hvor det ble av henne.
Og for øvrig hadde det vært artig å vite litt mer om gården Mo på siste halvdel av 1800 tallet, evt. med et bilde derfra."

Om direkte kontakt til Audun ønskes, har jeg hans mail og tlfnr.

30 May 2010 11:19
Geir Tverå
Bergitte Nilsen
Det må vel være Andrea Johanna Jacobsdatter, døpt 1844, datter av Jacob Larsen, husmann på Strauman (Strømsneset) og Christiane (Kirstine) Olsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16545&idx_id=16545&uid=ny&idx_side=-136

Jacob Larsen og Christiana Olsdatter hadde også barna:
Berit Kirstine, 1836
Olaus, 1838
Lars Christian, 1840
Peroden etter 1845 er ikke undersøkt nærmere, men vi ser av 1865-tellingen at de hadde flere barn: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1824&kenr=003&bnr=0062

Andrea sitt første barn var Emilie, døpt 1867, far Elias Andersen, dreng på Mo. Emilie er sammen med mora og søstera Bergitte i 1875.
Emilie var i 1900 gift med sorenskriver Fredrik Havig i Namsos og hadde datteren Rannveig: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f01865&gardpostnr=310&personpostnr=2097#nedre

Dette er kanskje Bergitte som emigrerer i 1893: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMITROND&gardpostnr=74917&merk=74917#ovre

Andrea bodde i Sjøgata 20 i 1900 og forsørges av svigersønnen som er sorenskriver. Hun forble ugift og døde i Mosjøen i 1916.

Johan Nilsen har jeg ikke greid å identifisere. Et par kandidater peker seg imidlertid ut; en fra Granåsen, og en fra Skogsåsen.


30 May 2010 21:49
Leif Morten Aas
Takker
Dette var flott. Har fått tilbakemelding fra Audun på at han setter stor pris på hjelpen. Her er nå flere trådet å jobbe videre med.

Opplysningene du fant ga også grunnlag for at jeg kunne bidra med noe data i fht. imigrasjonen i USA, samt at jeg fant i kirkeboken når Bergittes mor døde og kunne sende til Audun.

Denne sorenskriver Fredrik Havik, er det noen forbindelse her med lensmann C.M.Havig?

05 Jun 2010 10:22
Geir Tverå
Fredriks fulle navn var Kristian Fredrik Nergaard Havig, og han var sønn av lensmann Christian Møinichen Havig og Dorthea Karstine f. Nergaard.

Fredrik Havig var sorenskriver i Vågan, og familien bodde i Kabelvåg i 1900, og ikke Namsos, som jeg kom i skade for å skrive i forrige innlegg. Det opplyses at han ble født i Namsos. Han ble konfirmert i Vefsn i 1870: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2551&idx_id=2551&uid=ny&idx_side=-194

Her er familien Havig på Nyrud i 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1824&kenr=002&bnr=0034&lnr=000

05 Jun 2010 12:44

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>