Make your Inquieries side 7

Nytt innlegg

 Innlegg 
Lillian
Jakob Johanes Nilsen fra Blaafjell
Kan noen hjelpe meg med:
Hvem er forfedre/mødre til Jakob Johanes Nilsen f.1809 Blaafjell g.m. Karen Maria Olsdatter f.1812 Blaafjell.
Jeg har som far: Nils Jakobsen f.1777-1809 Granmo
men som mor er jeg usikker, har Jacobina Maria Jonsdtr.f.ca.1776 og så har jeg Ingeborg Pålsdatter (granmo)

Kansje noen kan hjelpe meg med rett mor evnt.søsken.
Kansje det har vært halvsøsken?

På forhånd tusen takk.


06 Aug 2010 13:57
Geir Tverå
Jacob Nilsen
Jacob ble født på Granmoen i 1808. Dåpen finner du på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-33
Han er døpt Jacob, ikke Jacob Johannes, og jeg har ikke funnet navnet Johannes benyttet i noen sammenheng senere.

Foreldre: Nils Jacobsen, født på Åndås (1777-1809) og Ingeborg Paulsdatter, f. på Granmoen i 1784.
De hadde også dattera Berit, født ca 1805, i følge skiftet etter Nils i 1809. Ingeborg giftet seg på nytt med Erik Hansen fra Oppland i Tjøtta, men kjenner ikke nærmere til om de hadde barn sammen.

Jacob Nilsen og Karen Maria Olsdatter giftet seg i 1836. Jacob overtok som bruker på Perjorda (Ytter-Perjorda) etter sin svigerfar i 1842 og frem til 1875. Perjorda hadde blitt utskilt fra Blåfjellet som egen matrikkelgard i 1838. Jacob døde i 1887, Karen i 1904. Familien er omtalt i Vefsn Bygdebok, særbind 7A (side 275).

06 Aug 2010 18:14
Lillian
Jakob Johanes Nilsen fra Blaafjell
Tusen takk for rask hjelp Geir.

06 Aug 2010 19:10

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>