Make your Inquieries side 7

Nytt innlegg

Forslag til slektshistorielaget
Jeg viser til Slektsbloggen:

«Kva trur dåkker om Vefsn Slektshistorielag si framtid? Er vi ein døyande art? No når alt snart ligg på internett, slik at vi berre kan sitja heime i godstolen med pc, då treng vi vel ikkje "slektshistorielaget?»

http://blogg.vefsnslektshistorielag.com/

Man må bare ta innover seg at den jevne slektsgransker har kortere vei til kildene og dermed blir mere «sjølhjulpen». I tillegg opplever vi at en ny og mere digital generasjon gjør sitt inntog. Der hvor slektshistorielaget kan få en viktig rolle fremover, er området kildefremskaffelse og -utgivelse.

Eksempler:

Arkivet til Vefsn kommune. Tenk på hva det kan inneholde: Kommunale folketellinger og adresseregistre. Handelsbrev, håndverkerbrev og «skraphandlerløyver». Personalinformasjon. Ikke minst alle saker som er vært oppe i bystyret i Mosjøen. Amerikabrevene som ble utgitt i 2009, er et flott eksempel på hva laget bør bruke mere tid på.

Videre har vi Statsarkivet i Trondheim, hvor der bugner av stoff om Vefsn, blandt annet en protokoll over barnebidrag i Vefsn på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Med hjelpsomme folk i trønderbyen kan kopier av slikt stoff sendes oppover til Mosjøen.

Vi trenger mere lokalhistorisk dokumentasjon fra vår nære fortid (1850–1950). Det synes jeg er en oppgave som passer for det eneste slektshistorielaget i Vefsn. Vefsn museum/Bygdebokkontoret vil sikkert både veilede og forsyne et slikt prisverdig tiltak.

I denne sammenhengen bør der tilrettelegges for at også medlemmer som bor utenbys eller som mangler muligheten til å troppe opp på lagets møter, kan bidra. Jeg selv kunne godt ha databasifisert noen kilder, hadde jeg mottatt dem pr. post eller i digital form.

Kildetilfanget bør etter min mening utgies på det samme vis som kirkebok-DVD-ene. Dermed også mot betaling. En annen mulighet er å samle alt i en kildeavdeling på denne nettsiden, også da med inngangspenger iallfall for folk som ikke er medlem. Et par slanter i kassen dekker utgiftene som hver utgivelse medfører og gir økonomisk styrke til nye løft som gavner lokalhistorien. Dette er dog noe som laget selv må overveie.

Kom gjerne med forslag og meninger om saken.

- Hva bør laget gjøre fremover?
- Bør laget revitaliseres når kaffeslabberasgenerasjonen går av og dataskjermgenerasjonen kommer?
- Er det praktisk og økonomisk gjennomførbart f.eks. å raide kommunearkivet?
- Hvilke kilder er viktige for byen og området rundt?
- Hva etterspør slektsgranskere selv?

Ett er sikkert: Lokalhistorien har en fremtid i Vefsn. Det samme har derfor slektshistorielaget.

14 Jan 2011 01:34
Sissel Lindseth
Takk for innspill
Hei, Takk for innspill til slektshistorielaget - vi i styret tar tankene med oss videre. Innlegget på bloggen for var et forsøk på å engasjere medlemmene og få innspill til aktiviteter og temaer som dere ønsker vi skal ta opp.
Sissel L
leder@vefsnslektshistorielag.com

07 Feb 2011 23:35

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>