Make your Inquieries side 6

Nytt innlegg

Anders på Hals
Kan noen fortelle meg noen om Anders på Hals? Fødselsdato/år, hvem han var gift med?
Har to barn etter ham:1) Nils Andersen f.ca.1592 og 2)Jakob Andersen(Andersson) f.c.1597 i-på Hålo i Nordland, hvor er Hålo? d.1665.
Nr2. Jakob Andersen gift med ??? Barn: Anders Jakobsen f.Hålo død i 1712 Kulstad i Vefsn. Anders Jakobsen g.m.Karen Eriksdatter f.1666 død 1772.

Takker og bukker for alle opplysninger.

06 Jul 2011 18:11
Geir Tverå
Anders på Hals
Anders var bruker på Øver-Hals og lensmann i Vefsn tidlig på 1600-tallet. Stort mer er det vel ikke å få ut av det beskjedne skiftlige materialet som er bevart fra denne tiden. Jeg har mine opplysninger fra Vefsn bydebok (bind 1, s. 175-176, og særbind 1, s. 124). I lensregnskapene for 1610 finner vi han Anders paa Halse i linje 8 på høyre side: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20068/13/

I følge Vefsn bydebok hadde han sønnen Jacob (ca 1597, død før 1679). Det er godt mulig Nils Andersen var hans bror.
Navn på ektefeller har jeg ikke.

Jacob Andersen hadde 9 barn, nevnt i skiftet etter dattera Solla i 1714. Sønnen Anders Jacobsen (ca. 1637-1712) var klokker i Vefsn og gift med Karen Eriksdatter fra Jamtland (trolig født omkring 1645). Dine opplysninger om fødsels- og dødsår kan ikke stemme.

Hålo er navn brukt på et av gardsbrukene under Kulstad i Vefsn.

15 Jul 2011 15:25
Lillian Aa.Jacobsen
Andreas på Hals
Tusen takk for hjelp fra deg Geir..
Nå får jeg rettet litt opp her. Og føye til fra skiftene fra Kulstad 1714 og 1712.
Masser av nye navn som dukket opp etter hvert.
Mvh
Lillian

17 Jul 2011 17:32

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>