Make your Inquieries side 6

Nytt innlegg

 Innlegg 
Audun Damås
Lars Andreas Tobiassen
Hei, jeg har begynt litt med slektsgranskning og finner at jeg har en oldefar med navn Lar Andreas Tobiassen Ravnvand fra Vefsn.
Han er født i 29.01.1843 og jeg finner han i kirkebøkene for Vefsn med dåpsdag 19.02.1843 og konfrimert 4. 07 1958.

Foreldre er registrert ved dåpen som Tobias Didriksen og Else Johnsdatter.

Ved folketellingen for 1865 finner jeg Faren Tobias Didriksen på Raavand, men da med en annen kone.

Lars Andreas har da tydeligvis flyttet ut.
Finnes det mer om denne slekten?

14 Sep 2011 17:22
Geir Tverå
Lars Andreas Tobiasen
Her er det sikkert ikke noe problem å grave seg bakover i generasjonene dersom det er ønskelig.

Tobias Didriksen kom seg til Ravassmoen på Ravatnet i 1837 ved å gifte seg med enka etter forrige bruker, og han var bruker til ca 1871. Her er vielsen mellom Tobias og Else Jonsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16546&idx_id=16546&uid=ny&idx_side=-39
Brudeparets cirka alder og fedrenes navn er her oppgitt.

Tobias var fra Tveråga, Vefsn, døpt (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-39
- sønn av Didrik Tobiasen og Liva Jacobsdatter.

Else Jonsdatter var datter av Jon Eliasen og Dordi Persdatter på Straum i Fustvatnet, Vefsn, døpt 1801 (venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-7

Else ble gift første gang i 1831 med Lars Andersen.
Tobias giftet seg 2. gang i 1861 med Massi Sørensdatter fra Spølremma i Grane.


14 Sep 2011 22:31
Audun Damås
Lars Andreas Tobiassen
Takk for den, det var interessant.

Hadde vært greit om noen visste mer om Lars Andreas etter at han som sjømann kom til Mosvik og fikk min bestefar med Jonetta Vådalsplass som senere giftet seg med Johannes Eliassen (Nervik) Damås og dannet grunnlaget for den nåværende Damås - slekta

15 Sep 2011 08:37
Audun Damås
Lars Andreas Tobiassen
Da har jeg funnet ut mer om Lars Andreas. Han flyttet til Mosvik og gifter seg der med Anne Kristine Mortinusdtr. Nervik. Han oppgis å være Meierist ved Vinje Bruk. De får 3 barn mens de bor i Mosvik; Emma Olise 1879, Marie Josefine 1881 og Teodor Olbert 1884. Etter dette finner jeg de igjen i Dalstad, Vefsn der ytterligere 2 gutter kommer til verden; Didrik Ambrosius Karl i 1885 og Anton Olaf i 1889.
Etter dette finner jeg Anne Kristine som nå kaller seg Anna Tobiassen i Trondheim med barna ved folketellingen i 1900, og finner også barna i Trondheim ved folketellingen i 1910.
Kan ikke finne Lars Andreas på noen av disse tellingene og heller ikke som død mens de bor i Vefsn. Vet noen om hva som har skjedd med Lars Andreas mellom 1889 dåpen til Anton og Olaf og tellingen i Trondheim 1900?


18 Oct 2011 17:41
Tom Kaasen
Lars Andreas Tobiassen
Hei
Jeg vet ikke om du er kjent med Mormonernes nettsted familysearch.org? Jeg søkte på din oldefar og fikk umiddelbart treff på dødsfall i Trondheim, 01.08.1896. Nå er utfordringen i Trondheim at det er mange kirker og at Familysearch ikke oppgir hvilken kirkebok de har funnet opplysningen, men det snevrer inn arbeidsomfanget med å lete. Trondheim Folkebibliotek har skannet og lagt ut adressebøker for Trondheim. I boka for 1895, finner jeg Lars Tobiassen, arbeider, Nedre Sindsager (trykkfeil). Etter litt leting fant jeg ham i Vår Frue kirke. Bopel var oppgitt til Sandgt. 9.
Sjekk http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2720&idx_id=2720&uid=ny&idx_side=-15
Innførsel nr. 50 (nr. 3 fra toppen)

28 Nov 2011 09:58
Tom Kaasen
Lars Andreas Tobiassen
Jeg blingsa litt på plassering på siden og det medførte feil gateadresse. Det er nr. 4 fra toppen, og da blir adressa Nedre Singsager 36, det samme som det står i adresseboka.

28 Nov 2011 10:01
Audun Damås
Lars Andreas Tobiassen
Takker, da stemmer det at hele den nye familien flyttet til Trondheim og at Lars Andreas døde før tellingen i 1900.

07 Dec 2011 12:23

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>