|
|
Innlegg |
Berit Jørgenvåg Henrikke Anna Jakobsdatter og Enok Olsen Skarbakke
|
Jeg søker mer informasjon om min farmors besteforeldre Henrikke Anna Jakobsdatter f. 14.03.1844 og Enok Olsen Skarbakken. De bodde på Skarbakken i Drevja. Far til Henrikke var Jakob Ingebrigstsen og hans kone Karen. Foreldrene til Enok var Ole Berntsen og Randi fra Blåfjell. b-joerg@online.no
|
05 Feb 2012 00:54
|
|
Geir Tverå Henrikke og Enok
|
Skarbakken var en husmannplass under Steinhaugen (g.nr. 176 i Vefsn). Enok og Henrikke giftet seg 16.07.1871 og etablerte seg i Skarbakken trolig i 1875, selv om han ikke fikk festeseddel før i 1877. Startprisen var 8 kr, mens den årlige festeavgiften var satt til 4 kr. Arbeidsplikten til brukeren i Steinhaugen var 10 dager i slåttonna og 5 dager i skuronna, samt gjeting en dag i uka og hver fjerde søndag m.m. Enok og Henrikke fikk 6 barn. Enok døde i 1926. Henrikke døde i 1942. Skarbakken ble fraflyttet i 1930-årene. Jeg er usikker på om dette var svar på spørsmålet ditt. Du kan finne mer om familien og plassen i Vefsn bygdebok særbind VIIa, Gardhistorie for Vefsn. Der finner du også tre aktuelle bilder: Et bilde av husmannsplassen med Henrikke på trappa, et nærbilde av Henrikke og et bilde av Enok sammen med fire andre husmenn. Enok og Henrikke er gravlagt i kirkegården i Drevja. Jeg fant bilde av gravsteinen på en CD som fås kjøp hos Vefsn slektshistorielag.
|
05 Feb 2012 02:53
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |