|
Innlegg |
|
Geir Tverå Mikal Nilsen
|
Er vel han vi finner som gjeter på Engåsen i 1875. I følge 1910- tellingen var han født 22.01.1862: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx ?ft=1910&knr=1824&kenr=002&bnr=0016&lnr=00 Det kunne vel uansett ikke være han som oppgis død i 1894. Mest sannsynlig ble han født på Søfting hvor mora bodde, men at han senere vokste opp på Engåsen.
|
29 Feb 2012 19:55
|
|
Rolf Tverå Mikal Nilsen
|
Ja jeg hadde glemt av at fødselsdatoen stod på 1910-tellingen, så det burde jo være enkelt å finn rett dåp. Men jeg klarer ikke å finne ut hvem som kan være foreldrene. I folketellingen for 1865 finner jeg ingen Elen Olsdatter som har en sønn hos seg og jeg finner heller ingen Mikal Nilsen som er omtrent 3 år. Og når jeg går gjennom skiftene så finner jeg ingen hvor Elen Olsdatter og Nils Andersen er oppført sammen slik at det virker som om det ikke er mulig å finne ut hvem som er foreldrene til Mikal Nilsen. Men tusen takk for hjelpen Geir. Mvh. Roy Søfting
|
29 Feb 2012 21:14
|
|
Rolf Tverå Mikal Nilsen
|
Jeg klarte ikke helt å legge denne personen fra meg, og nå har jeg nok funnet frem til moren til Mikal. Ved skiftet på Søfting i 1860 etter Anders Larsen så ser jeg at Elen Marie Olsdatter er 20 år og at hun er datter av Marit Andersdatter som da er død. Og bak søsteren Marit Nikoline Olsdatter så står det at hun er hos faderen på Lille Engåsen. Og ved skiftet på Engåsen i 1842 så finner jeg at Marit Andersdatter er død og at hun var gift med Ole Anderssen, og at hun har døtrene Elen Marie Olsdatter og Marit Nikoline Olsdatter. Så dermed har jeg funnet moren til Mikal og mangler bare faren, det er moro når slike biter faller på plass
|
29 Feb 2012 21:44
|
|
Geir Tverå Mikal Nilsen
|
Det opplyses ved dåpen til Mikal at dette var Nils Andersens andre leiermål, og at det første var med ei Karen Olausdatter. Dette er en opplysning som kan være til hjelp hvis man skal nøste videre. Nå har jeg ikke funnet noe barn døpt av Nils Andersen og Karen Olausdatter, så jeg vet ikke hvor mye en slik opplysning kan være verd.
|
29 Feb 2012 22:43
|
|
|
Geir Tverå
|
Det står Ungk. (ungkarl). Opplysninger om konfirmantenes foreldre er nesten aldri oppdaterte, men gjentar bare opplysninger fra dåpsinnførselen/dåpsattesten.
|
01 Mar 2012 00:04
|
|
Rolf Tverå Mikal Nilsen
|
Takk for all hjelp Geir, jeg avslutter letingen etter denne personens foreldre. Mvh. Rolf Tverå
|
01 Mar 2012 17:42
|
|
|