Make your Inquieries side 5

Nytt innlegg

 Innlegg 
Roy Søfting
Daniel Anreas Nilsen Søfting, hvem er moren ?
Jeg har funnet frem til konformasjonen til Daniel Andreas Nilsen fra Søfting, han er født i 1809 og konfirmeres i 1825, linken her :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=topp&hode=nei&show=135&uid=59053&js=j

Jeg klarer å lese at faren er Nils Larsen og synes det ser ut som om moren heter Oline Martha og så klarer jeg ikke lese etternavnet.

Jeg har også funnet skiftet etter Niels Erichsen på Søfting i 1822, han var da gift med Karen Tanche Christophersdatter, og helt sist så står det at Daniel Andreas Nilsen, som da er 5 år, er barn av Karen Tanche og at faren er Nils Larsen. I 1812 finner vi et skifte på Søfting etter Karen Nilsdatter som da er gift med Nils Larsen, og de har en sønn som heter Daniel Andreas Nilsen, og han er 3,5 år. Jeg tror dette må være den samme Daniel Andreas Nilsen dom jeg har funnet konfirmert i 1825 og som også nevners i skiftet etter Niels Erichsen, men jeg har altså navn på 3 mulig mødre. Kan noen hjelpe meg til å finne ut hvem som er moren til Daniel Andreas Nilsen ? Jeg har ikke klart å finne dåpen til Daniel Andreas, så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Mvh.
Roy Søfting

18 Mar 2012 14:50
Geir Tverå
Daniel Andreas
Karen Tanke Nilsdatter var datter av Karen Tanke Christophersdatter, i følge skiftet etter Nils Eriksen i 1814. I så fall har du to mulige kandidater.

Av konfirmasjonsinnførslen (lenken din virker ikke) leser seg foreldre: Niels Larsen og stedmoder Ane Martha Henrichsdatter, og at han ble døpt 2. påskedag 1809. Niels hadde giftet seg på nytt i 1813.

Ved dåpen står foreldrene oppført som Niels Larsen, Søfting, og Karen Tanche Nielsdtr.
Se side 66 hvis det er problemer med lenken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-35


18 Mar 2012 16:03
Roy Søfting
Daniel Andreas
Ja selvføglelig, både mor og datter heter, Karen Tanche, det så jeg ikke. Tusen takk for hjelpen igjen.


Mvh.
Roy Søting

18 Mar 2012 17:31

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>