Make your Inquieries side 5

Nytt innlegg

Aleth Anna Andersdatter, hvem er foreldrene ?
Jeg har funnet frem til dåpen til Aleth Anna Andersdatter den 17.04.1831 - person nr. 24, linken her :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16545&idx_id=16545&uid=ny&idx_side=-45

Jeg leser at moren er Ane Jacobsdatter fra Bergsnev og at faren er Anders Jacobsen fra Rognryggen, men jeg klarer ikke å finne ut hvem som var deres foreldre igjen, kan noen hjelpe meg til å finne ut hvem de var ?

Mvh.
Roy Søfting

19 Apr 2012 16:35
Geir Tverå
Aleth Anna Andersdatter
I 1829 kom det en dreng til Rognryggen, ifølge innrulleringsmanntallet. Det opplyses at han var 23 år og født på Skog. Han må tydeligvis ha vært der fortsatt to år senere da barnet ble født.

Anders Mathias Jacobsen ble født på Øver-Skog (Inner-Skog) i 1806 som sønn av Jacob Jacobsen og Aleth Olsdatter (midt på venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-23
Det var ikke vanlig å oppkalle barn født utenfor ekteskap etter besteforeldre, men det kan se slik ut i dette tilfellet.
Hvor Anders senere tok veien, er uklart.

En annen kandidat, Anders Jacobsen fra Bergsnevet, født 1808, kan vel utelukkes. I følge innrulleringsmanntallene holdt han seg i ro på Bergsnevet i årene omkring 1831.

Ane Jacobdatters opphav er det vanskeligere å si noe sikkert om. Vi vet heller ikke hvor gammel hun var i 1831. Den mest sannsynlige kandidaten er Ane Maria Jacobsdatter, født på Bergsnevet i 1802 av ugifte foreldre som begge tydeligvis var i tjeneste der: Jacob Persen (Hellfjellet) og Karen Nilsdatter (Lindset). Trolig den samme Karen Nilsdatter som i 1814 giftet seg med Jacob Mikkelsen, Bergsnevet, som er fadder ved dåpen i 1831.
Andre mulige kandidater (født etter 1800) er Ane Elisabeth (1803, Angermoen), Ane (1804, Storlia) og Ane Maria (1808, som den tidligere nevnte Jacob Persen Hellfjellet fikk i ekteskapet med Dordi Johansdatter).

Lykke til

21 Apr 2012 03:08
Roy Søfting
Aleth Anna
Disse personene synes jeg virker så usikre at jeg tror jeg foreløpig stopper der, tusen takk for hjelpen og alt arbeidet du også har lagt ned for å finne frem alt dette.

Mvh.
Roy Søfting

21 Apr 2012 09:54

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>