Make your Inquieries side 4

Nytt innlegg

Tydehjelp
Hei.

Kan noen si meg navnet på dem som bodde på Grøva? Det er vel snakk om person 5, 6 og 7 på venstre side.

Jeg leser henholdsvis Oluff, Oluff (farsnavn) og Peder.

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20561/12/

A.M.

03 May 2012 06:33
Geir Tverå
Tydehjelp
Den første bokstaven i farsnavnet må være en A, etter å ha
sjekket litt rundt på den øvrige teksten. Tror det skal være
Arnsen, men er jaggu ikke sikker.

03 May 2012 17:30
A. Martinsen
Det tror også jeg, delvis fordi jeg vet at ikke bare en, men to på gården hadde det navnet, men hva den nøyaktige stavemåte i denne kilden er, våger jeg ikke å fastslå. Det er heller ikke så nøye. Likevel kan det synes som at det står «Aarson», og det samsvarer med stavemåten som man finner i et brev seksten år senere, nemlig «Oluff Aarsen».

Jeg gjetter at Oluff 1 var gammel-Oluf Arnsson, som var bruker (1610, 1620 og 1630; nevnes dessuten i 1646) og at Oluff 2, han med farsnavnet, var ung-Oluf Arnsson (Arsson) og eier av gården (1625, 1646, 1647 og 1666). Med alle forbehold.

Mange takk, Geir. Du holder fremdeles stand, ser jeg. Jeg er dessverre ikke like aktiv her som før.

A.

04 May 2012 10:05

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>