Make your Inquieries side 3

Nytt innlegg

 Innlegg 
Klaus Johnsen
Johannes Erlandsen Dimmeldalen
Johannes Erlandsen (ca 1694-1774) var bruker i Dimmeldalen, se Gardshistorie for Vefsn, særbind VIII A side 143.

Datter Marit, født 1724, ble gift i 1748 med Peder Nilsen fra Vikdalen. De var brukere i Dimmeldalen.

Under Vikdalen side 218 står Marit født 1724 på Skog. Johannes Erlandsen har altså oppholdt seg på Skog ei tid.

I skifte Ytter Skog 1717 finner Sissele Andersdatter og Erland Johansen med barna Johannes, Anders (i 1769 60 år innerst på Skog, antas å være ham) og Marit på Kjærstad i 1769, 89 år. Kan Johannes i Dimmeldalen være fra Skog ?

Vet noen om dette ?

Mvh
Klaus

24 Jul 2012 16:15
Geir Tverå
Johannes Erlandsen, Dimmeldalen.
I troloven og vielsen fra 1748, står det at Peder Nilsen ble gift med Marit Johannesdatter fra Dimmeldalen. Opplysningen på side 218 må følgelig være en feilkobling.

Marit Johannesdatter fra Dimmeldalen kan ha blitt født en gang omkring 1726, men dåpen finnes ikke i kirkeboka. Den eneste Marit Johannesdatter jeg finner døpt i 1724, var datter av Johannes Andersen og Kirsten Jacobsdatter på Øver-Skog (Inner-Skog). Hun fremstår som ugift ved skiftet etter faren i 1755, samt et par skifter på Øya som hun nevnes i i 1760 og 1765.

Videre er nok ikke Johannes Erlandsen i henholdsvis Dimmeldalen og på Skog identiske. Johannes på Skog oppgis å være 16 år i 1701. Hva han foretok seg etter 1717, vet jeg imidlertid ingenting om.
Johannes i Dimmeldalen er trolig identisk med en 6 år gammel tjenestedreng som vi finner på Forsjorda i 1701, og hans opphav er det ikke mulig for meg å si noe om.

24 Jul 2012 21:58
Geir Tverå
Kan tilføye:

Johannes Erlandsen fra Skog giftet seg i 1717 med Marta
Christensdatter, Øya.

Johannes Erlandsen fra Forsjorda giftet seg i 1719 med Barbro
Olsdatter. Dette er det paret vi senere finner i Dimmeldalen.

24 Jul 2012 23:28
Klaus Johnsen
Johannes Erlandsen Dimmeldalen
Da er det bare å slå fast at Johannes Erlandsen Dimmeldalen ikke hadde sitt opphav fra Skog.
Jeg fant Johannes Erlandsen Dimmeldalen døper sitt barn Anne i 1724

Tusen takk for hjelpen.

Mvh Klaus

25 Jul 2012 23:11
Knut Skorpen
Feil, ja
Ja, opplysninga på s. 218 er nok feil. Vi får nemne dette når vi skal omtale Marit Johannsdtr på Skog.

29 Aug 2012 13:30

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>