|
|
Innlegg |
Klaus Johnsen Gabriel Larsen Skog
|
Ifølge særbind VIIIA Grøva side 403 ble Anders Hansen (1726-1799) gift 1752 med Dordi Anne Gabrielsdatter (1738-1805) fra Ner-Skog. Hennes foreldre: Gabriel Larsen og Marit Poulsdatter. Gabriel Larsen er vel han vi finner i skifte Ytre-Skog 1737. Ifølge merknad på skifte Remmen 1720, skal Jon Larsen der ha en bror Gabriel Larsen på Skog - kanskje han på Ner-Skog ? Kjenner noen til Gabriel Larsen på Ner-Skog ?. Hadde Gabriel flere barn ? Mvh Klaus
|
27 Jul 2012 17:37
|
|
Geir Tverå Gabriel Larsen, Skog
|
Jeg sitter også å gjennomgår gardshistorieboka, men du leder foreløpig med over 300 sider. Her må vel noe være veldig galt. Jeg har veldig vanskelig for å tro at Anders Hansen på Grøva giftet seg med en 14-åring. Det ville ikke vært mulig. Ved vielsen var Dordi på Kvalfors. Det må være hun som døpes i 1735 som datter av Dordi Larsdatter og Gabriel Danielsen, brukere på Eiteråholmen og Kvalfors. Jeg har ingen andre kandidater. Gabriel Larsen kom seg til Skog (før 1711) ved å gifte seg med enka etter forrige bruker. Etter at han giftet seg på nytt i 1737, fikk han to barn: Dordi Anna (1737) (I alle andre sammenhenger skrives navnet Anne Dorthea.) Jeg mener hun ble gift 1758 med Elias Jonsen og døde på Straum i 1768. Paul (1741-1825) - til Røsdalen. Opphavet til Gabriel (trolig født i 1680-årene) er ikke kjent, men vi kjenner navnene til søsken (og en halvsøster) i skiftet eller Karen Johannesdater på Hestad i Herøy (Dønna) i 1761.
|
27 Jul 2012 21:31
|
|
Klaus Johnsen Doret Gabrielsdatter Kvalfors
|
Takk for det. Jeg fant Doret Gabrielsdatter Kvalfors forlovet med en Anders i 1752 (4. side dette året til høyre). Vanskelig å lese etternavnet til Anders, men forlover er fra Grøva. Ekteskap inngått samme år på 4. siste side, etternavnet hans fortsatt utydelig. Jeg mener også at Doret må være datter av Gabriel Danielsen fra Nedre Laksfors, gift Dorthe Larsdatter fra Turmoen, skifte Kvalfors 1743. Se også særbind VIIIA Kvalfors side 431 og Eiteråholmen side 543. Etter oppgitt alder er denne Doret 17 år da hun giftet seg (bedre enn 14 år). Paul Gabrielsen er nå på plass i Røsdalen. Så fant jeg Elias Jonsen fra Hagforsen gift (1) 1758 med ei Anna Dorthea Gabrielsdatter, Det må vel være søster til Paul. Mvh Klaus
|
28 Jul 2012 12:19
|
|
Knut Skorpen 17 eller 14 år?
|
Både 14 og 17 år er ungt, og bør resultere i tenning av varsellamper - noko som dessverre ikkje skjedde her. Vi bør nok føre opp ei ny retting når vi kjem ut med bindet om Skog.
|
29 Aug 2012 13:49
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |