Make your Inquieries side 2

Nytt innlegg

 Innlegg 
Morten Henriksen
Jordbekksletten
Hei!

Jeg søker litt informasjon om gården Jordbekksletten, der min tipp-oldemor Elen Serine Jensdatter ble født (1854). Hun giftet seg i 1872 med snekker Jakob Benjamin Eliassen fra Storstrand i Utskarpen. De fikk to sønner på Jorbekksletten; Elias Lund Jakobsen (1873) og Josef Georg Jakobsen (1875 - død 1876)
I 1876 flyttet de til Hemnesberget og fikk ytterligere 4 barn.

Jeg kunne gjerne trengt litt informasjon om denne gården. For det første vet jeg ikke helt hvor den ligger, men nordvest siden av Fustvatnet er vel ikke skivebom. Eksisterer denne gården i dag, evt. under et annet navn?

Det andre hovedspørsmålet dreier seg om min oldefar og førstefødte av Elen Serine og Jakob Benjamin; Elias Lund Jakobsen. Han flyttet med foreldrene til Hemnesberget i 1876, men er konfirmert i Vefsn i 1888. Helfjellbygda er da oppført som bopæl/tilholdssted.
Elias tok navnet Granhaug (første gang jeg har sett dette dokumentert er i folketellinga for 1900 da han er registrert som oppsynsmann ved jernbanearbeide på Levanger), og muntlige kilder i min familie sier at Elias jobbet som dreng på nettopp Granhaugen ved Mjåvatn.
Senere (før 1906) flyttet Elias til Mo i Rana og stiftet familie med Gjertine Lovise Mikkelsen. Både Elias og Gjertine var aktive Venstre-politikere på Mo og ble foreldre til mangeårig AP-ordfører(!) i Rana; Eilif Granhaug.

All relevant informasjon om Jordbekksletten og/eller Elias Lund Jakobsen Granhaug mottas med stor takk!


Morten Henriksen
Hemnesberget

10 Sep 2012 16:46
Sletta
Geir Tverå
Jordbekksletta eller Sletta er gard nr 142 i Vefsn. Den ligger helt
riktig på nordenden av Fustvatnet mellom Storvika og Straum.
Om det fortsatt er gardsdrift der, vet jeg ikke. Du får nesten
kjøre deg en tur... Personer i Vefsn med etternavn Sletten, har
sannsynligvis navnet sitt herfra.

Granhaugen er bnr 2 i Skjetvika, gnr. 157. Jeg ser ingen
umiddelbare slektsforbindelser som kan forklare hvorfor han
oppholdt seg der eller tok Granhaug som slektsnavn. Jeg har nok
ingenting å tilføye til det du allerede vet, men hvis du googler
navnet, kommer det opp 3 treff i Nordland Avis 1922, 1926 og
1940.

10 Sep 2012 19:03
Morten Henriksen
Jordbekksletten
Takk for svaret! Da var Jordbekksletten der jeg trodde den var. En kjøretur dit får vente litt, da jeg er bosatt sørpå..

Treffene i Nordlands avis som du nevner er fra 1920-tallet og refererer hovedsaklig til Elias Granhaugs politiske og organisatoriske verv i på Mo.
Så ungdomstida hans i Vefsn er fremdeles litt uklar for meg.
Jeg ble overrasket da han viste seg å være konfirmert i Vefsn 15 år gammel, mens foreldrene bodde på Hemnesberget.


Morten

13 Sep 2012 16:23
bengtsbnett.no
Elias Granhaug
Hei

Jeg lurer på om ikke jeg er i besittelse av et bilde av denne Elias Granhaug. Bak på bildet står det "Granhaug" Han var gift med min oldemors kusine Gjertine. Ble hun kalt Tine? Det står "Tine Granhaug" bak på dette bildet. Da har jeg i så fall bilde av henne også. Har også ungdomsbilder av sønnene Asbjørn og Eilif Granhaug. Gjertine var fra Grønnfjelldal.

Mvh
Bengt-Arne Sundsfjord
Rognan


05 Jun 2013 17:44
IP: 89.162.40.3
bengtsbnett.no
Rettelse
Gjertines mor; Molfrid Marie Larsdatter, var fra Grønnfjelldal

mvh Bengt-A

06 Jun 2013 15:55
IP: 89.162.40.3

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>