Make your Inquieries side 3

Nytt innlegg

 Innlegg 
Harry Emilsen
Øver Øya
Bestefar skall komme fra Øver Øya. Jeg ønsker og finne gårdshistorie om gården. Navn Karstein Andreas Olsen f 1852
Faren Ole Pedersen f 1799 moren Marit Andersdatter. I Gårdshistorie fra vefsn særbind 8a er det skrevet om gnr 15 øya.
jeg klarer ikke og finne noe om disse personer, er det noe jeg over ser, eller er den skrevet i en anden gårdshistorie.

29 Sep 2012 18:44
Geir Tverå
Da Karsten Andreas ble født, var foreldrene husmannsfolk i
Mosjøen, og de bodde også i Mosjøen ved folketellingene i 1865
og 1875.

Jeg finner heller ikke Karsten nevnt i gardshistorieboka, så
eventuell tilknytning til Øver-Øya er høyst uklar hvis du ikke har
noe mer konkret om dette.

29 Sep 2012 23:21
Harry Emilsen
Øver Øya
Det jeg har er følgende. jeg har to opplysninger om Ole Pedersen Øver Øya gift med Marit Andersdatter f 1814 fra Reinfjellian. Hennes foreldre skall være Anders Bendiktsson f 1781 d 1843 og Elisabet Arentsdotter f 1785 d 1869.
Den andre er at har etter navn Person og er f på Grøva.

Hans foreldre skall være Per Anderson f 1770 Øver Øya d 1798 og Anne Dordi Olsdatter f1774 eller 1775 d 1796.

Jeg finner dette paret ikke på Øver Øya, men på gnr 20 på Grøva side 407.

Det er da det stopper opp. Kan ikke finne at Per og Anne hadde en sønn ved navn Ole, di hadde 3 barn, Per giftet seg for andre gang med Berit Olsdatter fra Hundålvatnet og di fikk en datter i 1798 samme året som Per døde.

Er di opplysninger som jeg har riktig, er i tvil.

30 Sep 2012 16:15
Geir Tverå
Marit Andersdatters opphav er riktig.

Ole Pedersen (Persen) ble født på Skog, i følge vielsen i 1839. Han ble døpt i 1800 (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-5

Ugifte foreldre: Per Andersen, Øya, og Dordi Olsdatter, Skog.

Trolig den Per Andersen vi finner som dreng på Øver-Øya i 1801, 26 år gammel. Alderen må være feil, for det er ingen Per/Peder Andersen født i 1770-årene som passer inn.
En av fadderne i 1800 er Ane Andersdatter, Reinfjellet. Hvis dette var søstera hans, var han sønn av Anders Erlandsen og Marit Andersdatter i Reinfjellet, født 1780 og utflyttet til Vesterålen før 1805. I så fall var Ole Pedersen og Marit Andersdatter tremenninger, men det står det ikke noe om ved vielsen i 1839.
Jeg har ikke greid å komme nærmere et svar på spørsmålet ditt.

30 Sep 2012 18:25

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>