|
Innlegg |
Klaus Johnsen Kvalfors - Karen Gurina Pedersdatter
|
Særbind VIII A Kvalfors side 448. Karen Gurina Pedersdatter født 1824 Ramnåga (foreldre Peder Larsen og Kirsten Nilsdatter). Karen fikk sønnen Petter Jørgen født 1847, farens navn oppgis å være Arnt Sørensen. Det stemmer med klokkerbok Vefsn (1846-1850) 1847 nr 71. Ifølge kirkebok for Vefsn m/Mosjøen (1846-1854) 1847 nr 72 er farens navn Arnt Jørgensen : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050428030021.jpg Jeg regner med at faren var Arnt Mathias Jørgensen født 1817 Høynesdalen, død 1847. (foreldre Jørgen Andersen og Anne Benjaminsdatter). Klaus Johnsen
|
02 Oct 2012 18:30
|
|
Olav Nordsjø Arnt Sørensen / Jørgensen
|
Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men har muligens noe å bidra med når det gjelder navneforvirringen rundt Arnt Sørensen / Jørgensen: Folk sa Sørn og Jørn, ikke Søren og Jørgen. Arnt sin søster Johanna (min tippoldemor) ble kalt Johanna Jørnsd(atter).
|
03 Oct 2012 07:21
|
|
Knut Skorpen Presten eller klokkaren?
|
I eventyret var klokkaren klokare enn presten. Her kan det sjå ut til at presten - og du - har rett. Argumenta for det er at guten bur i Høynesdalen - og der har vi ein Arnt Jørgensen både fødd og død (14.10). Vi kan dessutan kan sjekke mot konfirmasjonen i eit anna sokn, og der finn Jørgensen: : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6633&idx_id=6633&uid=ny&idx_side=-20 No er ikkje det fasiten, Alstahaug-presten kan ha gjort same feilen som Vefsn-presten, men det mest sannsynlege er at det er som du seier. Eg skal sjekke litt meir rundt desse namna når det høver seg.
|
04 Oct 2012 09:20
|
|
Knut Skorpen presisering
|
Sidan vi ikkje kan redigere innlegg: Konfirmasjonen eg lenka til er i Alstahaug 1862, sjå foreldra til Peter Jørgen nr. 5.
|
04 Oct 2012 09:41
|
|
Geir Tverå
|
Ja, i utgangspunktet er det opplysningene i kirkeboka som skal tillegges størst vekt. Jeg støtter dessuten konklusjonen av andre grunner. Jeg kan ikke se at det fantes noen Arnt Sørensen i Vefsn i 1846/47 som kunne være aktuell som barnefar.
|
04 Oct 2012 16:53
|
|
Klaus Johnsen Tilføyelse
|
Jeg kan tilføye: Da sønnen Peter Jørgen ble døpt i 1847 opplyses det at det var foreldrenes første leiermaal. Dersom faren var Arnt Sørensen som klokkerboka viser, kunne det være han som er er født 1793 Smedsenga (levde i 1878). Men han fikk en uekte sønn i 1835 mens han ennå var gift. I så fall hadde det vel stått noe om det i kirkeboka. I mil. ruller Vefsn finner jeg ingen andre Arnt Sørensen. Mvh Klaus
|
04 Oct 2012 20:01
|
|
Knut Skorpen Søren og
|
Resonnementet til Klaus imponerer. Eg får ikkje sjekka med namnebasen til Halvard denne veka, men denne verkar vere nokså ferdigforska :-) Trur nok denne må førast på feillista, ja. Og da er det litt trøst i å kunne skylde på klokkaren. Så kan vi lure på om klokkaren har gjort ein skrivefeil, om han gjort ein lesefeil eller om det er som Olav peiker på, at han kan ha høyrt feil (Sørn for Jørn).
|
04 Oct 2012 22:11
|
|
|