|
|
Innlegg |
Klaus Johnsen Peder Christophersen Øya
|
Særbind VIII A side 259 Øya. Peder Christophersen (1714-47) gift Maren Augustinusdatter fra Holmsletta. Jeg har Maren gift (2) med Peder Christophersen (1714-47) fra Troneset. Hans foreldre Christopher Nilsen og Maren Gregusdatter. Opplysningerne har jeg fra Hemnes Bygdebok. Jeg kjenenr ikke til eventuelle rettinger. Mvh Klaus Johnsen
|
12 Oct 2012 20:56
|
|
Geir Tverå Peder Christophersen
|
Jeg kjenner ikke til rettinger av opplysningene i Gård og Slekt i Hemnes. Det betyr ikke at det er riktig det som står der, og jeg kan ikke se noen forbindelser mellom Peder Christophersen og Troneset. Peder fikk to barn i ekteskapet med Maren Augustinusdatter, og ikke 3 barn, som Gård og Slekt vil ha det til. Barna het Hans og Kirsten og er nevnt i skiftet etter Peder i 1747. Ved skiftet etter Christopher Arentsen på Øya i 1749, var Peder død, og sønnesønn Hans Pedersen og sønnedatter Kirsten Pedersdatter arvet, men deres adresse er ikke oppgitt. Dette sammentreffet kan være grunn god nok til å koble Peder fra Øya til Midt-Luktvasslia. Jeg har så langt ikke funnet andre forbindelser. Peder var allerede i Luktvasslia da han ble trolovet og gift, og forlovere og faddere røper ikke forbindelser som er til noen hjelp. Om Peder selv har vært fadder i Vefsn for sine slektninger mens han bodde i Midt-Luktvasslia, vet jeg ikke. Det kan finnes flere spor for den som vil lete.
|
13 Oct 2012 15:54
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |