|
|
Innlegg |
|
Geir Tverå Marit Andersdatter, Reinfjellia
|
Jeg kan foreløpig bare sannsynliggjøre opphavet. Marit Andersdatter hadde tilhold på Aufles da hun og Bendigt giftet seg i 1778. Blant forloverne finner vi Isach Andersen på Hagforsen og Anders Andersen på Aufles. At begge disse var forlovere, kan tyde på at de var hennes brødre. Isach og Anders hadde i hvert fall ei søster som het Marit (født 1755). De var alle født i Eiterålia, og familien flyttet til Aufles i 1768. Søskenflokken var barn av Ander Larsen (fra Valryggen, 1713- 76) og Marit Larsdatter (fra Turmoen, 1712-?) . Disse er omtalt i Vefsn bygdebok særbind VIIIa - Gardshistorie for Vefsn, både under Eiterålia og Aufles. Problemet er at gardshistorieboka ikke bekrefter min teori. Det står ingenting om hvor Marit Andersdatter f. 1755 tok veien, bare at hun døde etter 1776. Gardshistorieboka er imidlertid ikke feilfri - og det er heller ikke jeg. Hvis Marit var født i 1745, slik 1801-tellingen antyder, ville hun ha vært 53 år da hun fikk sitt siste barn i 1798 (ikke helt umulig). I følge 1801-tellingen var hun da i 2. ekteskap, men det er feil. Hun var "pige" da de giftet seg i 1778. Det var Bendigt Andersen som hadde vært gift tidligere. Jeg kan ha oversett noe, men jeg har ikke bedre dokumentasjon å komme med nå.
|
18 Nov 2012 01:18
|
|
Arne O. Smalås Marit Andersdatter, Reynfjeldlien
|
Takk for det. Jeg har sett dette i bygdeboka, men var usikker mht alderen som du er inne på - og at bygdebokforfatteren ikke hadde koblet Marit til Reynfjeldlien. Du gjør jo dette likevel veldig sannsynlig med kobling til hennes brødre som forlovere. Arne
|
18 Nov 2012 12:21
|
|
Knut Skorpen Marit Andersdtr f. 1755 / 1745
|
Dersom Marit Andersdtr i Reinfjell-Lian er identisk med Marit Andersdtr fødd i Eiterålia 1755, må alderen vere 10 år feil i 1801-teljinga. Men folketeljinga er heller ikkje feilfri... Eg har merka meg det som står ovanfor. Vi får setje saman indisiar når vi skriv gardshistoria for gnr. 90. Den vil vi ta fatt på om eit par år, når vi er ferdige med Ner-Drevja.
|
19 Nov 2012 08:49
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |