Make your Inquieries side 3

Nytt innlegg

Særbind VIII a Skjørlegda
Skjørlegda side 580. Johannes Andersen ble gift (1) 1762 med Kristianna Erlandsdatter fra Almåsen, De bodde på Forsmoen i Drevja. Jeg fant ikke disse i kirkebpka.

I folketellingen Vefsn 1769 finner jeg Johannes Andersen under Forsmoen gift med ei Kirsten Erichsdatter:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vefs1769&gardpostnr=2666&merk=2666#ovre

Jeg har ei Kirsten Erichsdatter født ca 1740 Almåsen, foreldre Erich Nilsen gift (1) Kirsten Olsdatter. Kirsten Erichsdatter er ikke nevnt i skiftet etter faren i 1783.

Kan det være feilskrift i Gårdshistoria eller i folketellingen ?

Har ikke funnet barn av Johannes og Kirsten.

Mvh Klaus Johnsen

09 Jan 2013 20:45
Geir Tverå
Særbind VIIIa - Skjørlegda
Jeg har lagt merke til det samme. Det er flere ting her som ikke
stemmer.

Johannes Andersen var utkommandert til Frediksvern i 1767 og
er oppgitt som ungkar da han ble gift med Marit Bentsdatter i
1775.

I 1762 var det vielse mellom en Johannes Andersen
Smalburemma og Kristianna ERIKsdatter Almåsen (ikke
Erlandsdatter, som det står i gardshistorieboka). Trolovelse og
vielse finner du på side 212 og 214 i den aktuelle kirkeboka.
Jeg har ikke finnet Kristianna død før 1775.

Det ser for meg ut som det dreier seg om to forskjellige
personer som har blitt blandet sammen, men jeg kan ikke
redegjøre for hvem han på Smalburemma skulle være.

Jeg tenker at dette er noe forfatteren av gardhistorieboka må
oppklare.

10 Jan 2013 01:25
Knut Skorpen
Eriksdtr
No arbeider eg med Ner-Drevja, og under Negarden på Almåsen har vi notert Erik Nilsson og Kirsten Olsdtr med ti barn. Det femte var Kristianna f. 1738, død før 1775.

Kristianna Eriksdtr vart gift med Johannes Andersson (1739-1814) frå Ømmervassbukta (truleg delvis oppvaksen på Tverelvmoen/Skjørlægdsetra) og dei budde som innerstar på Forsmoen i 1769.

På s. 580 i sb VIII a har Kristianna Eriksdtr blitt Kristianna Erlandsdtr. Det siste etternamnet er feil, dessverre.

Men så er spørsmålet om det er ein eller to stk. Johannes Andersson. Det må vi finne ut av før vi i 2014 gir ut Ner-Drevjabindet (sv. VII b).

10 Jan 2013 21:57
Geir Tverå
Dersom Kristianna Eriksdtr vart gift med den Johannes Andersson
(1739-1814) som var fra Ømmervassbukta/Tverelvmoen, må
dette kunne dokumenteres på noe vis. Ved trolovelsen var han
på Smalburemma.

En annen mulig kandidat som burde sjekkes, er sønnen til Anders
Nilsen på Stuvlandsåsen. Denne Ingebrigt Andersen ble født i
1733 og passer aldersmessig bedre med han vi finner på
Forsmoen i 1769.

10 Jan 2013 23:26
Knut Skorpen
2 Johannes Andersson
Tipset fra Geir om at det kunne vere ein Johannes Andersson frå Vefsn i Fredriksvern då 1769-teljinga ble tatt opp, var nyttig og gir grunnlag for ei oppklaring. Halvard har sendt meg ei melding det han m.a. skriv:

"Johannes Andersson, f. 1733, og son til Anders Nilsson på Stuvland er ikkje nemnt i skifta på Stuvland i 1780 etter faren og broren, så han var nok død tidlegare og utan arvingar.
Da enka i Øver-Bjørnåga, Marit Bendiktsdotter gifta seg i 1775 med Johannes Andersson har han adresse Eiterådalen, side 384. Men no ser eg at det står at han var ungkar. Her må det vere snakk om son til Anders Andersson på Tverelvmoen. I skiftet i Ømmervassbukta i 1767 nemner Svein Edvardsen at Johannes Andersson da var i Fredriksvern. Det må såleis vere feil at han gifta seg med Kristianna Eriksdotter i 1762. I 1769 finst det i Vefsn berre ein Johannes Andersson, og eg har tidlegare oversett at den andre levde, men ikkje i Vefsn.
Skiftet etter Erik Nilsson i Almåsen 1783 syner at Kristianna da var død uten arvingar. Ho var rimeligvis gift med Johannes Andersson frå Stuvland. Det er også rimelig at han var på Smalburemma i 1762.
Søstera til Johannes Andersson, Marit Andersdotter, gifta seg i 1769 med Nils Eriksson på Almåsen. Her var altså samband mellom Stuvland og Almåsen, og det er rimelig at broren til Marit Andersdotter var gift med søstera til Nils Erikson.
Konklusjonen må bli at Johannes Andersson, f. 1733 på Stuvland gifta seg i 1762 med Kristianna Eriksdotter, f. 1738 i Almåsen, og at begge døde på 1770-talet utan arvingar."

11 Jan 2013 10:31

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:

Forhåndsvisning

Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>