|
|
Innlegg |
|
Geir Tverå Karen Pedersdatter
|
Ved trolovelsen i 1788 står det at Karen Pedersdatter var på Rochaas (Rokkåasen). (Ruderåsen i Hattfjelldal ble ikke ryddet før i 1795.) Det er derfor nærliggende å tenke seg at hun var datter av Guri Larsdatter og Peder Arentsen, døpt 1764. Hun var 12 år ved skiftet etter mora i 1776. I så fall er alderen i 1801-tellingen satt for lavt. Sigri Pedersdatter, Brattbakken, som er fadder i 1788, kan være hennes eldre søster (jfr. samme skifte). Kanskje finner man andre i familien som faddere ved de andre barnedåpene.
|
11 Apr 2013 21:48
|
|
Klaus Johnsen Nils Olsens barn
|
Jeg har sett på følgende barn som døpes av Nils og Karen: Andreas Nilsen døpes i 1795. Faddere: Lars Nilsen Søfting, Nils Jakobsen, Rynes, Ole Jonsen Søfting, Anna Martha Hansdatter, Søfting og Pernille Pedersdatter Rokkåsen. Guri Nilsdatter døpes 1796. Faddere: Lars Nilsen Søfting, Poul Kulstadsjøen, Marit Søfting og Dordi Rochertsdatter Søfting. Ane Kierstina Nilsdatter døpes 1799. Faddere: Nils Nilsen, Kleiva, Hans Olsen Marka, Karen Erichsdatter Søfting og Karen Henrichsdatter Søfting. Pernille Pedersdatter Rokkåsen er fadder ved dåpen til Andreas. Dette skulle nok styrke antakelsen om Karens opphav. Når det gjelder Nils Olsen kan jeg gjennom faddere ikke finne noen holdepunkter for hvor han kommer fra. Ut fra oppgitt alder i 1801 finner jeg heller ingen aktuelle i folketellingen 1769 i Vefsn. Nils er kanskje "innvandrer" til Vefsn. Klaus
|
13 Apr 2013 00:36
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |